Varför får barn läxor?

Jag kan därför inte ge saker i läxa som är avgörande för att eleverna ska klara av att nå kunskapskraven - då har jag verkligen gjort skillnad på de som har olika förutsättningar hemma och gjort det helt omöjligt för ungefär en tredjedel av eleverna.

Detta är lite kärnan av varför jag är skeptisk till många av argumenten för läxor. Om det är så viktigt så borde skolan ordna det så det blir lika för alla. Och annars är det ju inte sååå viktigt och då får det ju jämföras med vad eleven kunde lärt sig genom att lägga tid och energi och föräldraengagemang på något annat.
 
Jag som läser till lärare just nu har fått lära mig att tex engelskaglosor inte är speciellt viktigt då man ofta glömmer glosorna efter provet och för att det är rätt omotiverande för eleverna. Bättre att börja tidigt med engelska, behöver inte vara långa stunder men tex lek eller sång på engelska. Vi hade aldrig läxa på multiplikationstabellen, vi tränade varje fredag på skoltid.

Väldigt intressant, speciellt eftersom många här i tråden verkar vara överens om att glosläxor är nödvändigt för att lära sig språk i skolan. Du som ändå pluggar, har du inte nån go källa på detta som du kan dela med dig av? Jag kunde så klart googlat men också intressant att veta vad just lärarprogrammen hänvisar till..
 
Detta är lite kärnan av varför jag är skeptisk till många av argumenten för läxor. Om det är så viktigt så borde skolan ordna det så det blir lika för alla. Och annars är det ju inte sååå viktigt och då får det ju jämföras med vad eleven kunde lärt sig genom att lägga tid och energi och föräldraengagemang på något annat.
Alltså, det finns väl en massa saker som är superviktiga, men som skolan inte kan ordna så att det blir lika för alla? Social bakgrund, föräldrarnas utbildningsnivå och attityd till utbildning, osv.

Jag tycker nog tvärtom att det läggs för mycket på skolan. Elever och föräldrar ska inte behöva lyfta ett finger, och så ska skolan fixa så att kunskapen magiskt hoppar in i huvudet på barnen så att alla kan precis lika mycket, ingen mer och ingen mindre. Skolan ska se till att alla barn blir motiverade, lär sig och får ut precis lika mycket av undervisningen. Hur nu det ska gå till - visst att lärarna gör sitt bästa, men de kan väl inte trolla med knäna?
 
Väldigt intressant, speciellt eftersom många här i tråden verkar vara överens om att glosläxor är nödvändigt för att lära sig språk i skolan. Du som ändå pluggar, har du inte nån go källa på detta som du kan dela med dig av? Jag kunde så klart googlat men också intressant att veta vad just lärarprogrammen hänvisar till..
Man lär sig glosorna bättre om man får dem i ett sammanhang. Typ ”skriv en mening där ordet ingår”. Sen är det rätt svårt att öka sitt aktiva ordförråd, upplever jag i alla fall. Man får slita för det.

Glosorna är väl framförallt nödvändigt i början när man lär sig ett språk och inte kan några ord alls. Då kan man inte sätta in dem i meningar etc för man kan inte tillräckligt mycket för att skapa meningar.

Min äldste lär sig engelska, så som du beskriver, utan glosor och med hjälp av sånger och dataspel. Ska jag vara ärlig så verkar det funka sådär, han kan nästan ingenting utöver lösryckta fraser som fastnat.
 
P1, studio 1, har en trevlig serie om betyg och läxor som är intressant.

Om det är så att läxorna ökat, men resultaten fortfarande sjunker i skolan kan den ge förklaringen, så lyssna gärna.

Tydligen är det populärt idag att kunna ge läxor och uppgifter till elever som är så öppna och så komplicerade att inte ens professorer i nationalekonomi skulle kräva liknande analys av sina studenter, eller doktorander.

Eftersom läraren sannolikt inte har samma kompetens som en professor, och en 13 årig elev inte har samma mognad och kapacitet som en student eller en doktorand så blir då såklart uppgifterna mer negativa än positiva för inlärningen. Och även såklart svårt för läraren att bedöma om huruvida eleven gjorde ett bra eller dåligt jobb med uppgiften.

