Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Jessica skrev:
Men sen kommer ju den intressanta följdfrågan... Hur nyttigt är det för hästen att bära sig på detta sätt???

//Jessica

Ja, det har jag ingen aning om iom att jag är dåligt insatt i hästens konstruktion. Iom att målet är i eller ngt framför lod så är det ju inget att sträva efter, och det borde finnas en "hästetisk" bakomliggande orsak att det står i TR hur hästen ska gå!?

wert skrev:
Tja den slipper att arbeta upp över ryggen, den kommer att bli väldigt svag över länden. En sådan häst måste man länga ut halsen på allt vad det går och det är viktigt att den sänker halsen och blir längre och lägre framför manken, alltså tänk manken och sedan måste det gå en rak linje framför den och sedan skall halsen komma. dvs halsen får inte vara högre än manken, förstår du? Idag har jag extremt svårt att förklara saker har jag märkt:crazy:

Eftersom hästen inte har släppt bettet borde det inte vara några problem att få till det, jag brukar bara peta fram nosen med båda underskänklarna samtidigt ganska långt fram och samtidigt gå fram med handen så att hästen tar bettet därute låångt fram...

Han går precis som du beskriver!! Däremot så tippar han in nosen. Kanske har med drivningen att göra ändå...:confused: Ska testa lite olika idag då jag rider för min tränare i kväll och se hur vi ska få fram nosen

Susan skrev:
varför vill du korta upp yttersidan om du går på en volt. Vill du inte ha hästen formad efter spåret den går på dvs böjd.
Det är ju iten så att du satiskt hivar farm axeln, utan du släpper fram den så mycket som du vill att hästen skall böja.

Det är nog för att jag släpper ytter för mycket, för ofta och då känns det som att jag tar lite mycket när jag ska hålla kvar hästen inom en "kortare ram". Om jag har lyckats att korta upp hästen :angel: och rider på en volt så är jag duktig på att släppa hela yttersidan så den blir 2 mil lång igen.. :smirk: Så vi pratar nog om samma sak man måste ju ändå låta hästen runda sig och låta yttersidan få plats runt i volten...

Susan skrev:
Tryckte på din knapp men svaret till Malinsky.
(confusion)

'Bär sig' brukar jag använda om en häst som bär sig över ryggen.
Det gör hästen om den är avspänd och i balans.
Durchlässig heter det på tyska.

Det har med spänd pilbåge uppåt att göra..

Du fråga förut varför din häst inte gick att flytta i sidled = För att den inte är i balans - för att pilbågen inte är spänd upppåt.

Det är bröstryggen som skall upp.
Det finns ett samband - numera vetenskapligt bevisat då hals ner - bröstrygg upp.

Bröstrygg upp - hals ner :D

Nånstans gör även wert också en halvhalt, hon skickar hästen framåt men inte fortare, utan 'mer energi' de brukar höja bröstryggen och sänka halsen då.

Riktningen kommer i morrn...
Hej igen!

Ser fram emot ritning. :bow:

Vill bara berätta att stackarn kunde inte flytta sig pga låsningarna. Nu går det ypperligt.. tycker att det är så tragiskt att han har gått där och inte kunnat, fastän han säkert velat och försökt men det har tagit emot i kroppen.

Men nu är han ju fit for fight igen :D Dock är det mkt att jobba med, styrka och så, men nu kan han ju i alla fall flytta sig i sidled med lätthet

malinsky skrev:
Det är nog för att jag släpper ytter för mycket, för ofta och då känns det som att jag tar lite mycket när jag ska hålla kvar hästen inom en "kortare ram". Om jag har lyckats att korta upp hästen :angel: och rider på en volt så är jag duktig på att släppa hela yttersidan så den blir 2 mil lång igen.. :smirk: Så vi pratar nog om samma sak man måste ju ändå låta hästen runda sig och låta yttersidan få plats runt i volten...

Otast blir det så för att mansläpper hela sin yttersida dvs viker sig i midjan.
och - har de hänt mig eller har det hänt mig :D

Susan skrev:
Otast blir det så för att mansläpper hela sin yttersida dvs viker sig i midjan.
och - har de hänt mig eller har det hänt mig :D
ok, är det det jag gör vid "cykelstyre ridningen"!! nu var det förklaring (verkan) på orsak, tackar!

:smirk: ska skaffa korsett till nästa pass :rofl:

Vi börjar bassic.(Dessa teckningar är inte riktigt bra , men får duga...)
När en muskel spänns - så dras muskelns fäste mot dess urspung.

Rymmusklerna består av flera lager småmuskler som beror korta avsnitt i ryggen i taget. Detta är alltså inte en enda lång muskel utan många

arygg.jpg

Detta är en häst som drar ihop alla sina ryggmuskler på båda sidor om ryggraden samtidigt.
Se hur långt upp på halsen ryggmusklerna går.
Alltså om hästen blir spänd i ryggmusklerna långt fram så reser det halsens bas uppåt.:idea: En häst som går med huvudet högt måste slappna av i överlinjen

Nu kommer ryggmusklernas antagonist. Bågspännaren - Den raka bukmuskeln.

Den har sitt ursprung i pubisbenet på bäckenet(bäckenet är det första benet nedanför den taggiga ryggraden och som ser ut att ha en stövel peka bakåt= sittbenet) och fäster i bröstbenet (mitt fram på bröstkorgen).

När den dras i hop så kommer den påverka alla leder den passerar dvs större delen av ryggen. Den rörligaset av alla dessa leder är leden mellan bäcken och ryggrad (SL leden)
Därför säger man att den vinklar om bäckenet (hästen kan sägas vika in rumpan)

Den raka bukmusklen behövs dels för att

*Motverka ryttarens tyngd uppifrån
*Stabilisera ryggraden
* Placera bäckcnet så att bakbenen kan börja bära under hästen och börja knäa...

amage.jpg

Jamför överlinje och underlinje
Hur 'stövlarna' (= sittbenen) pekar
Och själva bäckenets lutning

forts följer...

Senast ändrad:

Hur gammal är hästen, måste jag fråga?

malinsky skrev:
Han går precis som du beskriver!! Däremot så tippar han in nosen. Kanske har med drivningen att göra ändå...:confused: Ska testa lite olika idag då jag rider för min tränare i kväll och se hur vi ska få fram nosen

tippar han in nosen så går han inte som jag beskriver för det är knappt möjligt och är han på bettet så borde han inte tippa in nosen, det låter nämligen som han har släppt bettet för då tippar dom gärna in nosen. Det finns ju olika stadier på hur mkt dom släpper bettet och helt klart så behöver din häst komma mkt mer på hjälperna dvs suga tag i bettet med näsan längre ut.

fast med för mycket "handmeck" så kniper den bästa häst in nosen tillsist.

INTE en kommentar till Malinsky - bara allmän reflektion! (så med andra ord knapplån härifrån)

jag tycker såhär:
ofta om man är någorlunda analytisk i sin natur/ dvs funderar över hur man ska bli bättre, vill utvecklas och reflekterar över sin ridning - så slår en tanken eller känslan att man rider för mycket med handen, så är det så.

mitt tips ÅTERIGEN ett tips :o är att besluta sig för att SLÄPPA alla gamla invanda vanor och "känslor" för hur man rider ett dressyr pass med sin häst. det går som jag tidigare sagt fortare och lättare med hjälp av en bra tränare, men om man inte har tillgång till det så PRÖVA iallafall. Man är så ovillig att frångå sina vanor, men allt det kostar en är några pass som kanske inte alls känns bra, utan oproduktiva och konstiga - men det KOSTAR inget i längden - du har hela ditt fortsatta liv att rida på, och att pröva ett nytt tänkesätt eller metod gör inga som helst spår i din resume, annat än möjligen positiva och ett nytt steg i utvecklingen.

släpp fokus på att huvudet ska ner, eller vart i jävlar huvudet är över huvud taget. SITT rätt, känn din kropp, avslappnad, och känn hästen under dig, baken framför allt, och tänk bakifrån och fram. Lätta i handen. styr med avslappning och vikthjälper och tanke... låter fånigt - men jag lovar att jag har en poäng.....

mackan skrev:
fast med för mycket "handmeck" så kniper den bästa häst in nosen tillsist.

