Jag förstår att du inte tror på läxor, och att du inte tycker att frågan om hur de skillnader mellan barnens skolprestationer som beror på hemmiljö och föräldrar ska utjämnas, är intressant eller viktig. Eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert känner du förstås redan till att det råder total enighet om att den faktor som betyder mest för en elevs skolprestation är föräldrarnas utbildningsbakgrund, och att ett av skolans uppdrag är att utjämna den skillnaden. Rätt sorts läxor är en metod att nå en bit på vägen för naturligtvis kan skolan inte totalt utjämna skillnader mellan en uppväxt i gynnsam miljö och motsatsen.
Jag har inte uttalat mig om vilka elever som klarar grundskolan eller inte, där har du dragit slutsatser som det inte finns någon täckning för i det jag har skrivit. Däremot är det säkert bortom alla tvivel att "en elev som inte har förutsättning/stöttning/utrymme för att göra självständiga repetitionsuppgifter som läxa" kommer att ha sämre resultat än den elev som gör läxor. Att en bra läxa inte kräver någon insats från föräldrarna har ju redan nämnts otaliga gånger.
Du känner givetvis till att bra resultat på nationella prov ofta beror på en undervisning som är helt inriktad på att eleverna ska lära sig att klara ett nationellt prov, vilket kanske inte är den mest gynnsamma eller mest fängslande undervisningen. Dessutom är inte resultaten på nationella prov i grundskolan så intressanta för mig. Jag intresserar mig för slutprodukten, eleven som går ut gymnasiet och kan läsa och få en examen i vilken utbildning eleven än önskar, må det vara veterinärmedicin, elektriker, timmerman eller nationalekonom.
Hmm.. uttrycker jag mig så tvärsäkert? Jag gissar att du syftar på andra inlägg än det du citerade för där använder jag mest frågetecken..
Jag fattar ju att jag är lite jobbig, men det är ju också min tråd, hehe. Men jag är inte tvärsäker. Däremot så vill jag inte bara höra vad folk tycker utan hur de tänker. Skriver någon att läxor finns för att det är nödvändigt, då måste jag ju protestera. Jag är läx-agnostiker kan man väl säga. Men jag tänker inte bilda mig en uppfattning på anekdoter utan på argument. Men jag vill inte heller avfärda folks åsikter, nånstans där finns säkert något att lära sig. Min erfarenhet är att folks egentliga åsikter ofta är smartare än deras uttalanden.
Jag är 100% säker på att hemläxor inte är nödvändigt för att en vanlig skolklass ska få en vettig grundutbildning. Det räcker med en skolklass som klarar det för att bevisa att det inte är helt nödvändigt.
Jag är 100% säker på att hemläxor inte nödvändigtvis förstör elevernas studier, självförtroende eller studiemotivation. Det räcker ju med nått exempel på någon som fått läxor och lyckats för att bevisa det.
Så alla uttalanden som bygger på att hemläxor är nödvändigt för att lära sig exempelvis språk, faller för mig. Jag tror inte på det. Men det börjar bli lite väl mkt tjafs nu och för lite konstruktivt så jag får väl tagga ner lite..
Det var löjligt av mig att dra in nationella provet. Jag försökte bara få med mig folk i diskussionen på att det är möjligt att åtminstone i vissa fall ge elever en bra skolgång utan läxor. Om man tillgodoser behoven på annat vis. Men jag håller med dig angående nationella prov!
Men för att försöka styra detta åt ett håll som intresserar mig mer egentligen: Jag känner några lärare från samma skola, som inte ger ut läxor. De säger att de inte ger ut läxor för att de har många elever som inte har det stödet hemifrån som krävs för att det ska bli bra. Och för att inte göra skillnadena ännu värre ger de inte ut läxor utan lägger den tid de kunde lagt på att planera och rätta läxor på annat som kan göra mer nytta för hela klassen. De anser alltså att läxor inte gynnar de som behöver dem mest. Jag har aldrig sett någon anledning att ifrågasätta detta. Men nu blir jag ju inspirerad att börja vara jobbig mot dem också. Och fråga dem varför det inte lika gärna kunde vara tvärt om.
Sen så undrar jag även om nioåringar i allmänhet klarar av att komma ihåg att göra läxor. Och hur en lärare ska göra gentemot en nioåring som kommer gång på gång utan att ha gjort läxan? För DET borde vara det som gör hela skillnaden i om läxorna blir skadliga eller rent av kan lära nioåringen något om ansvar. Läxan i sig är ju bara en lista på multiplikationstal (t.ex.).