Men det är ju inte sådana läxor någon förespråkar i tråden såklart.
Det är inte omöjligt att jag redan hört det programmet :).

Någon måste ju förespråka den typen av läxor tycker jag för annars skulle de inte ges.
 
Alltså, det finns väl en massa saker som är superviktiga, men som skolan inte kan ordna så att det blir lika för alla? Social bakgrund, föräldrarnas utbildningsnivå och attityd till utbildning, osv.

Jag tycker nog tvärtom att det läggs för mycket på skolan. Elever och föräldrar ska inte behöva lyfta ett finger, och så ska skolan fixa så att kunskapen magiskt hoppar in i huvudet på barnen så att alla kan precis lika mycket, ingen mer och ingen mindre. Skolan ska se till att alla barn blir motiverade, lär sig och får ut precis lika mycket av undervisningen. Hur nu det ska gå till - visst att lärarna gör sitt bästa, men de kan väl inte trolla med knäna?

Jag tycker absolut att skolan ska göra sitt yttersta för att ge varje elev förutsättningar för att få godkänt i samtliga grundämnen samt de flesta andra ämnen. Sådant som är väsentligt för att klara av att få godkänt, tycker jag att skolan bör och kan ordna. Kanske var otydlig: det som ska vara lika för alla är förutsättnignarna att öht genomföra grundskolan. Jag tycker absolut inte att man ska öva tioåringar i att ta eget ansvar genom att ge dem eget ansvar för sådant som är helt nödvändigt för att de öht ska klara skolan!!!

Sen kan inte skolan ge alla samma förutsättningar hela vägen eller kompensera för att alla elever inte har föräldrar som har intellektuella samtal vid middagsbordet. Givetvis.

Min äldste lär sig engelska, så som du beskriver, utan glosor och med hjälp av sånger och dataspel. Ska jag vara ärlig så verkar det funka sådär, han kan nästan ingenting utöver lösryckta fraser som fastnat.

Jag skrev inget om hur vi jobbade med sångtexterna. Jag fick också många glosläxor. Jag kan ju inte säga att jag hade lärt mig sångtexterna utan medföljande glosläxa, men jag kan konstatera att jag glömde alla andra glosläxorna så det väsentliga verkar för mig inte vara just glosläxa utan något annat.

Jag gissar att du försöker säga att din son skulle lärt sig bättre engelska om han fick glosläxa. Varför tror du det?
 
Jag är lärare, arbetar på lågstadiet. Jag ger läsläxa, just för att läsningen är så viktig att komma igång med och den tiden som behöver läggas på att bli en bra läsare inte finns i skolan.
Nej, alla gör inte läxan. Men istället för att sitta och läsa med 24 barn kan jag fokusera på 4-5 som inte får det stödet hemma.
Skolan erbjuder dessutom läxhjälp varje vecka.
 
Jag är lärare, arbetar på lågstadiet. Jag ger läsläxa, just för att läsningen är så viktig att komma igång med och den tiden som behöver läggas på att bli en bra läsare inte finns i skolan.
Nej, alla gör inte läxan. Men istället för att sitta och läsa med 24 barn kan jag fokusera på 4-5 som inte får det stödet hemma.
Skolan erbjuder dessutom läxhjälp varje vecka.
Tack, alltid kul med svar från proffs :) Följdfrågor för att stilla min nyfikenhet, hoppas du inte känner dig förhörd..

Ger du endast läsläxa eller är det matteuppgifter och glosor också? Eller övningar på att skriva bokstäver kanske är rimligare än glosor i lågstadiet, men du fattar vad jag menar.

Förhör du barnen på något sätt så att det blir uppenbart vilka som har gjort sin läxa och inte?
 
