Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Mycket intressant! Förbaskat bra bilder, lätt att se och förstå skillnaderna. Nu kan man undra - finns det NÅGON i vårt avlånga land som kan undervisa??? Tycker skrämmande många (99% känns det som) rider som dina understa bilder och även lär ut ridning enligt detta. Blir på något sätt som att med muskler och päls och vita lindor och hela baletten så förblindar sig gemene man och "dålig" ridning blir bra...Dina avskalade bilder blir mer - ja- nakna!:bow:
Nu har Malin svamlat klart.

mackan skrev:
fast med för mycket "handmeck" så kniper den bästa häst in nosen tillsist.
....

Då undrar jag ännu en gång, vad är handmeck och "rida med handen" för dig.

Min frågeställning i början berodde på att jag ser så många olika "stilar", samt att jag är väldigt passiv i min ridning har nu fått lite hjälp att "hitta min kropp" och vilka verktyg jag har för att få hästen att arbeta rätt, vilket då känns lite konstigt då jag gärna passivt transporteras runt.. det har dock blivit bättre.

Nu känns det som att det har blivit ett rop på hjälp från min sida för att jag bara rider med händerna, vilket det inte är, jag ville ha er syn på vad som är att just: rida med handen!!! :confused:

Mycket intressant!! :bow:

Har du lust och möjlighet att plita till en bild på en häst som går rätt i en låg form då jag har en häst i uppbyggnadsfas och kan inte plockas upp i en högre form, och vi jobbar inte heller med så mkt samling än.

malinsky skrev:
Min frågeställning i början berodde på att jag ser så många olika "stilar", samt att jag är väldigt passiv i min ridning har nu fått lite hjälp att "hitta min kropp" och vilka verktyg jag har för att få hästen att arbeta rätt, vilket då känns lite konstigt då jag gärna passivt transporteras runt.. det har dock blivit bättre.

förtydligande.. det är nog lite som när jag satt med en väldigt låg hand, då när jag skulle "skola om mig" så kändes det (överdrivet) som att jag hade handen ngnstans vid bröstkorgen och det kändes väldigt onaturligt..

jag förstår inte hur du menar? meckar och gnetar du tillräckligt med handen så viker hästen in nosen för att komma undan, och visst - släpper då bettet när den viker in sig.

malinsky skrev:
Då undrar jag ännu en gång, vad är handmeck och "rida med handen" för dig.

Nu känns det som att det har blivit ett rop på hjälp från min sida för att jag bara rider med händerna, vilket det inte är, jag ville ha er syn på vad som är att just: rida med handen!!! :confused:

Trodde jag förklarade i inlägg # 13. Kortfattat och uppsummerat: Att rida med handen för mig är att inte rida med sitt säte och vikthjälper framåt till handen, att vara för aktiv i handen med fingrar och handled, snarare än att frigöra sig i axeln, och att fokusera sig "från fel håll" på vart hästen har huvudet istället för vart den har baken.

mackan skrev:
Trodde jag förklarade i inlägg # 13. Kortfattat och uppsummerat: Att rida med handen för mig är att inte rida med sitt säte och vikthjälper framåt till handen, att vara för aktiv i handen med fingrar och handled, snarare än att frigöra sig i axeln, och att fokusera sig "från fel håll" på vart hästen har huvudet istället för vart den har baken.

haha, sorry! Det hade du gjort! :bow: och du är dessutom den enda som har gjort det. Jag ber om ursäkt!

/Snurrfia

Altså det finns ju en anledning till att jag pulade själv i många år...

Jag letade upp mitt läns bästa tränare, men hon såg inte när hästen tappade bäcken och rygg, och en Nordis utan spänd pilbåge går inte att styra, inte att vända för han tippar som en motorcykel.

Det var innerskänkel - till ytter tygel så mycket att man blockerade ytterbogen och förstörde spänandet av bågen bakifrån...

Nu har jag ju inte SETT alla tränare, så det finns kanske en och annan ute i busken, men hästar som går med spänd båge uppåt ser jag bara tyskar åstadkomma. och deffinitvt inte alla tyskar...

Här kommer hästar som går i en låg form skapad bakifrån bäckenet

susankurdstv.jpg

Min nordis i hagen med täcke:D

4.jpg

I fältsits i trav

carinaBrink.jpg

Faktiskt en svenska!!!

Kopiaav4.jpg

Reiner Klimkes lång och låg.

NU VINKLAR VI OM BÄCKENET LITE TILLL FÖR ATT FÖRBÄTTRA GÅNGARTERNA

6.jpg

Detta är inte en samlad galopp med en _satt i uppförsbacke_

stigande krav på bäckenvinkling....
Vinklbckentravnedsittn.jpg

Arbetstrav

Andalus.jpg

ökad trav..
Kopia2av6.jpg

Passage

Senast ändrad:

Ser någon ett samband mellan sits och prestation hos hästen :D

:angel: :angel: :angel:

Notera också den öpna ganashvinklen, ingenting åstadkoms med handen, utan bara med rumpan....

Senast ändrad:

Ja - det var det första jag såg när jag skrolla ned- FIN rumpa, nu måste jag ju bara lägga in en specialbild.....
:D

Mera humor....

jag ville vara med på tråden bukes baksidor, men allt tar ju så lång tid när man inte har digitalkamera...

027_25a.jpg

kanske också skall byta avatar...., eller låna ut bilden till Rumpnissen :D

Åh, min vackra hagbild på Pordis kom till användning! :D

mackan skrev:
jag förstår inte hur du menar? meckar och gnetar du tillräckligt med handen så viker hästen in nosen för att komma undan, och visst - släpper då bettet när den viker in sig.

Jag förstår inte vad du pratar om , varför säger du överhuvudtaget detta till mig:confused:

Susan skrev:
Här har vi så populära 'djup och rund'.

Den alldeles för korta tygeln bänder visserligen upp bröstryggen, men sänker länden och trycker bort bäckenet bakåt uppåt. ( numera då vetenskapligt bevisat :angel: )

Den raka magmusklen kan inte göra sitt jobb att spänna bågen uppåt bakifrån

adjuorund.jpg

bakbenen kan inte bära _under_ hästen utan får skjuta på bakom....

Gramanform skulle jag säga, typiskt hopphästform:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar