Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle säga att alla lär sig på alla de där sätten. Det finns ingen som lär sig att spela fiol enbart genom att lyssna på någon annan som spelar. Vissa saker behöver man helt enkelt nöta in, så att de sitter. Läsning, t ex. Jag kan lyssna på någon som berättar hur det går till när man läser, men jag behöver läsa själv och öva för att kunna det.
Kan man bara lära sig på ett enda sätt, så blir man oerhört begränsad i vad man kan lära sig. En del saker behöver sitta automatiskt - då behöver man öva, en del saker behöver man gräva ner sig i - då behöver man själv ta reda på det, en del saker kommer någon att berätta för en - då behöver man kunna lyssna.
Så att säga till barnen att ”Jaha, du kan bara lära dig genom att ta reda på själv, så allt som kräver repetition eller att lyssna på någon annan som förklarar är omöjligt för dig att lära dig - glöm att lära dig rida, t ex, för du kan inte öva och du kan inte ta till dig muntliga instruktioner.” är att göra dem en björntjänst.
Ska man kunna lära sig saker, så behöver man verktygen, och ett sånt verktyg är att kunna lära sig på olika sätt, inte bara på ett.
Vissa saker behöver man kunna utantill, även som vuxen i arbetslivet. Då är det väl bra om man övar på att lära sig utantill redan som barn. Att vissa har svårt för det är väl ändå ingen anledning till att inte öva på den färdigheten.
Kul med alla svar! Detta fanns många åsikter.
Ni som säger att eleverna behöver göra läxor för att de behöver lägga mer tid än vad de lägger i skolan, spelar det någon roll hur långa skoldagarna är? Det varierar väl rätt mycket. Vissa går ju 8h i skolan och gör läxor efteråt. Då kan man ju undra ifall de hinner med att göra allt annat man vill göra under sin uppväxt.. När jag pluggar heltid på universitetet pluggar jag aktivt (läsa/föreläsning etc) max 6h per dag. Mer går liksom inte, det blir bara kontraproduktivt. Men barn kanske har bättre uthållighet än en gammal hagga som jag?
Själv gjorde jag läxorna i skolan på rasten innan inlämning typ. Det gick bra, fick bra betyg ändå. Lärde mig att det är helt ok att skjuta upp saker till sista sekunden också =D
Intressant. Annars brukar ju skolor som inte ger läxor hänvisa just till att det ska bli rättvisare utan. Det kan ju även vara skolor som jobbar med olika lärstilar och har pass där eleven får jobba med det som den behöver lägga extra tid på osv. Som sagt, spännande ämne med många åsikter..
Jag tror inte att det räcker med nötning bara i skolan. Dels att miljön där kan göra nötningen svår för vissa, samt att man ska göra det ofta och lite för bästa resultat. Att fundera över öppna frågor är väl också en bra läxa, där behöver man också lugn.Men om man har pass i skolan där eleverna jobbar med nötning, och läxorna innebär eget arbete som att fundera över öppna frågor osv.. tror ni att det vore sämre för eleverna..?
Men asså, jag förstår nog inte riktigt vad i denna tråden du gör dig löjlig över?
https://yourlogicalfallacyis.com/strawman
Min tolkning av läxförespråkarna i allmänhet i denna tråden är typ: Läxor innebär nötning, och det passar inte att göra under skoltid så det bör göras hemma. Och eftersom viss nötning är nödvändigt för inlärning är läxor nödvändiga.
Men om man har pass i skolan där eleverna jobbar med nötning, och läxorna innebär eget arbete som att fundera över öppna frågor osv.. tror ni att det vore sämre för eleverna..?
När jag gick i skolan tror jag nog att lärarna använde nötningsövningarna för att uppehålla klassen medan de gick igenom extra med några som behövde mer förklaringar osv. Vi satt och jobbade och läraren gick runt och pratade lite med oss. Vi "snälla tjejer" fick ofta sätta oss i korridoren utanför klassrummet och vi visste att om vi inte kunde visa att vi jobbade med uppgiften skulle vi bli av med det privelegiet.
Vi hade läxor. På högstadiet hade vi ju prov och de fick man ju plugga inför om man inte råkade lära sig allt på lektionstid. Utantill-läxorna brukade vara G-nivå och frågor som gick ut på att tolka infon i skolböckerna och tänka själv var MVG-nivå. Men med läxor syftar jag på uppgifter att göra hemma. Alltså läs det här, fyll i det här formuläret, lär dig de här 10 orden utantill.
Ni som säger att eleverna behöver göra läxor för att de behöver lägga mer tid än vad de lägger i skolan, spelar det någon roll hur långa skoldagarna är? Det varierar väl rätt mycket. Vissa går ju 8h i skolan och gör läxor efteråt. Då kan man ju undra ifall de hinner med att göra allt annat man vill göra under sin uppväxt.. När jag pluggar heltid på universitetet pluggar jag aktivt (läsa/föreläsning etc) max 6h per dag. Mer går liksom inte, det blir bara kontraproduktivt. Men barn kanske har bättre uthållighet än en gammal hagga som jag?
Själv gjorde jag läxorna i skolan på rasten innan inlämning typ. Det gick bra, fick bra betyg ändå. Lärde mig att det är helt ok att skjuta upp saker till sista sekunden också =D
Intressant. Annars brukar ju skolor som inte ger läxor hänvisa just till att det ska bli rättvisare utan. Det kan ju även vara skolor som jobbar med olika lärstilar och har pass där eleven får jobba med det som den behöver lägga extra tid på osv. Som sagt, spännande ämne med många åsikter..
Jag tror inte att det räcker med nötning bara i skolan. Dels att miljön där kan göra nötningen svår för vissa, samt att man ska göra det ofta och lite för bästa resultat. Att fundera över öppna frågor är väl också en bra läxa, där behöver man också lugn.
Hear! Hear! Håller med om vartenda ord du skriver.Jo exakt, det är ju här man på ett sätt skiljer agnarna från vetet och stråna när det gäller föräldrar. Vilka föräldrar snappar upp att barnet behöver extra övning hemma och genomför den utan läxa.
Vilka föräldrar ser till att barnen gör de läxor de får.
Vilka föräldrar struntar i alltihop.
Här har vi ju tre nivåer. Det är ganska mycket finkänsla som jag behöver för att snappa på att mitt barn ligger efter i läsningen och därför ägna en kvart om dagen på att lösa problemet. Läraren trodde såklart att mitt barn gjorde ett magiskt hopp från sämsta läseboken till den bästa på ett halvår för att uhm mognad? trooligt, det var hårt arbete rätt och slätt.
Multiplikationstabellen skulle barnen också lära sig per auto helt av sig själva genom att räkna i matteboken. Hände ju inte mitt barn. Ok men om man lyssnar hör man att "alla andra barn kan" så då blir det ju till att plugga multiplikationstabellen. Jag gissar att 1/3 av klassen lärde sig per automatik, 1/3 hade föräldrar som insåg att de måste skapa egna läxor, 1/3 lär den sig helt enkelt inte.
Så när du tror att barnen lärde sig fint utan läxor och inte behövde dem, beror det till viss del på att några barn, priviligierade med den egna motivationen och läshuvudet, gjorde det, att föräldrarna fyller på med läxor för andra barn där de tror att någonting saknas. Men lite på måfå, ytterligare några föräldrar skulle hjälpt sina barn med läxor, men missar helt att de borde vara lyhörda och kolla om de måste hitta på läxor. Några föräldrar struntar i läxorna helt, men deras barn gör dem ändå. Så det blir färre barn lämnade därhän vilsna om läxor ger en liten antydan om vad man behöver kunna.
Ja så då ger man ju en läxa att barnet ska läsa en kvart om dagen, vad som helst. Annars kommer enbart de föräldrar som är extra noga att hitta på den saken av sig själva. Och bara de barn som är extra läsintresserade göra det helt själva.
Det är ju så man skiljer privilegierade barn från oprivilegierade, att hålla hemligt vad barnet behöver lära sig och låta föräldrarna använda stora resurser för att gissa och räkna ut att barnet bör läsa självt hemma.
30% av föräldrarna läser högt för sina barn varje kväll, mot nära 80% på 70-talet. Så helt ärligt, de läser inte för barn som kan läsa och de läser inte för barn som inte kan läsa.
Jag har förstått att många tänker som du. Jag förstår nog inte riktigt varför man inte kan ordna nötning ofta och lite i skolan om det nu är en så bra inlärningsmetod?
Om studiemiljön i skolan inte är lämplig för att träna glosor så borde det väl gå att ordna på något vis? Många har ju inte en lämplig miljö hemma, så då borde väl skolan tillgodose det behovet?
Under min skolgång hade vi tillgång till olika studiemiljöer, man kunde sitta i klassrummet,med de flesta andra och läraren, eller utanför i korridoren (där läraren bara tittade till ibland) eller så kunde man gå till lugna rummet där det fanns en pedagog som hjälpte till med det egna arbetet.
Alltså, jag försöker inte argumentera emot läxor här, jag försöker bara förstå.
Jag är med dig på definition av läxa. Men universitetet är på många sätt ganska långt från mellanstadiet.."Läxa" är ju tid att plugga utan lärare. Om sedan den tiden ligger på en rast, en håltimma, hemma, i ett klassrum utan lärare, med en fritidspedagog/random gymnasieungdom som hjälp osv är ju helt egalt, det är ju "läxa" lika så mycket. Likaså är det "läxa" oavsett om läraren berättat vad det kan vara bra att läsa eller om hen sagt att du får räkna ut själv vad du ska läsa på en pluggtimma.