Jag tycker absolut att skolan ska göra sitt yttersta för att ge varje elev förutsättningar för att få godkänt i samtliga grundämnen samt de flesta andra ämnen. Sådant som är väsentligt för att klara av att få godkänt, tycker jag att skolan bör och kan ordna. Kanske var otydlig: det som ska vara lika för alla är förutsättnignarna att öht genomföra grundskolan. Jag tycker absolut inte att man ska öva tioåringar i att ta eget ansvar genom att ge dem eget ansvar för sådant som är helt nödvändigt för att de öht ska klara skolan!!!

Sen kan inte skolan ge alla samma förutsättningar hela vägen eller kompensera för att alla elever inte har föräldrar som har intellektuella samtal vid middagsbordet. Givetvis.



Jag skrev inget om hur vi jobbade med sångtexterna. Jag fick också många glosläxor. Jag kan ju inte säga att jag hade lärt mig sångtexterna utan medföljande glosläxa, men jag kan konstatera att jag glömde alla andra glosläxorna så det väsentliga verkar för mig inte vara just glosläxa utan något annat.

Jag gissar att du försöker säga att din son skulle lärt sig bättre engelska om han fick glosläxa. Varför tror du det?
Därför att då skulle han ju kanske kunna nånting. Det är klart det inte står och faller med att plugga glosor enbart, men min erfarenhet efter att ha pluggat fem främmande språk är att man behöver lära sig lite ord för att få snurr på det hela. När jag lärde mig engelska satt jag med ordbok och gjorde långa listor på ord jag inte förstod i texter jag ville läsa, slog upp dem och skrev ordlistor. Jag fick ett enormt ordförråd på det sättet.
 
Om nötning är en helt väsentlig del av inlärningen, och det ska ske i korta pass, borde man inte ordna några sådana korta nötningspass under skoldagarna då?
Och om nötningen fungerar bäst hemma, varför är så många forskare överens om att läxor för barn i mellanstadiet inte leder till att de lär sig bättre?

Jag minns massa nötning från lektionerna i skolan faktiskt. Har ni andra inte suttit och pluggat glosor eller gångertabellerna eller fyllt i blindkartor osv på lektionstid?

Känns som att det pågår två diskussioner här
(1) är det viktigt att nöta in grejer för att lära sig (vilket de flesta verkar acceptera på ett elller annat plan)
(2) är det viktigt att nöta in grejer hemma?

edit: radbrytning
Vissa fakta är helt enkelt lättast att bara lära in och repetera tills de sitter. Några exempel är glosor och multiplikationstabeller. Blindkartor är inte lika intressanta eftersom den ålder du lär in en karta vid inte spelar någon roll. Däremot måste man ha nått en viss språkfärdighet i modersmålet före puberteten, och gärna behärska lite grundfärdigheter i matematik, för det är saker som blir väldigt mycket svårare att lära sig som vuxen. I modersmålet går det knappast att komma ikapp, och alla främmande språk du lär dig därefter kommer också att ligga på en skakig grund.

Jag har en bekant som gick i fransk skola tills hon började läsa biologi vid ett svenskt universitet. Hennes kursare suckade och stönade över de 200 växtnamn och 100 insekter de behövde lära sig namnen på och känna igen. Hon som hade tränat utantillinlärning från sin första skoldag tyckte det var en vilsam kurs. Utantillinlärning är en väsentlig färdighet som måste övas, och som du har stor nytta av i högre studier.

Nu ska jag svara på dina frågor. Om du byter ut ordet nöta mot repetera, så är svaret ja, repetition är nödvändigt för att lära in sig fakta och tillgodogöra sig färdigheter. Så vitt jag vet är skoldagarna fullspäckade med ämnen och undervisning redan nu, och de längre skoldagar som skulle bli resultatet av repetitionspassen du vill lägga till tycker inte jag är önskvärt, varken för elever eller lärare.

Jag personligen är tillräckligt gammal för att ha fått glosor i läxa ända sedan jag började läsa engelska som första främmande språk. Inga glosor pluggades alltså in på lektionstid. Däremot fyllde jag i blindkartor på lektionen. Men då konsulterades en kartbok, om det inte rörde sig om ett geografiprov.

