Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Jo, stretching är någonting som redan utnyttjas. Han älskar det och brukar släppa ut snorren....:o :D

Det som jag dock inte fattar är vilken funktion iliopsoas har. Kan nämligen inte hitta den i någon av mina källor... kanske kallas den för någonting annat också eller ligger den djupt?:confused:

Min hovslagare plågas ej... :)
Ingen övertränad psoas minor eller ilepsoas här inte, min häst kan sträcka bakbenet bakåt-nedåt som bara den! Men som Axel så fint uttryckte det, så kan det ju också bero på att hon går bakom sig.

Annars kanske det är en träningssak, som kommer med tiden... Om vi övar flitigt kanske hovslagaren får göra skäl för sin lön... :devil: ;)

Mmmm... Ska börja snart när ridhuset blir klart så man kan bygga hinder där...
Vet att det är bra för hästen, men det där med att släpa bommar har aldrig blivit riktigt hett i min värld... :crazy:
Tur att man har en hoppryttare som medryttare! :)

malinsky skrev:
min tränare förespråkar att jag ska börja hoppträna min häst just pga att hon upplever att dressyrhästarna behöver sträcka ut muskulaturen bak. kan det detta ni pratar om och kan just hoppning hjälpa till detta "problem"?

Kan ju ligga något i det, alla mina hästar hoppar ju rätt mkt såklart och dom kan ju sträcka ut hur långt som helst utan att protestera.

Kan inte du lägga ut en bild/film din häst när ni rider? Läst att den är fin och gått höga klasser, och vill gärna jämföra min med en välutbildad häst.

Men usch vad rollkurshästen ser ut... :(

Jag tycker att det är märkligt att psoas (minor) saknas även på bild 2...
Man vet nog inte vad / hur mycket den gör. Den har ju ett så intressant origo på bröst o ländkotor till os pubis ur dressyrsynpunkt.
Om de är övertränade så ofta hos dressyrhästar borde de användas.

Jag tror inte på att "ta hästen" på bettet.
Man får väl rida med en absolut stilla hand och trycka på bakbenen mot bettet.
Tinne ordinerade högre Cavaletti o studshoppning på min val.
För att han skulle bli kvickare o mer gymnasticerad i bakkärran.

Nu har vi ju snön!:)
Herrejösses vad lösgjorda de blir.:bump:

Minor stretchas ju inte i hovslagarposititon just beroende på dess ursprung och fäste . Major stretchas.

Om man jämför nöt och häst ser minor lika dan ut då( mycket bindhinna?)
Jag vet att på människor så kan de (minor) ibland finnas på bara ena sidan eller ibland saknas helt.

Senast ändrad:

Jo jag remember Min rygg sa upp sig igårbara
Jag har också försökt tänka ut ngt begåvat :angel: Det går inte så bra. :D
Det är ju också så många komponenter.

Rent pilbågemässigt så måste man ju tänka på att hästen har fyra ben. För attbehålla pilbågen spänd uppåt så måste ju hästen få belasta sina ben relativt liksidigt.

Den här första spänningen är ju heller inte så stor och därför går det inte att böja så mycket och samtidigt behålla bågen spänd uppåt och en jämn belastning av benen

Detta med att böja med _behållen pilbåge_ är alltså ett problem :smirk:

Både vi och hästen har en högst begränsat möjlighet att böja i sidled, däremot om vi antingen böjer oss -svankar / kutar, eller börjar rotera ryggraden så kan vi ta ut större rörelse i sidled.
Men svankar vill vi inte att hästen skall göra, inte heller att rotera/tippa. och kuta med ryggen orkar hästen först långt senare....

Om du då tänker dig hästens båda bakben driva den rangliga ryggraden framåt, som dessutom är upphängd i en slinga mellan frambenen så inser du vikten av att dessa bakben jobbar helt koordinerat. . Om den rangliga ryggraden stabiliseras av den raka bukmuskeln, så blir det lättare mer stabilt att köra framför sig.

Men om du sätter på en AR ryttare :angel: som tror att halsen går att böja i sidled mer än vad den gör så kommer dennes krav på böjning få hsäten att rotera/ tippa hela ryggraden så att den börjar luta i sidled och hänger snett i frambenens slingal.