.

:confused: Med för mkt handmeck så tar hästen inte bettet med näsan därute överhuvudtaget. Det är ju fruktansvärt svårt att få hästen dit även med en stilla hand.

Knapplån...

Jag tror att enda lösningen när hästen har släppt bettet är att påbörja framåt/nedåt-träning o därigenom låta hästen "börja om från början" vad gäller sin relation till bettet och/eller ryttarens hand.

O man kan gärna börja från marken.

Ofta är dessa hästar väldigt korta i sina överlinjer o de behöver stretcha ut dem.

//Jessica

Ehum harkel...

Vi börjar med en rättelse.
(Hjärnsläpp pga låg blodsockerhalt...)

:angel: Vi börjar om...

SL leden är leden mellan KORSBEN och ryggrad. (Bäckenet har ledytor mot detta korsben som är ett antal sammanväxta ryggkotor)

Den här leden mellan korsben och ryggrad är altså mer rörlig än de andra lederna vilket gör att bäckenets vinkel kan ändras ganska mycket.

Spända ryggmuskler ger ett planare bäcken = sittbenen pekar upp i himlen

Medan den raka magmuskeln aktivitet ger ett brantare bäcken = sittbenen pekar nedåt.

För att en häst skall ha det där suget framåt, så måste bäckenet vara omvinklat så att den nedre delen dras framåt mot bröstbenet

Bågen spänns då bakifrån vilket kommer att räta ut halsen som sträcks framåt.

Hallonsodas bilder visar hur man kan åstadkomma en gundspänning av bågen uppåt på ett ganska enkelt sätt enbart genom att PLACERA SIG korrekt i förhållande till hästens tyngdpunkt
Denna grundspänning vinklar givetvis om bäckenet gör takten ren och hästen i balans (i alla fall framåt - bakåt på Hallonsodas bilder)

Det svåra är egentligen inte att spänan bågen uppåt - utan den stora svårigheten är att behålla denna spänning upppåt.:angel:

Bra sätt att omöjliggöra denna spänning av bågen är
*för kort tygel ( bild kommer)
* för mycket handmeck
* för stora tygeltag
* rida bakåtlutad
* böja igenom

Senast ändrad:

jag tror helt enkelt att jag tar i honom för mycket.. det är alldeles för lätt på den hästen :crazy:

Här ser du en ÄKTA samlad häst
asamling.jpg

Kolal bäckenets slutning
Kolla att knäet är närmare bröstkorgen

Överlinjen nästan rak - halsen sträcks framåt

Hästens understödsyta är kort.

Hästen är i uppförsbacke

Här har vi så populära 'djup och rund'.

Den alldeles för korta tygeln bänder visserligen upp bröstryggen, men sänker länden och trycker bort bäckenet bakåt uppåt. ( numera då vetenskapligt bevisat :angel: )

Den raka magmusklen kan inte göra sitt jobb att spänna bågen uppåt bakifrån

adjuorund.jpg

bakbenen kan inte bära _under_ hästen utan får skjuta på bakom....

Här är en teckning på den tävlingsform som var 'vanlig' när jag gjorde teckningen.

det som här ändrats är endast att näsan släpps fram lite till inne på banan

adressyrform.jpg

Det blir såhär om hsäten inte stärks i en gund form med ett omvinklat bäcken.
med aktiva magmuskler som kan stabilisera ryggraden
denna pilbåge är ju spänd nedåt :angel:

i det läge som den här SL leden befinner sig i - fungerar inte kraftöverföringen bakifrån - hästen skjuter bara mot handen eller knäpper av i nacken

bakbenen bär iinte under - utan skjuter på bakom hästen

Den kan inte böja bakbenets leder i den här positionen

Ingen uppförsbacke här inte...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2