Många elever tycker att det skönt att komma hem, äta mellanmål, vila och sedan ta itu med läxan. Var någonstans läxan görs spelar absolut ingen roll, förutsatt att den görs och att miljön är lugn och studievänlig.
 
Därför att då skulle han ju kanske kunna nånting. Det är klart det inte står och faller med att plugga glosor enbart, men min erfarenhet efter att ha pluggat fem främmande språk är att man behöver lära sig lite ord för att få snurr på det hela. När jag lärde mig engelska satt jag med ordbok och gjorde långa listor på ord jag inte förstod i texter jag ville läsa, slog upp dem och skrev ordlistor. Jag fick ett enormt ordförråd på det sättet.

Jag förstår redan att du anser att din son hade lärt sig bättre om han fick glosläxor. Jag undrar varför?
Givetvis är väl genomförd glosläxa som följs upp på ett bra sätt bättre än att använda sig av datorspel på ett dåligt sätt. Det låter som att din son inte får så bra engelskaundervisning, men min fråga var varför du tror att det är just glosläxan som saknas?

Glosläxa för mig är att läraren valt ut X antal ord (oftast de som står i skolboken som är relaterade till aktuellt kapitel) och eleven får i uppgift att lära sig vad orden betyder på svenska och målspråket, utanför skoltid.

Att själv välja en text och upptäcka vilka ord som man inte förstår och slå upp dem är absolut effektivt och något jag själv gjort mycket. Men för mig är det inte likställt med glosläxa. Och att vissa personer lär sig bra på detta sätt behöver väl inte automatiskt innebära att det är lämpligt att ge detta i läxa till hela skolklasser. Det KAN vara vettigt, men jag undrar varför du tror det.

Men mest undrar jag varför du tror att glosläxor helt nödvändigt för att lära sig engelska. Jag vet flera ungar som är bra på engelska som går i läxfria skolor och flera som är bra som går i skolor med läxa så du kommer inte kunna övertyga mig att det är helt nödvändigt. Men du kan förklara varför du tycker att det är så viktigt.

Tycker du att elever som inte har stöd från föräldrar och inte har bra miljö att göra läxor hemma borde få den stöttning som behövs från skolan för att klara godkänt i grundämnena?
 
Vissa fakta är helt enkelt lättast att bara lära in och repetera tills de sitter. Några exempel är glosor och multiplikationstabeller. Blindkartor är inte lika intressanta eftersom den ålder du lär in en karta vid inte spelar någon roll. Däremot måste man ha nått en viss språkfärdighet i modersmålet före puberteten, och gärna behärska lite grundfärdigheter i matematik, för det är saker som blir väldigt mycket svårare att lära sig som vuxen. I modersmålet går det knappast att komma ikapp, och alla främmande språk du lär dig därefter kommer också att ligga på en skakig grund.

Jag har en bekant som gick i fransk skola tills hon började läsa biologi vid ett svenskt universitet. Hennes kursare suckade och stönade över de 200 växtnamn och 100 insekter de behövde lära sig namnen på och känna igen. Hon som hade tränat utantillinlärning från sin första skoldag tyckte det var en vilsam kurs. Utantillinlärning är en väsentlig färdighet som måste övas, och som du har stor nytta av i högre studier.

Nu ska jag svara på dina frågor. Om du byter ut ordet nöta mot repetera, så är svaret ja, repetition är nödvändigt för att lära in sig fakta och tillgodogöra sig färdigheter. Så vitt jag vet är skoldagarna fullspäckade med ämnen och undervisning redan nu, och de längre skoldagar som skulle bli resultatet av repetitionspassen du vill lägga till tycker inte jag är önskvärt, varken för elever eller lärare.

Jag personligen är tillräckligt gammal för att ha fått glosor i läxa ända sedan jag började läsa engelska som första främmande språk. Inga glosor pluggades alltså in på lektionstid. Däremot fyllde jag i blindkartor på lektionen. Men då konsulterades en kartbok, om det inte rörde sig om ett geografiprov.

