Vissa fakta är helt enkelt lättast att bara lära in och repetera tills de sitter. Några exempel är glosor och multiplikationstabeller. Blindkartor är inte lika intressanta eftersom den ålder du lär in en karta vid inte spelar någon roll. Däremot måste man ha nått en viss språkfärdighet i modersmålet före puberteten, och gärna behärska lite grundfärdigheter i matematik, för det är saker som blir väldigt mycket svårare att lära sig som vuxen. I modersmålet går det knappast att komma ikapp, och alla främmande språk du lär dig därefter kommer också att ligga på en skakig grund.
Jag har en bekant som gick i fransk skola tills hon började läsa biologi vid ett svenskt universitet. Hennes kursare suckade och stönade över de 200 växtnamn och 100 insekter de behövde lära sig namnen på och känna igen. Hon som hade tränat utantillinlärning från sin första skoldag tyckte det var en vilsam kurs. Utantillinlärning är en väsentlig färdighet som måste övas, och som du har stor nytta av i högre studier.
Nu ska jag svara på dina frågor. Om du byter ut ordet nöta mot repetera, så är svaret ja, repetition är nödvändigt för att lära in sig fakta och tillgodogöra sig färdigheter. Så vitt jag vet är skoldagarna fullspäckade med ämnen och undervisning redan nu, och de längre skoldagar som skulle bli resultatet av repetitionspassen du vill lägga till tycker inte jag är önskvärt, varken för elever eller lärare.
Jag personligen är tillräckligt gammal för att ha fått glosor i läxa ända sedan jag började läsa engelska som första främmande språk. Inga glosor pluggades alltså in på lektionstid. Däremot fyllde jag i blindkartor på lektionen. Men då konsulterades en kartbok, om det inte rörde sig om ett geografiprov.
Många elever tycker att det skönt att komma hem, äta mellanmål, vila och sedan ta itu med läxan. Var någonstans läxan görs spelar absolut ingen roll, förutsatt att den görs och att miljön är lugn och studievänlig.