Universitetet fungerar ju så att det är ganska mycket, lektor förklarar sedan får du "läsa själv"=begrip själv vad din läxa är. Det vore ju totalt slöseri på universitetslektorns tid om alla studenter tillbringade all sin pluggtid i en lärosal tillsammans med en lektor, läsandes sina 800 sidor per vecka, eller vad det nu kan vara. Och träsmak, jag föredrog att ligga i sängen och plugga.
Ja det var ju tur för dig att du lätt pluggade alla glosorna på rasten och lärde dig gångertabellerna på tio minuter och läste X kapitel historia på en kvart. Men jag gjorde inte det, inte fick jag bra betyg per auto heller för den delen. (jag fick typ hyggliga betyg pga lite för lite arbete, med mindre arbete hemma hade det inte blivit typ hyggliga betyg.)
Det kanske betyder att jag är en sämre människa, såklart, så är det ju, men jag tycker inte det betyder att jag saknade rätt att lära mig engelska.
Självklart gjorde jag så lite läxor som möjligt, så hafsigt som möjligt, jag tyckte inte om läxor.
Alltså, forskningen är väl rätt enig om att barn på låg och mellanstadiet inte lär sig mer för att man använder läxor, och att det även finns en hel del negativa effekter. Nu menar jag inte att forskning måste visa på sanningen (därför är det intressant att se vad lärare/föräldrar/elever skriver här tex) men du hänvisar ju själv till forskning i samma andetag..Jo men sanningen är nog den att det blir orättvisare utan. Det finns ju trots allt absolut ingen som säger att vi gör mer läxor nu än "förr". Och det finns absolut ingen som säger att våra skolor är mer rättvisa nu än "förr". Sanningen är ju den att klyftorna mellan de som har olika bakgrund ökar explosionsartat jämfört med för 30-40 år sedan.
Olika lärstilar borde skolor absolut inte jobba med. Det var en teori som testades 2013 eller så, men som visade sig inte vara relevant. https://skolvarlden.se/artiklar/rensa-skolan-fran-hjarnmyter-och-banala-expert-tips
Ja då gjorde du väl läxan i lugna rummet med hjälppedagogen? och det var väl bra?
Jag var precis som dig, eller är ännu om jag ska vara ärlig. Men jag ville spendera min tid i stallet, inte på läxor. Så fort glosprovet var gjort glömde jag glosornaNä men oj. Jag menade (givetvis) inte att folk som inte kan plugga in glosor på 5 min är sämre människor?!?! Eller inte har rätt att få en utvecklande skolgång?! Min poäng var att mina läxor inte lärde mig att ta ansvar inför kommande studier på exempelvis universitetet. Om jag hade haft vuxna som såg mig hade de gett mig andra läxor som jag var tvungen att använda mig av framförhållning. Nu lärde jag mig x antal glosor, lärde mig att framförhållning är för töntar och sen glömde jag alla glosorna till nästa gång för man lär sig inte varaktigt på fem minuter. Så jag kan inte se hur det var tur för mig?!
Då förstod du ju inte poängen med läxorna, låter det som. Eller med skolan? Man lär sig inte för att klara proven, man lär sig för att kunna och veta mer.Nej, varför tror du det? Jag gjorde sällan läxor. Jag var ju för smart för det (enligt mig själv, och dig också visst =P) Om jag förstod att det skulle bli pinsamt att jag inte gjort läxan skolkade jag hellre från lektionen.
Det jag menade var att vi hade tid under lektioner för eget arbete där vi kunde välja mellan några olika miljöer.
Jag tror att jag nånstans tycker att ifall läxor är nödvändigt pga brister i skolmiljön så borde man verkligen försöka jobba med de bristerna, i skolmiljön. Finns andra poänger med läxa så är det ju en annan sak..
Jag tror på en av "myterna", den att psykisk hälsa ofta har ett samband med fysisk hälsa, det är vetskap som går tillbaka ända till de gamla grekerna, mens sana in corpore sano, och det kommer mer och mer forskning som styrker tesen tycker jag.Olika lärstilar borde skolor absolut inte jobba med. Det var en teori som testades 2013 eller så, men som visade sig inte vara relevant. https://skolvarlden.se/artiklar/rensa-skolan-fran-hjarnmyter-och-banala-expert-tips
Läxor lär ut precis raka motsatsen till det, och är en anledning till att många upplever universitetet som mycket svårare.Inget är väl nödvändigt, men jag tycker det är bra att öva på att ta ansvar för att lösa en uppgift med en deadline. Att komma ihåg att ta med läxan hem, planera för när den ska göras, och komma ihåg att ta med den tillbaks. Eget ansvar för eget lärande, helt enkelt.
Läste några av artiklarna som det länkades till och man undrar hur de här människorna kan få hålla på som de gör:Olika lärstilar borde skolor absolut inte jobba med. Det var en teori som testades 2013 eller så, men som visade sig inte vara relevant. https://skolvarlden.se/artiklar/rensa-skolan-fran-hjarnmyter-och-banala-expert-tips