Många elever tycker att det skönt att komma hem, äta mellanmål, vila och sedan ta itu med läxan. Var någonstans läxan görs spelar absolut ingen roll, förutsatt att den görs och att miljön är lugn och studievänlig.
Jag kan ta ett annat exempel: när jag var 16 gick jag ett år i engelsk skola, på internat. Mellan sex och halv åtta på kvällarna var det obligatorisk studietid. Då skulle man vara på sitt rum och plugga. Jag som var van vid att läsa läxor från den svenska skolan tyckte inte det var svårt alls. Mina klasskamrater som hade gått engelsk skola tyckte det var omöjligt svårt att få något gjort om ingen lärare stod bredvid och såg till att de jobbade. Det slutade med att läxläsningen skedde i ett klassrum istället, övervakat av en lärare. Jag kunde tycka att det är lite ledsamt om en 16-åring inte kan plugga utan lärarsupport, men om man aldrig övar sig i självdisciplin och eget ansvar, hur ska man kunna det?
 
Om du byter ut ordet nöta mot repetera, så är svaret ja, repetition är nödvändigt för att lära in sig fakta och tillgodogöra sig färdigheter. Så vitt jag vet är skoldagarna fullspäckade med ämnen och undervisning redan nu, och de längre skoldagar som skulle bli resultatet av repetitionspassen du vill lägga till tycker inte jag är önskvärt, varken för elever eller lärare.

Jag tolkar ditt svar som att du anser att det är nödvändigt att köra repetitionspass motsvarande läxor för att klara grundskolan. Och att du inte anser att det är rimligt att kräva att skolan skapar förutsättningar för det inom skoltid eftersom det som redan sker under skoltid är lika nödvändigt och skoldagarna skulle bli för långa om man lade till mer saker.
I förlängningen skulle det innebära att en elev som inte har förutsättning/stöttning/utrymme för att göra självständiga repetitionsuppgifter som läxa inte heller kan förvänta sig att få förutsättningar att klara grundskolan, eftersom dessa övningar är nödvändiga för inlärningen.

Menar inte att lägga orden i munnen på dig, jag bara undrar om jag förstått rätt?

Och till folk i tråden i allmänhet: Hur gör egentligen de skolor som inte har läxor men ändå har elever som gör bra ifrån sig på nationella proven. Har de tagit bort andra viktiga delar av undervisningen för att få plats med fler repetitionspass tror ni?
 
Jag förstår redan att du anser att din son hade lärt sig bättre om han fick glosläxor. Jag undrar varför?
Givetvis är väl genomförd glosläxa som följs upp på ett bra sätt bättre än att använda sig av datorspel på ett dåligt sätt. Det låter som att din son inte får så bra engelskaundervisning, men min fråga var varför du tror att det är just glosläxan som saknas?

Glosläxa för mig är att läraren valt ut X antal ord (oftast de som står i skolboken som är relaterade till aktuellt kapitel) och eleven får i uppgift att lära sig vad orden betyder på svenska och målspråket, utanför skoltid.

Att själv välja en text och upptäcka vilka ord som man inte förstår och slå upp dem är absolut effektivt och något jag själv gjort mycket. Men för mig är det inte likställt med glosläxa. Och att vissa personer lär sig bra på detta sätt behöver väl inte automatiskt innebära att det är lämpligt att ge detta i läxa till hela skolklasser. Det KAN vara vettigt, men jag undrar varför du tror det.

Men mest undrar jag varför du tror att glosläxor helt nödvändigt för att lära sig engelska. Jag vet flera ungar som är bra på engelska som går i läxfria skolor och flera som är bra som går i skolor med läxa så du kommer inte kunna övertyga mig att det är helt nödvändigt. Men du kan förklara varför du tycker att det är så viktigt.

Tycker du att elever som inte har stöd från föräldrar och inte har bra miljö att göra läxor hemma borde få den stöttning som behövs från skolan för att klara godkänt i grundämnena?
Jo, men var är motsättningen som gör att om barn utan stöd hemifrån ska få stöd så kan ingen få läxor? Det ena förtar inte det andra. Skolans enda uppgift är väl inte att hjälpa barn utan stöd hemifrån att nå godkänt?

