Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Ja flickor - det verkar nog som ni är i andra tankebanor än mig.
Den betydelsen slog mig inte förrän nu...

Verkligen intressant!

Något jag började fundera på idag, är hur mycket hästen som verkligen bär vikt bak, kan lyfta sina bakben!?

För att försöka förklara mina flummiga funderingar:

Många klagar på att det "bara är frambenssprattel" men hur kan en häst som bär sig riktigt bra bak kunna lyfta sina bakben så högt som man kanske önskar. Iom att det är väldigt lätt fram så är det ju superenkelt att lyfta på frambenen.. det är ju jättesvårt att lyfta benen högt när man har så mkt vikt på dem!?

Någon som förstår vad jag menar och kanske kan förklara hur det ligger till i verkligheten!?

I början är det jättetungt för hästar att ta bak vikten och ha den bakbensaktivitet många ryttare vill ha. Ofta glöms det bort och man driver sin häst framåt, framåt, framåt för att få "flashiga" bakben.

Övertramp och undertramp och alla möjliga termer är viktiga för många ryttare. När det man borde fokusera på är hur lätt bogpartiet känns och hur lättgådd hästen blir fram.

Jag förstår vad du menar.

En häst som bär med bak måste ju vara väldigt stark för att bära på ETT ben i taget.
Så av det kan man ju dra slutsatsen att väldigt aktiva bakbene förmodligen inte bär.:smirk:

jag tror att mycket handlar om missförstånd på vägen. HUR skall man beskriva en häst som arbetar rätt - utan att det missförstås förvrängs och överdrivs åt fel håll.

Det som är intressant är - hur benen beter sig i relation till varandra.

Frambenen utan bakben beror på en felvänd pilbåge.
Framben med aktiva bakben beror på samling. :D

Nu måste jag rida lite också...

Men jag tycker hästen käns jättelätt fram när den släpper ryggen - för lätt...

ehh rida var det ja...

Ja.. och det är det jag inte får ihop.. fram, fram, fram.. men vikten bak åsså flashigt på det!? Provade att sätta mig lite på huk och samtidigt dra upp benen.. lite överdriven test, men jag har ju väldigt lite att göra idag också när jag är hemma med en liten tjej med vattkoppor :angel: och det var inte sååå lätt att utföra det.. men så är jag ju inte heller ngn dressyrhäst... hahaha (jag har nog sovit lite för lite i natt.. känner mig lite flamsig.. sorry)

Ju mer jag funderar desto mindre får jag ihop det :) Men det är väl som så.. strunta i vad "alla andra" tycker om allt känns bra, hitta min väg, ta hjälp och men var ändå alltid öppen för nya förslag.

Susan skrev:
Men jag tycker hästen käns jättelätt fram när den släpper ryggen - för lätt...

ehh rida var det ja...
åhh, snart ska jag iväg på en långtur med min raring.. strålande sol och + 5 grader!!!! NICE!! :D

Susan skrev:
Jag vet inte om det innebär en böjning (flexion) av ffa SL leden, men det är min tolkning.
Lickety????

- Men om höftleden är stabiliserad/ låst/ belastad så komemr denna muskle att dra hästens länd bakåt nedåt

Denna psoas minor utgår också från ryggradens framsida men fäster på höftbenskammen.

Iliacus kan inte böja varken SL leden eller SI leden då den har sitt ursprung på ilium (bäckenet), det är en höftböjare. Både den och major roterar låret utåt.

Psoas major går över lederna mellan kotorna, SL leden, SI leden och lårleden. Lårleden har störst rörelseutslag, samt är mest anpassad för rörelse = böjs lättast. Därför uppfattar jag den främst som lårledsböjare, men den verkar även på de andra i mindre omfattning, speciellt om lårleden är stabiliserad av andra muskler.

M. psoas minor går över lederna mellan kotorna, SL leden och SI leden till blygdbenet på bäckenet. Den går inte över lårleden, utan böjer enbart rygg, SL och SI. Därför tycker jag den är intressantast.

malinsky skrev:
Vad säger ni om:
Ledande tygeltag för att "sänka formen"

Har inte hängt med i tråden, men skulle det vara fel med ledande tygeltag för att sänka formen?

Bara undrar! :angel:

Vet inte hur minor ser ut på nöt...:crazy: Inte kollat på dem på anatomikurserna, fokus på häst och hund.

Louise skrev:
Har inte hängt med i tråden, men skulle det vara fel med ledande tygeltag för att sänka formen?

Bara undrar! :angel:
Hej och välkommen :D

Tråden har gått in i en "annan dimension" nu. *s*

Jag tycker inte att ledande tygeltag är fel.. ställde dessa frågor då alla rider så olika och det är intressant att höra hur bukes innevånare hade att säga.

Senast ändrad:
Senast ändrad av en moderator:

axel skrev:
Jag tror inte på att "ta hästen" på bettet.
Man får väl rida med en absolut stilla hand och trycka på bakbenen mot bettet.
Tinne ordinerade högre Cavaletti o studshoppning på min val.
För att han skulle bli kvickare o mer gymnasticerad i bakkärran.

Tänkte inte ta upp detta igen... men jag måste :angel:
Läs inte detta Susan, det var inte jag som kastade handsken... ;)
Jag tog ett stöd med en absolut stilla hand = följsam.

Om jag inte har ett stöd spelar det ju ingen roll om handen är stilla, jag kan ju sitta med händerna i Kina bara tygeln är tillräckligt lång.

Om hästen inte arbetar fram till bettet kan hon gå kvar med näsan i bringan oavsett om tygeln är flera mil eller om jag har kontakt.
Finns liksom ingen länk mellan mun och kropp.
Man kan säkert rida fram hästen till bettet... Men det lyckades varken jag eller min tränare åstadkomma innan hästen var halt.
Då bytte jag stategi och tog ett stöd i munnen. Red med detta och riktade in bakbenen mot det.
Hellre över tygeln än bakom hand var min nya filosofi, då kan man i alla fall känna att hästen arbetar rak genom kroppen. Därifrån RED jag in henne på tygeln. När hon lättar av ärligt = på tygeln, får hon eftergift = beröm.
När hon släpper för att hon knäpper av korrigerar jag med skänkel och säte, inget annat.
Alltså TAR jag inte henne på tygeln. Jag tar en kontakt, som jag rider mot.
Om man heter Susan eller så, så kan man säkert få fram näsan till kontakt utan att göra som jag gjort. ;)
Det är bara att ta torson och få fram näsan. :)

Jag valde att se hälta som ett tecken på att jag inte kunde det, och använde hellre den "felaktiga vägen" med en ohalt häst.
Allt eftersom vi blir duktigare och starkare hoppas jag att vi kommer in på den smala vägen igen :D

Men om vi anses som evigt förtappade så är det i alla fall bättre än att vara halt, även om man bor hos hin! :devil:

Nog om detta nu. Jag förstår vad du menar och tycker också i teorin att man ALLTID ska rida så.

På den tiden red vi hopplektion en gång i veckan, med mest gymnastikhoppning. Så det var inte brist på det iaf.

Snipp, snapp, snut...

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar