Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Jag ville bara få fram om du var följsam i handen samtidigt som du "har ett överdrivet stöd". :) Och nu skrev du det.

Jag kanske inte riktigt föstod vad du skrev eller så associerar jag till konstiga saker men jag kopplade direkt till "att rida med handbromsen uppdragen". ;)

Om jag red med handbromsen i skulle min fina hästs galopp gå åt skogen... och det vill jag ju inte! :D

Lickety skrev:
För att lämna området lite, du ritar bra teckningar, men hur stor betydelse anser du att psoasmusklerna har på SI leden? speciellt m. psoas minoris har ju som huvudsakliga funktion att böja den leden... Övsiga SI böjare går över fler leder, som m. recus abdominis. Nyfiken bara.

Nu skriver du SI leden flera gånger.
jag pratar om SL leden

Öht är båda psoas helt beroende av rect. abdominis.

Den finaste delen på grisen /kon/hästen är filén, (illiopsoas) den är mörast, det tolkar ju inte jag som att den utför något större arbete precis.

Jag känner dock till en hel del 'teorier' om illopsoas arbete.

Senast ändrad:

:o Sorry, läste fel på ditt inlägg, undrar ibland om jag är lite dyslektisk :crazy:

Jag menade inte ilipsoas (iliacus + psoas major) som främst är lårledsböjare, utan psoas minor. som går från bröst och ländkotorna till os pubis. Den är inte så mör att jag skulle vilja äta den som filé...
Den påverkar både SL och SI led.

Egentligen är det ju inte intressant hur jag ritar.
Alla teckningar förestälelr verkliga hästar och verkliga ryttare.

Det är ju mer intressant att en del faktiskt lyckas rida så som bilderna visar.

Att diskutera form och ridning med ngn som bara har inblick i ett system och därmd inte kan jämföra är helt meningslöst.

Det blir ju samma som den ryttare som på bruksprovet menade att det inte gick att länga halsen på hans häst, Varpå det tog testryttaren några sekunder att göra det och få fram en helt annan trav.

Jag skiter i hur folk på buke rider sina hästar.
Jag är här för att så ett frö att man kan tänka på flera sätt.
För att det skall kunna gro måste marken vara redo.
Är den inte det ser jag ingen anledning att tjaffsa

Du är inte dyslektisk i det här fallet, du skrev minor.

Psoas Minor har den funktionen att föra fram höften _förutsatt att_ bålen är stabiliserad av rect abd.
Om höften är fixerad så böjer den bålen i sidled.

Jag tolkar ovanstående som att om bågen är spänd upåt kan den göra sitt jobb, och den lär ju ha en viktigt funktion i galopp, böjning och senare när samlingen blir större.

Varför skulle inte den vara mör när psoas major och illiacus är det?

Vet inte om inlägget ovan var riktat till mig? :confused: Det är inte min mening att tjafsa i alla fall... Tycker du skriver informativt, korrekt och bra! Jag håller med dig även om du inte tycker det! :angel:
Just min poäng är att man inte ska fördöma, utan vara flexibel i tankar om ridning! Högt i tak framför allt! :)

Precis så! :) Vore kul med mer forskning om de olika musklernas samverkan och betydelse! Min veterinär pysslar med detta nu, får se vad de kommer fram till, *väntar med spänning*
Den är inte mör... Den ser närmast ut som en silverfisk pga sin starka fascia och senstråk. En stark muskel med andra ord.

Jag har faktiskt tänkt mycket på de muskler som vi nu talar om ( hela illopsoas) eftersom man inom vissa terier anser att de har en betydlese som går stick i stäv med hur man ser på dem inom humanidrotten.

I själva verket är "skicket" som de befinner sig i hos de flesta Dressyrhästar (hovslagarn märker sånt :angel: ) själva grunden till att jag började fundera...

Om ryggen har tre basala rörelser, och den 'vanliga' dressyrryttaren omöjliggör två av dem så blir ju bara psoas arbete kvar och hästen vickar på rumpan.....
Kanske därför som de nästan alltid är övertränade

Senast ändrad:

Hur märker hovslagaren det? Vore intessant att jämföra tjocklekar på obduktion hos dressyrhästar och "övriga"....
Kanske en idé till exjobb för mig? :idea:
Berätta mer snälla!

Ja du visade dig vara allt annat än en tjaffsfia :D

Det sätt som du stretchar denna muskelgrupp på, är samma sätt som hovslagaren håller i bakbenet. Dvs bakåt nedåt.

Många Dressyrhästar har extremt svårt att släppa till. En del riktigt dåliga får panik om man försöker dra ut den och bara ställer ned sitt ben.
Men de fletsa andra får man ha en dragkamp med. Man får häva sig med all sin vikt för att få bakbenet bakåt.
Men detta måste ändå ske försiktigt och gradvis annars rycker de åt sig benet genom mitt femur ( ont!!!!)

Många gånger har man känt sig som en hästfåtölj och önskat att man haft block och talja .

Det värsta är att ju mer 'tränade' hästarna är desto värre är det.

På min elevtid skodde jag travare på Camperna hos Solvalla tränarna.
Jag blev mycket brydd över att jag upplevde Dressyrhästar i sämre skick än dessa penningmaskiner.
Det var så allt började... Jag började samarbeta med ET på mina "elefanthästar" och har ställt samma fråga till alla jag mött med en medicinsk kompetens.
Varför är Dressyrhästar övertränade i sina Illiopsoas????

Nu är jag av den åsikten att eget beröm luktar illa, men jag undrar ändå, varför är inte nordsvensken vars rumpa finns längre bak i tråden INTE sån. Varför är den bjässen mycket lättare att sko?????

Senast ändrad:

På mina hästar kan man sträcka ut bakbenen:) , men de är väl för att de rör sig bakom sig:angel:

Ut i solen nu, Susan
Synd att det blåser, annars skulle mina få sola:crazy:

Men gudars vad intressant! Har aldrig tänkt på det tidigare, kanske för att jag inte skor några hästar ;)
Jag ska dra min häst i ileopsoas så fort jag kommer ut till stallet! Ska inte dra av den bara... :D Meddelar resultat senare.

Hur ser jag att Illiopsas (eller nåt sånt)är övertränad? Går det att avgöra med ögat? bakifrån eller från sidan? Upplys mig!

Och vad gör den?

Senast ändrad av en moderator:

Mig :love: Dig

(Kopplar med min egen häst och har godnattsaga+funderingar flera nätter irad :D, vilket inte betyder att jag förstår så mkt men.. )

Susan skrev:
Många Dressyrhästar har extremt svårt att släppa till. En del riktigt dåliga får panik om man försöker dra ut den och bara ställer ned sitt ben.
Men de fletsa andra får man ha en dragkamp med. Man får häva sig med all sin vikt för att få bakbenet bakåt.
Men detta måste ändå ske försiktigt och gradvis annars rycker de åt sig benet genom mitt femur ( ont!!!!)

Många gånger har man känt sig som en hästfåtölj och önskat att man haft block och talja .

Det värsta är att ju mer 'tränade' hästarna är desto värre är det.

På min elevtid skodde jag travare på Camperna hos Solvalla tränarna.
Jag blev mycket brydd över att jag upplevde Dressyrhästar i sämre skick än dessa penningmaskiner.
Det var så allt började... Jag började samarbeta med ET på mina "elefanthästar" och har ställt samma fråga till alla jag mött med en medicinsk kompetens.
Varför är Dressyrhästar övertränade i sina Illiopsoas????

Det har jag också sett otroligt mga gånger och funderat över hur det kommer sig.... Intressant att läsa det du skriver.... Hoppas det kommer lite fler studier kring det :idea:

min tränare förespråkar att jag ska börja hoppträna min häst just pga att hon upplever att dressyrhästarna behöver sträcka ut muskulaturen bak. kan det detta ni pratar om och kan just hoppning hjälpa till detta "problem"?

Curtis skrev:
Hur ser jag att Illiopsas (eller nåt sånt)är övertränad? Går det att avgöra med ögat? bakifrån eller från sidan? Upplys mig!

Och vad gör den?

Nej det syns inte
De flesta hästar tycker stretching är lite läbbigt, så om hästen inte vill så behöver det inte det betyda något heller.

Utifrån min hovslagar horisont så är många hästar stela och övertränade. Det jag regarear mest på är att vissa hästar inte kommer till ngn avslappning i hovslagarpostitionen.

Men det här är ju mina högst privata reflektioner

För att stretcha;
Ställ dig i hovslagar position bak (häng upp hasen på höften), vänta ut hästen till den slappnar av i bakbenet. Tryck sedan hasen nedåt ytterligare...Så hittar du bla posas.

Illiacus den andra halvan så måste du ta tag i hasvecket med ena handen ochdena andra rnt kotan och lyfta bakåt- uppåt (men det är ju fler muskler som stretchas då.

Men tänk på att hästen behöver en invänjningsperiod för att fatat vad du hålelr på med, den måste både lära sig balansera och våga släppa till.

Tror inte risken är så stor för dig :)

Buke - susan :D

Kan du inte berätta lite mer om min fråga runt för och nackdelar med de olika skolorna nu - vi nämnde engelsk och barock - remember?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar