Fast varför är prestationsångesten värre för att du lärt dig någonting genom att plugga, jämfört med om det bara per auto fastnade i skallen på dig men inte på honom? Det är ju ännu mer av född med talang X, inte pluggade-inte pluggade.
Prestationsångesten blir inte värre för att man lärt sig något genom att plugga?! Prestationsångesten blir värre ifall man ger barn en uppgift som är för svår för dem och därefter skuldbelägger dem för att de inte klarade av det. Så blir det ofta med läxor. Läraren samlar in läxorna och förklarar att om man inte klarar av att göra sina läxor så kommer det inte gå bra för en i vuxenlivet heller.
En elev ser hur kompisarna klarar av något som inte de själva klarar av och tror att det är för att eleven är dålig helt enkelt. Borde ha skärpt sig! När eleven i själva verket hade helt andra förutsättnignar att få läxan gjord.
Jag tror att så små barn måste ha mkt stöttning och det känns lite väl hårt att skicka hem en 9 åring för att lära sig ta eget ansvar om det inte finns någon som kan vägleda den.
Annars är risken att de som inte får hjälp hemma identifierar sig som en slags människa som inte klarar av studier.
Poängen med glosor är ju att man ska utöka sitt ordförråd. Det gör man inte om man trycker in glosorna i huvudet lite snabbt tio minuter innan lektionen. Tio minuter efter lektionen är de borta igen.
Jag gjorde också så ibland, tryckte in glosorna på rasten före, men det kändes alltid lite meningslöst eftersom jag visste att jag skulle glömma dem igen. Hade jag pluggat dem ordentligt, hemma, så satt de bättre, då kändes det mer meningsfullt.
Det är ju så krasst att när man börjar lära sig ett språk, så behöver man lära sig ord. Det märker man ju när man försöker säga något på det nya språket, orden saknas. Alltså behöver man lära sig dem. Om man sen inte vill lära sig eller tycker det är tråkigt - tja...
Nu upprepar jag mig igen här men känns som att jag inte nått fram. Ja precis, det är inte vettigt att trycka in glosorna 10 min före lektionen. Jag tog upp det som ett exempel på ett problem med den typen av läxor. Alltså att man kan göra helt fel men ändå få alla rätt på provet.
Vi gick igenom 3st låttexter i spanskan, översatte dem och lärde oss orden. Och lärde oss massvis av glosor på andra sätt under 3 år. Jag minns i princip alla orden från de 3 låttexterna än i dag, men i stort sätt inga andra ord. Så jag tror verkligen inte att nöta glosor fungerar för mig.
För att lära sig saker som glosor och multiplikationstabellen är nötning och innantillärning nödvändigt. Att fundera över öppna frågor utan att ha de nödvändiga faktakunskaperna (som kräver lite nötning) har visat sig vara helt meningslöst för studieframgång. Dessutom missgynnas de elever som inte har engagerade och utbildade föräldrar som kan leda "funderingarna" i pedagogisk riktning.
Nötning och innantillärning ger också bäst resultat i korta perioder utspridda över den vakna tiden. En session på 10-15 minuter efter att eleven kommit hem och vilat lite efter skoldagen ger alltså bäst inlärningsresultat.
Om nötning är en helt väsentlig del av inlärningen, och det ska ske i korta pass, borde man inte ordna några sådana korta nötningspass under skoldagarna då?
Och om nötningen fungerar bäst hemma, varför är så många forskare överens om att läxor för barn i mellanstadiet inte leder till att de lär sig bättre?
Jag minns massa nötning från lektionerna i skolan faktiskt. Har ni andra inte suttit och pluggat glosor eller gångertabellerna eller fyllt i blindkartor osv på lektionstid?
Känns som att det pågår två diskussioner här
(1) är det viktigt att nöta in grejer för att lära sig (vilket de flesta verkar acceptera på ett elller annat plan)
(2) är det viktigt att nöta in grejer hemma?
edit: radbrytning