Jag tror att man behöver lära sig ord för att lära sig språk, ja. Glosor är ett sätt att lära sig dem när man tar de första stapplande stegen. Glosorna är ju för övrigt oftast kopplade till en text i läroboken, att lära sig helt lösryckta ord har jag aldrig varit med om. Det är klart det finns andra sätt också, men att helt enkelt lära sig ord är ju ett vedertaget sätt att ta sig an ett språk. Vad är det kontroversiella i att man behöver kunna ord för att kunna ett språk?

Alltså, i min värld så är det självklart att man inte hinner med allt man behöver lära sig i skolan. Självklart inte. Det vet akademikerföräldrar, så deras barn, precis som @Badger var inne på, får öva hemma oavsett. För föräldrarna vet att det behövs.

Jag tycker också det låter lite som att om man klarar godkänt, då räcker det. Gör det nåt om barnen får lite stöd i hur de ska göra för att lära sig mer än det? Skolans enda uppgift är väl inte att jämna ut sociala skillnader.
 
Jag kan ta ett annat exempel: när jag var 16 gick jag ett år i engelsk skola, på internat. Mellan sex och halv åtta på kvällarna var det obligatorisk studietid. Då skulle man vara på sitt rum och plugga. Jag som var van vid att läsa läxor från den svenska skolan tyckte inte det var svårt alls. Mina klasskamrater som hade gått engelsk skola tyckte det var omöjligt svårt att få något gjort om ingen lärare stod bredvid och såg till att de jobbade. Det slutade med att läxläsningen skedde i ett klassrum istället, övervakat av en lärare. Jag kunde tycka att det är lite ledsamt om en 16-åring inte kan plugga utan lärarsupport, men om man aldrig övar sig i självdisciplin och eget ansvar, hur ska man kunna det?

Menar du att denna historia visar hur läxor är nödvändigt för att lära sig självdiciplin och eget ansvar? Och att alla studier som sker i skolan sker med en lärare som står bredvid och ser till att eleven jobbar? Och att det effektivaste sättet att lära ut självdiciplin till nioåringar är att ge dem läxor som t.ex. glosor och gångertabeller som de ska göra utanför skolan? Till ett hem som vi vet väldigt lite om, vissa hem är väldigt stökiga, vissa har föräldrar som står bredvid och andra har koncentrationssvårigheter och är som nioåringar inte mogna för egen ansvar på den nivån (vilket visas genom att de inte har gjort läxan sen).

Jag har ju redan berättat om hur jag själv upplevde att läxorna var kontraproduktiva för min självdiciplin. Min historia visar inte att läxor i allmänhet är dåliga för självdiciplin, men den visar att de inte automatiskt leder till självdiciplin. Vad vill du säga med din historia?

Tror du elever som får mycket hjälp hemma av sina föräldrar att komma ihåg läxan och slutföra den i allmänhet blir mindre ansvarstagande än de som får ta hela ansvaret själva? Som nioåringar då?

Vilken ålder tror du är lämpligt att börja ge barn uppgifter som de ska sköta helt på egen hand utan support från vuxna?

Och vad ska man göra med elever som inte gör läxorna, för att de ska lära sig självdiciplin?
 
Menar du att denna historia visar hur läxor är nödvändigt för att lära sig självdiciplin och eget ansvar? Och att alla studier som sker i skolan sker med en lärare som står bredvid och ser till att eleven jobbar? Och att det effektivaste sättet att lära ut självdiciplin till nioåringar är att ge dem läxor som t.ex. glosor och gångertabeller som de ska göra utanför skolan? Till ett hem som vi vet väldigt lite om, vissa hem är väldigt stökiga, vissa har föräldrar som står bredvid och andra har koncentrationssvårigheter och är som nioåringar inte mogna för egen ansvar på den nivån (vilket visas genom att de inte har gjort läxan sen).

Jag har ju redan berättat om hur jag själv upplevde att läxorna var kontraproduktiva för min självdiciplin. Min historia visar inte att läxor i allmänhet är dåliga för självdiciplin, men den visar att de inte automatiskt leder till självdiciplin. Vad vill du säga med din historia?