Den överdrivna böjningen slår ut både raka bukmuskeln och även ryggmusklernas stabiliserade funktion genom en skyddsreflex så nu har du en ännu mer ranglig ryggrad att skjuta framför dig som dessutom har slagsida. :o

Det här tror jag är den stora orsaken till att de aldrig någonsin kommer till någon slags schwung.
En sådan kraft måste transporteras genom kroppen, och det går ju inte om inte kroppen är stabil i 'hållning'. Istället är det ju väldigt ofta en hängmatta med slagsida - istället för en pilbåge spänd uppåt. :angel:

Och då kommer vi in på utrustningens betydelse. jag vet inte hur stort problem sadeln som de envisas med har. de jag har sett har alla varit så obehagliga för hästarna att de i sig inte lockat till spänd pilbåge uppåt, och sedan har vi betten.

Utan spänd pilbåge uppåt så behöver du BROMS:devil: Eftersom hästen inte går i balans så skjuter hela dess kroppsmassa på framåt.
Därför vill dessa hästar gärna höja huvdet för att få tillbaka jämnvikten, men med höjt huvud så sjönk ju pilbågen ännumer åt fel håll *hoppsan* = Höga framben :cool:

De här hästarna måste lära sig hålla emot, de tänker bakåt med halsen de tänker bakåt med hela kroppen ( no gelassenheit no swingin back)
När vi kommer då till galoppen på dessa raser som inte har galoppen is sig så blir det SPÄNT och HYSTERISISKT. De stampar på stället, med benen men är så gott som gipsade i torson.
Säkert jättebra i strid - men nu pratar vi ju om något annat...

jag provade att rida på stång faktiskt häromdan.

Det var intressant hur den raskt skapade 'fulkroken' dvs att hästen måste vrida sin nacke för att få eftergift enl AnnA_ s beskrivningar här på buke tidigare

Den ger ju också en statiskt huvudposition vilket omöjliggör att hästen är 'igenom' hela vägen upp i nacken och att tygeltag går igenom hela vägen till bakhoven.:angel:
eftersom halsens röreser kommer sig av bakbenets rörelser, så blir det ju så att om man stannar halsen - så stannar man - ryggen - och bromsar bakbenen....

Däremot blev ju hästen himla lyhörd, så funktionen på en westernhäst eller en stridsväst är ju uppenbar.

men - det går ju inte att spänna en pilbåge uppåt på den :smirk:

Så en Ar ryttre lufsande i trav med en sadel som är bekväm för hästen och ger ryttaren det stöd den behöver för att själv sitta i balans upplever jag på ett sätt.
och den stångförsedda ryttaren i barocksadel galopperandes har säkert en mycket högre hjärtfrekvens.

forts följer...

Senast ändrad:

Illiopsoas är ett samlingsnamn för Illiacus, och ffa Psoas Major.

Detta är ett känsligt ämne inom Dressyren då många är av den uppfattningen att hästen samlar sig med dem.

Det som är viktigt med posas är att aktivitte i den påverkar ursprung och färst liak mycker vilket inte gälelr för alla muskler.

Den funkar alltså på två sätt.

- är bålen stabiliserad ( av raka bukmuklen) så böjer den höftleden och utåtroterar höftleden.
Den drar bakbenet framåt men i och med dess diagonala possition i kroppen så får du också en vridning där där höften dras in mot mittlinjen.
Jag vet inte om det innebär en böjning (flexion) av ffa SL leden, men det är min tolkning.
Lickety????

- Men om höftleden är stabiliserad/ låst/ belastad så komemr denna muskle att dra hästens länd bakåt nedåt

Psoas major utgår från ländryggen på magsidan går djupt genom kroppen och fäster högt upp på insidan av lårbenet.

Illiacus utgår från bäckenets insida och går ned och fäster också på samma ställe lårbenets insida lite bakåt mycket högt upp. (i ljumsken)

Denna psoas minor utgår också från ryggradens framsida men fäster på höftbenskammen.

Alla dessa muskelr har sin betydelse och jobbar säkerligen bättre om hsäten går i balans - med bågen spänd uppåt som en del i samlingen, men jag vill mena _ en _ del.

jag kan tänka mig att detär ett tyngre jobba att föra fram höften om hästens bakben inte _ är med_

Rörelse sker nämligen reflexmässigt i musklerna när den väl satts i gång av viljan.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Men om du sätter på en AR ryttare :angel: som tror att halsen går att böja i sidled mer än vad den gör så kommer dennes krav på böjning få hsäten att rotera/ tippa hela ryggraden så att den börjar luta i sidled och hänger snett i frambenens slingal.

öhh.. hur menar du??

*börjar bli en snusktråd??*

:rofl:

Du är allt en god filosof!
Skitbra inlägg(om AR).
Beskiver just det (lilla) jag har sett.

Så fort halsen rätas ut (om det nu händer) så vill hästen känna sig FRI.

Får inte dessa hästar problem med sina rygg,hals o nackkotor?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar