Jag har aldrig påstått att någon förespråkat den processen jag beskriver? Eller att det är ett bra sätt? Det vore ju urdumt! Jag lovar att jag har högre tankar än
så om folket här i tråden!
Det blir mkt mer givande diskussioner ifall man försöker att inte lägga ord i munnen på folk. Det jag skrev var ett svar på en kommentar från dig där du också påstod att jag påstått något annat urdumt, som jag absolut inte skrivit.
Men för att återgå till ämnet:
Jag vet faktiskt att det är många lärare som samlar in läxor och förklarar för eleverna att man måste göra läxorna för att klara vidare studier. Jag vet att många elever jämför sina resultat med varandra utan att förstå att de har helt olika förutsättningar. Alltså att resultatet inte är ett betyg på
förmågan utan på något mkt mer komplext. Det påverkar folks självbild. Någon som är jättebra material för högre studier kan ju ha dåliga förutsättnignar för läxan. Ifall läxan ständigt blir ett tecken på att eleven är dålig på att studera kanske eleven väljer en annan väg i livet. I själva verket kanske eleven hade extremt dåliga förutsättningar för att klara just den typ av läxa som delats ut. Jag känner en del folk med NPF eller liknande (de flesta för gamla för att ha fått diagnos) och jag vet många som har orimligt dåligt självförtroende på vissa områden. Som mådde jättedåligt i skolan för att de presterade dåligt. Framförallt de som visste att de
kunde egentligen presterat bra men som ändå inte gjorde det.
Men jättebra ifall det är mer ovanligt än jag tror och jättebra att du och de du känner har sluppit sådant under uppväxten!
Jag hoppas ändå att de lärare som delar ut läxor någon gång funderar på hur läxorna påverkar elevernas självförtroende och att de aktivt försöker motverka prestationsångest, åtminstone hos de mest utsatta.
What?!
Alltså, mitt exempel med min glosläxa var ett försök att proplematisera idén om att läxor är bra övningar i ansvar och tidsplanering. Min anekdot är inte tänkt som ett bevis för att läxor är dåligt!
Om du vill fortsätta diskutera saker med mig kan du väl snälla citera mig och bemöta citaten istället för att själv formulera vad jag tycker? Det blir inte så roligt att diskutera om motparten tillskriver en absurda åsikter hela tiden.
-----
Min ursprungsfråga var ifall läxorna var till främst för kunskapsinhämtning eller som träning i ansvar. Det har skrivits många gånger här i tråden att läxor är i princip nödvändigt för att lära elever självständiga studier och ansvar. Samt att vanliga glosläxor skulle leda till detta.
Det tydligaste svaret, från en äkta lärare, var att läxorna är till för att repetera kunskap, i första hand.
Många föräldrar och f.d. elever verkar anser att ansvarsträning medelst läxa är jätteviktigt.
Så jag är fortfarande väldigt intresserad av hur samarbetet mellan skola och föräldrar ser ut i den här ansvarsträningen. Finns det läxor som är till för att träna ansvar? Får föräldrarna instruktioner.
Just nu, baserat på denna tråd, tror jag att de flesta lärare ger ut läxa för att eleverna ska repetera kunskap medan många föräldrar passar på att använda läxan som en lektion i ansvar. Jag har inte sett något exempel på ett upplägg som kan hjälpa ett barn att förstå ansvar för studier utifrån enbart läxan+läraren utan att det är tänkt att läxan ska vara ett krav som föräldrarna kan använda i den processen. Alltså att läraren ger läxa i ett syfte och föräldrarna passar på att använda den i ett annat syfte. Jag kan fortfarande se hur olika intressekonflikter skulle kunna uppstå med det upplägget. Och jag är fortfarande intersserad.
Debatten om läxors vara eller icke vara intresserar mig inte faktiskt.
Det är ju det här jag menar.
Om läxa är nödvändigt för att lära sig ansvar och självdiciplin i studierna, så borde det verkligen finnas lite fler verktyg för att uppnå detta än att bara ringa föräldrarna. Många anser ju att läxor är till för att jämna ut kunskapsnivån. Och då borde det vara ännu viktigare att det finns något att göra åt de barn som inte gör läxa och inte får (rätt) stöd hemifrån.
Kanske är läxa rätt väg, kanske finns det flera olika vägar. Men finns det ingen som kan förklara lite närmare hur en glosläxa kopplas till ansvar.
----------
Jag menar, hallå?!?! Är inte detta ett djurforum?! Är inte folk beteende-nördar? Att det handlar om barn behöver väl inte hindra oss från att bryta ner detta i vad som motiverar ansvarstagande beteende och hur vi kan använda det för att uppnå önskat resultat?