Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

idag är det förvirringens dag tydligen! jag svarade på en kommentar du gav till mig lite längre upp i tråden :) :crazy:

Jo men det var ju ett svar på en kommentar ifrån dig som jag från början inte förstod varför du riktade till mig :confused:

Ok, jag orkar inte trassla in mig mera, det spelar ingen roll. du kommenterade när jag sa att meckar man med handen så viker hästen tillslut in sig, att om man meckar med handen så tar hästen över huvud taget inte bettet utan stretar emot åt andra hållet. så läste jag det iallafall men jag missförstod kanske. jag svarade då med en förvirrad "fråga" att jag fortfarande ansåg att för mycket meck med handen kan innebära att hästen viker IN nosen/huvudet och sen släpper bettet. dvs att det är fullt möjligt att mecka så att hästen viker sig nedåt, snarare än stretar emot uppåt.

som sagt, kanske missförstod ända från början men nu har jag förklarat så gott jag kan.

Susan nu har jag en fråga:

finns det några studier/teorier om huruvida skadan som sker form mässigt är "värre" när det gäller att komma på rätt bana och spänna bågen, om vi jämför med en häst som går "framifrån och bak" snarare än kikar i stjärnorna ÖVER tygeln?

rent spontant om man diskuterar detta med bågen osv, så skulle det känna som att det faktiskt var bättre om hästen var ÖVER tygeln än under, för att jobba sig fram emot att spänna bågen? :confused: När hästen rids framifrån och bak så BRYTS ju bågen på ett helt annat sätt, - det verkar svårt att komma på bana "framifrån och bak." fattar du vad jag menar med frågan????? går hästen med sänkt rygg och huvudet högt över tygeln så känns det ändå som att det skulle gå lättare att rida den bakifrån och FRAM för att hitta formen? eller?? :bow:

mackan skrev:

finns det några studier/teorier om huruvida skadan som sker form mässigt är "värre" när det gäller att komma på rätt bana och spänna bågen, om vi jämför med en häst som går "framifrån och bak" snarare än kikar i stjärnorna ÖVER tygeln?

rent spontant om man diskuterar detta med bågen osv, så skulle det känna som att det faktiskt var bättre om hästen var ÖVER tygeln än under, för att jobba sig fram emot att spänna bågen? :confused: När hästen rids framifrån och bak så BRYTS ju bågen på ett helt annat sätt, - det verkar svårt att komma på bana "framifrån och bak." fattar du vad jag menar med frågan????? går hästen med sänkt rygg och huvudet högt över tygeln så känns det ändå som att det skulle gå lättare att rida den bakifrån och FRAM för att hitta formen? eller?? :bow:

*hakar på..*

intressant. När hästen går i en djup rund form och hamnar bakom ngt bakom lod känner jag att det borde vara enklare att få fram/upp den i en mer "korrekt" form när man "spänner bågen" genom att kräva aktivitet bakifrån. Min syn är alltså helt skild från din (om jag har fattat dig rätt). Det skulle vara intressant att höra vad du och susan och alla andra ser på de två "ytterligheterna"

mackan skrev:

Jag förstår precis din fråga, den är relevant och begåvad.

Först vill jag säga att forskningen är på en så extremt grundläggande nivå.
Syftet är än så länge endast att skapa objektiva mätmetoder.

Det dom har mätt är vilka avvikelser i ryggens normala rörelsemönster som sker vid olika hals och huvudpositioner.
samt hur vikten förändras.
Väldigt enkla biomekaniska lagar, men alls inget huruvida saker är 'bra' eller 'dåligt'

De possitioner som nämnts i i Tessans tråd om artikeln om Sjef i Ridsport är de som gett störst avvikelser, så du är helt rätt ute i ditt tänk. (och Tessan det är också därför som position 6 öht taget inte nämns)

Formen djup och rund och även en _låg_ framåt nedåt blockerar länden, och flyttar vikten bakåt
Min och tyskarnas framåt - nedåt är ju ett resultat av vad bäckenet gör, och inte en aktiv placering av huvudet.
Just eftersom magmusklerna öppnar upp lederna i länden - så kan de jobba ändå, omvinklingen av bäckenet fungerar även som en motvikt så tyngden tippar inte framåt på amma sätt - men obs detta är mina slutsatser på en mycket mer avancerad nivå än vad försöket gått ut på.

Om du har en stor mängd information så kan du utifrån den dra vissa slutsatser. Saknas en pusselbit så är det lätt att dra fel slutsats.

Slutsatsen påverkas också av the 'basic assumptions' man som forskare har.

Det jag blev så glad över med forskningen var just att vi utgick från samma basic assumption - nämligen bågteorin ( Vilket jag vet att inte alla gör)

Varför svamlar jag om detta - jo för att ett av resultaten av undersökningen var att om man placerade huvudet högt så flyttades vikten bakåt - jättebra tycker den franska skolan vilken visade detta redan för flera år sedan - men - den aktiva placering av huvudet bröt ju bågen vid sadeln så den omöjliggör ju därmed att hästen att hästen kommer att samla sig på riktigt med det sättet att röra sig
:angel:
Kopiaav7.jpg

Här syns det tydligt hur hästen bog tryckt framåt nedåt - se att bogen liknar just bogen på en båt:D

Det som du frågar om bryter ju precis som du säger bågen i länden
och gör ju detta
1.jpg

Den här hästen är så sänkt i länden att bakbenen är i tjotahejti. UNderarmen fram skall ju vara parallel med skenan bak - såsom i passagebilden. men här har vi bara farmbensaktivitet men ingen bakbensaktivitet - just för att ryggen är helt låst.
Det blir en jättespänd sprättig häst totalt utan ryggverksamhet -
men man kan vinna breeders och bruksprov om det itne är för mycket tyskar där :angel: :crazy: :o :D (:o vad jag är elak)

Så alltså svar på din fråga. Ja förutsatt att sadeln passar så är det väldigt lätt att spänna bågen på en häst som bara går över tygeln.
Du gör det väldigt lätt med ditt eget bäcken.
Medan en häst som är gramanriden har jobbat med fel muskler - så den måste man övertyga att det går först - du måste hjälpa den mycket mer med balans och energi och avslappning. Att få musklerna att jobba tvärtom blir ett projekt.

Senast ändrad:

malinsky skrev:
*hakar på..*

intressant. När hästen går i en djup rund form och hamnar bakom ngt bakom lod känner jag att det borde vara enklare att få fram/upp den i en mer "korrekt" form när man "spänner bågen" genom att kräva aktivitet bakifrån. Min syn är alltså helt skild från din (om jag har fattat dig rätt). Det skulle vara intressant att höra vad du och susan och alla andra ser på de två "ytterligheterna"

Det finns ormar av trä som är ledade men där maximaluttaget är begänsat. Dvs böjer du den mycket fram så finsn inget att ta ut där bak.

Så funkar hästryggen - Hästens rygg går inte att böja som en katts tar du för mycket därfram så finsn inget kvar därbak.

Utifrån min egen riderfarenhet så är det lika viktigt att hästen är böjd i en jämn båge UPPÅT ( longitud) som det är viktigt att bågen är böjd jämnt (lateralt) i sidled.

Som Mackan skrever det finns vissa leder där det är stor risk att hästen går av ( inte bokstavligt utan där det blir en knick i böjen)

Den här plibågen är skör.

Inte så svår att få till med korrekt placering - kolla igen grunden i hallonsodas bilder.

men oh så svår att behålla............

:devil: :devil: :devil:

Kannågon klippa av fingarna på mig -eller hindra min hjärna att tänka på en annan del av texten än den jag skriver.

Man får inte skriva fel i sådana här texter

jag är ett MIFFO

jaghar skrivit
Formen djup och rund och även en _låg_ framåt nedåt blockerar länden, och flyttar vikten bakåt

FRAMÅT skall det vara

:o jag går och gör ng annat än vimsar till det för alla....

KL

En förespråkare för att hålla i munnen! *Duckar!* :D

Jag hade en unghäst (7 idag) som gärna försvann från handen inåt, bakom lod och bakom hand. Jättesvårt att få fram stöd till bettet.

Tränare nr 1 sa: rid framåt och var lätt i handen, dvs spänna bågen mot handen, fast nästan utan stöd för då hindras frambenen.

Det fungerade inte, hästen blev till slut halt av att springa runt på volter i övertempo då hon drev ojämnt från början med sina bakben. Det spelade ingen roll hur mycket tryck man satte i hästen, det "pös ut" som snedbelastning i stället för att komma fram till handen. :crazy:

Tränare nr 2 sa: Ta ett rejält stöd i handen, och kräv att hon jobbar jämt med båda bakbenen mot det stödet. När hon jobbar jämnt kommer hon lätta av. Vi började om från början på grundligaste grundnivå. Steg 1: Skit i hur hon håller huvudet, hon ska gå fram till stödet.
I böjan var jag skeptisk till att hålla kvar stödet, man ska ju vara lätt i handen har jag alltid lärt mig... Men det fungerade!
Idag kan jag känna och till viss del korrigera hennes naturliga tendens till ojämnhet då jag har henne mellan hand och skänkel, ett uttryck som jag tidigare inte riktigt förstått. Jag hade heller inte förstått uttrycket "håll i tills hästen lättar av" som står i flera dressyrböcker...
Idag kan jag rida med en lätt och stadig hand, men för att komma dit behövde jag hålla i en period.

