Jag har aldrig varit tävlingsinriktad i skolarbetet, men de hade sån "tävling" på min skola med, t.om. diplom och guldstjärna när man klarade den, men jag lärde mig den aldrig. Självklart skulle de fortfarande lära ut den? Men det kanske inte måste framställas som så livsviktigt och att du är dömd att misslyckas med matten om du inte kan den?
Det är ju skönt att läxorna aldrig gav dig några större problem, men ångesten kring läxor är nog bland det jag minns mest faktiskt. Jag var en "duktig" elev, iallafall vid enstaka tillfällen som satte den individuella ribban för "bra" ganska högt. Att jag "kunde bättre" fick jag höra ofta och jag visste det själv, och med lite perfektionistiska drag så var "slarv" var min nödlösning när jag inte hann "bra" eller ens "okej". Med mitt kassa minne så tog det gärna längre tid för mig att göra allt och "bra" tog ett visst mått av energi och fokus, och var det inte bra var det ju dåligt, eller till och med
fel. Att göra läxorna var jobbigare, tog längre tid, och tog mer på självkänslan när man inte förstod än att inte göra dem, och hade jag gjort den dåligt eller fel så fick jag ju ändå negativ respons från en lärare som var besviken på mig för jag "kunde ju bättre"...
Jag tyckte skolan var rätt kul och ett rent lidande i omgångar, men min poäng var att det är lättare att få någon att lära sig något hen tycker är intressant. Jag skulle aldrig valt en bok på 300 sidor som första bok att börja läsa på engelska med om jag inte gillat författarens böcker på svenska. Jag förstod knappt något men hade kul ändå och fortsatte med flera senare.
Det är kul att lära sig nytt, visst, men det är liksom ditt liv som grundskoleelev och du kan inte välja vad eller hur du lär dig, och då det är skolplikt så kan inte direkt välja att
inte lära dig något. Och när man vet att man är tvingad att kämpa med detta i flera år så mister det sin tjusning ganska lätt. Sådär vidare
nytt eller
intressant var det inte att behöva läsa en "klassiker" för 5:e gången, eller gå igenom vattnets kretslopp för den 7:e gången...
Kanske ge alternativ i läxan, hoppa det de bevisligen har kunskapen för (går ju med det mesta), komma överens om en bra strategi med eleven för hur den ska lösa uppgiften lättast m.m., det behöver inte vara särskilt involverat för att göra skillnad. Det finns ju nivåer av "tråkigt" och skolan verkar av någon anledning vara väldigt bra på att ta fram uppgifter som dödar allt intresse för läsning iallafall.
Den läxan gjorde jag aldrig klart, och den är en av många, många läxor som visade sig vara i stort rätt meningslösa då jag inte lärde mig något och det hände inget när de var ofullständiga eller uteblev. Man kan hanka sig fram rätt okej om man är skötsam och tyst.
Visst påminde de, även skolan, och jag glömde av det lika väl, men med 3-4 barn i två olika familjer som går i olika skolor, årskurser, och avdelningar så kan det bli svårt att hålla koll på allt. Och visst var det prat om någon annan hjälp (stanna kvar i skolan t.ex.) men som med så mycket med skolan händer väldigt lite om inte alla, inkl. eleven, driver på, och så länge jag kunde hänga med någorlunda ville jag ju inte göra
mer skola än jag var tvungen.
Sen så menar jag med "opedagogisk" egentligen att de var petiga, tänkte snabbare och löste problem på ett helt annat sätt (matte och liggande stolen som exempel...) än jag så det tog tre gånger så långt tid och jag förstod mindre än när jag började. Lärde mig snabbt att det var bättre att göra själv och inte nämna läxor om jag inte ville genomlida "hjälpen".
Genom allt annat vi gjorde?
Visst fyller glosor en roll, men när de blir så avgörande att det till slut blir omöjligt att delta på lektionerna så är ju något fel.