Tror du elever som får mycket hjälp hemma av sina föräldrar att komma ihåg läxan och slutföra den i allmänhet blir mindre ansvarstagande än de som får ta hela ansvaret själva? Som nioåringar då?

Vilken ålder tror du är lämpligt att börja ge barn uppgifter som de ska sköta helt på egen hand utan support från vuxna?

Och vad ska man göra med elever som inte gör läxorna, för att de ska lära sig självdiciplin?
De eleverna får väl lära sig på något annat sätt då? Självständigt studerande utanför skoltid funkar för många för att öva självdisciplin och ansvar. De som inte kan lära sig på det sättet får väl prova på ett annat sätt?

I ditt fall undrar man ju dessutom vad dina föräldrar höll hus, reagerade de inte på att du aldrig verkade göra läxor på kvällarna? Jag tänker att som förälder skulle man väl gå in och stötta i det läget, så att barn som behöver det får hjälp med att göra läxorna i tid?
 
Jag tolkar ditt svar som att du anser att det är nödvändigt att köra repetitionspass motsvarande läxor för att klara grundskolan. Och att du inte anser att det är rimligt att kräva att skolan skapar förutsättningar för det inom skoltid eftersom det som redan sker under skoltid är lika nödvändigt och skoldagarna skulle bli för långa om man lade till mer saker.
I förlängningen skulle det innebära att en elev som inte har förutsättning/stöttning/utrymme för att göra självständiga repetitionsuppgifter som läxa inte heller kan förvänta sig att få förutsättningar att klara grundskolan, eftersom dessa övningar är nödvändiga för inlärningen.

Menar inte att lägga orden i munnen på dig, jag bara undrar om jag förstått rätt?

Och till folk i tråden i allmänhet: Hur gör egentligen de skolor som inte har läxor men ändå har elever som gör bra ifrån sig på nationella proven. Har de tagit bort andra viktiga delar av undervisningen för att få plats med fler repetitionspass tror ni?
Jag förstår att du inte tror på läxor, och att du inte tycker att frågan om hur de skillnader mellan barnens skolprestationer som beror på hemmiljö och föräldrar ska utjämnas, är intressant eller viktig. Eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert känner du förstås redan till att det råder total enighet om att den faktor som betyder mest för en elevs skolprestation är föräldrarnas utbildningsbakgrund, och att ett av skolans uppdrag är att utjämna den skillnaden. Rätt sorts läxor är en metod att nå en bit på vägen för naturligtvis kan skolan inte totalt utjämna skillnader mellan en uppväxt i gynnsam miljö och motsatsen.

Jag har inte uttalat mig om vilka elever som klarar grundskolan eller inte, där har du dragit slutsatser som det inte finns någon täckning för i det jag har skrivit. Däremot är det säkert bortom alla tvivel att "en elev som inte har förutsättning/stöttning/utrymme för att göra självständiga repetitionsuppgifter som läxa" kommer att ha sämre resultat än den elev som gör läxor. Att en bra läxa inte kräver någon insats från föräldrarna har ju redan nämnts otaliga gånger.

Du känner givetvis till att bra resultat på nationella prov ofta beror på en undervisning som är helt inriktad på att eleverna ska lära sig att klara ett nationellt prov, vilket kanske inte är den mest gynnsamma eller mest fängslande undervisningen. Dessutom är inte resultaten på nationella prov i grundskolan så intressanta för mig. Jag intresserar mig för slutprodukten, eleven som går ut gymnasiet och kan läsa och få en examen i vilken utbildning eleven än önskar, må det vara veterinärmedicin, elektriker, timmerman eller nationalekonom.
 
Och hur ska de klara sig på universitetet om de har noll övning i att jobba självständigt utan att nån står bredvid och säger åt dem vad de ska göra?
+1 på den. Jag läste aldrig en läxa, fick VG och MVG ändå. Inte helt kul när man kom till universitetet och började plugga juridik. Jag hade ju nada studieteknik.

Med det sagt är jag inte för läxor i konventionell mening.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 605
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 835
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 802
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp