Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mackan skrev:Susan nu har jag en fråga:
finns det några studier/teorier om huruvida skadan som sker form mässigt är "värre" när det gäller att komma på rätt bana och spänna bågen, om vi jämför med en häst som går "framifrån och bak" snarare än kikar i stjärnorna ÖVER tygeln?
rent spontant om man diskuterar detta med bågen osv, så skulle det känna som att det faktiskt var bättre om hästen var ÖVER tygeln än under, för att jobba sig fram emot att spänna bågen? När hästen rids framifrån och bak så BRYTS ju bågen på ett helt annat sätt, - det verkar svårt att komma på bana "framifrån och bak." fattar du vad jag menar med frågan????? går hästen med sänkt rygg och huvudet högt över tygeln så känns det ändå som att det skulle gå lättare att rida den bakifrån och FRAM för att hitta formen? eller??
mackan skrev:Susan nu har jag en fråga:
finns det några studier/teorier om huruvida skadan som sker form mässigt är "värre" när det gäller att komma på rätt bana och spänna bågen, om vi jämför med en häst som går "framifrån och bak" snarare än kikar i stjärnorna ÖVER tygeln?
rent spontant om man diskuterar detta med bågen osv, så skulle det känna som att det faktiskt var bättre om hästen var ÖVER tygeln än under, för att jobba sig fram emot att spänna bågen? När hästen rids framifrån och bak så BRYTS ju bågen på ett helt annat sätt, - det verkar svårt att komma på bana "framifrån och bak." fattar du vad jag menar med frågan????? går hästen med sänkt rygg och huvudet högt över tygeln så känns det ändå som att det skulle gå lättare att rida den bakifrån och FRAM för att hitta formen? eller??
malinsky skrev:*hakar på..*
intressant. När hästen går i en djup rund form och hamnar bakom ngt bakom lod känner jag att det borde vara enklare att få fram/upp den i en mer "korrekt" form när man "spänner bågen" genom att kräva aktivitet bakifrån. Min syn är alltså helt skild från din (om jag har fattat dig rätt). Det skulle vara intressant att höra vad du och susan och alla andra ser på de två "ytterligheterna"
Formen djup och rund och även en _låg_ framåt nedåt blockerar länden, och flyttar vikten bakåt
Susan skrev:
Kannågon klippa av fingarna på mig -eller hindra min hjärna att tänka på en annan del av texten än den jag skriver.
Man får inte skriva fel i sådana här texter
jag är ett MIFFO
jaghar skrivit
FRAMÅT skall det vara
jag går och gör ng annat än vimsar till det för alla....
mackan skrev:Tack, jag är självkritisk och nyfiken, det är drivkraften bakom det hela i stort sett!
nu måste jag fråga en fråga till, som blir väldigt "luddig" och svävande från ämnet fast ändå inte - så jag ber Malinsky om ursäkt om det drar bort från trådämnet, men samtidigt hör det ju dit om vi pratar "ideal form" på hästarna och ridningen som sådan...
jag skuttar runt i nyfikenhet som sagt mellan forumen emellanåt, även de jag aldrig normalt "rör mig i", och därav min fråga: På Barock ser jag kommentarer om den "engelska" dressyren och kritik runt denna i form av det vi redan diskuterat. På dressyr ser jag kritik mot Barock, med andra kommentarer. Tex såg jag någon som tydligen är tränare av engelsk, som var av åsikten att Barock hästarna kommer med sönderböjda hästar som inte går framåt, inte söker yttertygeln och handen och tränaren säger rakrikta och rid framåt och då funkar det inte....
nu till min fråga per ovan kontext: om man ska vara RIKTIGT och komplett objektiv: finns det fördelar och nackdelar med bägge inriktningar/skolor - och vilka är de isåfall? vet du??? nyfiken då jag vill ha en så objektiv bild som möjligt att jobba min "tankeverksamhet" från.......
Susan skrev:Det finns ju fler än två sätt att rida....
Susan skrev:Sedan är ju också frågan - hur ser denna båge och bakbensaktivit ut med tränare 2's metod...?