Detta gällde precis denna häst, som behövde sådan ridning för att driva jämnt.
Min förra ponny kom till bågspännandet på ett annat sätt, genom att vara lätt i handen.

Jag tror att ridningen måste anpassas efter varje hästs exteriör och ridegenskaper, ibland måste man lära sig rida helt annorlunda!

Susan skrev:
:devil: :devil: :devil:

Kannågon klippa av fingarna på mig -eller hindra min hjärna att tänka på en annan del av texten än den jag skriver.

Man får inte skriva fel i sådana här texter

jag är ett MIFFO

jaghar skrivit

FRAMÅT skall det vara

:o jag går och gör ng annat än vimsar till det för alla....

ja. annars hade ju detta inte känts som ett stort problem... :angel:

Det går ju att följa tränare 1s metod utan att hamna i övertempo om man kan göra halvhalter med magen.
Det går även att få hästen att ta i liksidigt med sina bakben enbart med sin torso dvs axlar och bäcken.

Sedan är ju också frågan - hur ser denna båge och bakbensaktivit ut med tränare 2's metod...?

Själv tycker jag sällan mellan hand och skänkel blir så bra rent biomekaniskt av skäl som framgått tidigare i denna tråd.

Mellan skänkel och mage blir så väldigt mycket bättre, vilket borde framgå av mina teckningar....

Det finns ju fler än två sätt att rida....

:bow:
Det var ju j-kligt intressant, vad bra att jag inte var helt ute och cyklade tankemässigt dessutom. Men då uppstår ju den VÄLDIGT intressanta frågan, hur det kan vara så oerhört bannlyst att hästen är lite över tygeln i den allmänna hästsportens vardag av idag, till den grad att VAD som HELST för att den ska ta ned huvudet i princip. Gäller ju både domar siffror och tränar kritik osv, dvs att det är mkt värre med hästen över tygel än bakom hand rent av! det är ju det som är den allmänna uppfattningen i princip :crazy:
Det jag menar är att borde man då inte som domare/tränare se det som ett utblidnings steg på vägen kanske, att hästen inte riiiktigt är där än, med rygg och bakben osv, men att det finns bättre potential att jobba därifrån, än om det är tvärt om, att hästen går invikt och avknäppt framifrån istället....?

jag var nu inne på Hippson och läste lite om försöken du nämner dessutom. den var ju som sagt väldigt kalla fakta utan några vidare slutsatser och inga ställningstaganden. IntressAAANT dock vad de kom fram till i försök nr 4 (rollkur/graman ridning) att det gjorde svävnings momentet längre hos hästen. Ser man möjlightvis en liten koppling till stjärn glitter i elit domarnas ögon där eller? :angel:

Senast ändrad:

Alltså tankeverksamhet är en bristvara...:D
På seminariet påpekades att hästar alltid tränats attgå samlade genom hela historien för det såg man ju på avbildningar från historien att de gick med välvd nacke :angel:

och du då som kan tänka själv . och gör det - har du sett någon sådan avbildad häst gå med annat än sänkt rygg :o :o :o

Du har absolut rätt - allt är inte guld som glimmar.

För att dra korrekta slutsatser anser jag att man måste ha en väldigt stor mängd information, man måste ha en väldans massa pusselbitar, fattas det fel pusselbit kan man få en väldigt skev bild av vad pusslet föreställer.

Jag tror hästens stora olycka är dess vackra hals.
återkoppling till historiska avbildningar tänker statyer och reliefer - hur ofta är hästarna helt skräckslagna på dessa.....

Hur ofta ser du i västernfilmer hjälten rycka hästen brutalt i munnen och spränga iväg????

Vi har en helt förvrängd bild av pusslet

Hejja dig som tänker själv, kämpa på :)

Senast ändrad:

Tack, jag är självkritisk och nyfiken, det är drivkraften bakom det hela i stort sett!

nu måste jag fråga en fråga till, som blir väldigt "luddig" och svävande från ämnet fast ändå inte - så jag ber Malinsky om ursäkt om det drar bort från trådämnet, men samtidigt hör det ju dit om vi pratar "ideal form" på hästarna och ridningen som sådan...

jag skuttar runt i nyfikenhet som sagt mellan forumen emellanåt, även de jag aldrig normalt "rör mig i", och därav min fråga: På Barock ser jag kommentarer om den "engelska" dressyren och kritik runt denna i form av det vi redan diskuterat. På dressyr ser jag kritik mot Barock, med andra kommentarer. Tex såg jag någon som tydligen är tränare av engelsk, som var av åsikten att Barock hästarna kommer med sönderböjda hästar som inte går framåt, inte söker yttertygeln och handen och tränaren säger rakrikta och rid framåt och då funkar det inte....

nu till min fråga per ovan kontext: om man ska vara RIKTIGT och komplett objektiv: finns det fördelar och nackdelar med bägge inriktningar/skolor - och vilka är de isåfall? vet du??? nyfiken då jag vill ha en så objektiv bild som möjligt att jobba min "tankeverksamhet" från.......

mackan skrev:
Tack, jag är självkritisk och nyfiken, det är drivkraften bakom det hela i stort sett!

nu måste jag fråga en fråga till, som blir väldigt "luddig" och svävande från ämnet fast ändå inte - så jag ber Malinsky om ursäkt om det drar bort från trådämnet, men samtidigt hör det ju dit om vi pratar "ideal form" på hästarna och ridningen som sådan...

jag skuttar runt i nyfikenhet som sagt mellan forumen emellanåt, även de jag aldrig normalt "rör mig i", och därav min fråga: På Barock ser jag kommentarer om den "engelska" dressyren och kritik runt denna i form av det vi redan diskuterat. På dressyr ser jag kritik mot Barock, med andra kommentarer. Tex såg jag någon som tydligen är tränare av engelsk, som var av åsikten att Barock hästarna kommer med sönderböjda hästar som inte går framåt, inte söker yttertygeln och handen och tränaren säger rakrikta och rid framåt och då funkar det inte....

nu till min fråga per ovan kontext: om man ska vara RIKTIGT och komplett objektiv: finns det fördelar och nackdelar med bägge inriktningar/skolor - och vilka är de isåfall? vet du??? nyfiken då jag vill ha en så objektiv bild som möjligt att jobba min "tankeverksamhet" från.......

Jag e minst lika nyfiken!! tycker inte att det är att dra iväg från ämnet.. du spinner bara vidare!

Gissa om jag blev poppis inen på barock när jag ifrågasatte varför de aldrig försöker spänna pilbågen uppåt.

utvecklar mer i morgon....

Susan skrev:
Det finns ju fler än två sätt att rida....

I allra högsta grad! :) Jag jämförde två olika filosofier om just handens inverkan och jag vet att båda fungerar, men inte till alla hästar.
Har sett dina teckningar, de är bra. Men om hästen till varje pris undviker stöd kan det på VISSA fungera att ta ett överdrivet stöd, för att hästen sedan ska lätta av. Man drar inte hästen i munnen, man håller ett stöd som man lär hästen att rikta in sig på, och arbeta mot.
Min förstod att hon kunde bjuda med äkta bjudning först efter stödet, innan fanns det inte tillräckliga ramar innan. Utan inramning kunde jag inte känna hur bjudningen gick (eller snarare inte gick..) framåt till handen.
Jag kunde givetvis rida i olika tempo, med halvhalter och dyl som du nämnde. Men hästen bjöd fortfarande inte fram till handen, utan undvek stöd, gick bakom lod osv...Och då får man inte nån tjusig båge! ;)
Orsaken till övertempot och även hältan var att vi försökte få fram bjudning till bettet, fast utan att förklara för hästen att det var tygelkontakt vi ville uppnå.
Jag känner var bakbenets kraft verkligen tar vägen när jag har henne rakriktad, och har ett jämnt (och nuförtiden lätt) stöd i handen.
Men detta är hur just min häst fungerar. Det bör rimligtvis finnas lika många sätt att rida dressyr på som det finns dressyrekipage, och det är en del av charmen med dressyr. :)

Susan skrev:
Sedan är ju också frågan - hur ser denna båge och bakbensaktivit ut med tränare 2's metod...?

Såhär än så länge! Jag tycker inte själv att det är bra, men det är såå mycket bättre än innan vi började arbeta med stöd.
Det är svårare i traven...

Men lättare i galoppen!

Nu börjar det ju bli riktigt intressant....Ser fram emot i morgon med spänning...!!!!!!!!

tack Malinsky att du inte anser det dra iväg från tråden utan som intressant och relevant!

*kl*

Jag passar på att tacka för hela tråden så här långt! :bow:
Väldigt intressant!
Och mackan, du har gett mig en massa att tänka på! :bow: :)

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar