Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

svar på din första feta (bold) fråga

Men om jag inte försätter hästen ur balans genom att jobba "framifrån" spelar detta då ngn roll?

För att kunna göra större tygeltag utan att försätta hästen ur balans så tror jag man måste ha extremt bra kroppskontroll, typ träning på lina.

2. Ok, så om jag "struntar" i att använda händerna, tyglarna.. hur använder jag axlar osv för att ställa/böja/ledande tygeltag? påverkas tyglarnas längd när jag vrider axlarna tex? eller är det samma längd och kontakt med munnen men jag ändrar min vikt.. eller ngt sådant!? Förklara gärna på en 5 årings nivå.. annars hänger jag nog inte med...

Axlar;
Inom KD ser man ställningen i nacken och därmed det som brukar kallas eftergift som ett resultat av att hästen är i balans.

Jag ställer också 'hela hästen' (stämmer inte med svensk terminologi)
genom att ställa mig själv korrekt i länden dvs böjer den en liten liten aning i enlighet med ställningen/böjningen( brukar kalla det att flytta skärpet utåt) Det handlar för mig mycket om att släppa fram rätt bakben. Att inte tynga ned det som skall längst in under hästen.

*Böjer gör jag genom att först ställa
*gå fram med ytter axel - släpp fram ytter bog - ja det ger ju längre tygel och ger därmed hästen plats att böja sig
*gå fram med inner sittben - föra fram inner höft på hästen - när jag går fram med inner sittben länger jag min utsida vid höften, det blir ju också en vridrörelse så om överskänkel ligger an så tar den ju med sig bakdelen på hästen

(nu är ju hästen böjd :D)

Jag behöver ju inte ledande tygeltag, om hästen inte följer med dit jag vill - så kan jag ju felsöka hos mig själv.
Antingen beror det på att jag har vikten fel, /och eller på att jag har helt fel riktning i mitt bäcken. (jag kan utveckla det där om du vill)

Jag korrigerar där - så löser det sig. :D

Angående axlarna så kan du både rotera i din egen längdaxel och flytta dem vä - hö.

Som ryttare kan man - och är - roterad i axlarna, det är inte helt ovanligt heller att man sitter med axlarna förskjutna i sidled.
De är också ofta på olika nivå, när man vikt sig för mycket i midjan...

Även bäckenet kan och gör - ge fel viktsignaler nästan alla ryttare glider ned något åt ena eller andar hållet, de är också roterade i bäckenet :crazy:

fet fråga 3
Är det ngn skillnad här om man inte använder tygeltag? det blir inget spjärn då? Vad beror det på? Eller är det kraften från att få med sig hästens huvud som gör att det blir spjärn. Vidareutveckla gärna

Med handen så behöver du en reflex. kroppen kan beroende på din hållning trigga igång olika reflexer

På mitt sätt kontrollerar du hållningen och därmed väljer du en reflex som hjälper dig :D

Några exempel, (och alla dessa förutsätter att din hållning är korrekt dvs en ryggrad i fysiologisk balans.)

Gå fram med höger axel = din vikt förskjuts åt höger ( detta är jättebra för du är på vägatt böja åt höger och vänster bak måste få plats)

Gå fram med inner sittben = lätta ytterligare på inner sittben, samt välver länden automatiskt rätt

Fö att överhuvudtaget sitta kvar i denna hållning så måste du slå på din muskelkorsett ( sker automatiskt) vilketger dig en stabilitet som 'börda' mycket lättare för hästen att hålla balansen i sidled

NU börjar du - som en enhet - luta dig i sidled ( brukar kalla det attflytta revbens kanten inåt) = du faller och tar hästen med dig - om inte hästen fångar upp dig ;) genom att svänga vänster.

Hästen fortsätter att svänga vänster så länge han måste fånga upp dig.

luta mer = mindre volt
luta bautamycket piruett :D

Sluta luta, utan sitt på mitten :o hästen fortsätter i en sluta.

Förskjut vikten en aning utåt och hästen byter riktning och fortsätter i en öppna :cool:

Det är de små små detaljerna som gör det

om du väljer att reglera hästen så här så kan du ju också finjustera ganska lätt.

nu skall jag citera de Kunffy;

Ryttaren kan INTE FORMA hästen - bara rikta dess energier.

de kunffy for FEI president :D

(hängde du med? Bilderna var lite för komplicerade, kan kommentera de andra i morgon)

hur är en ställning i hela kroppen? vad blir skillnaden mellan en ställning i hela kroppen med att böja hästen?

Du råkar inte bo i Stockholm? :angel:

Susan skrev:
svar på din första feta (bold) fråga

Men om jag inte försätter hästen ur balans genom att jobba "framifrån" spelar detta då ngn roll?

För att kunna göra större tygeltag utan att försätta hästen ur balans så tror jag man måste ha extremt bra kroppskontroll, typ träning på lina.

Ok, förstår..

2. Ok, så om jag "struntar" i att använda händerna, tyglarna.. hur använder jag axlar osv för att ställa/böja/ledande tygeltag? påverkas tyglarnas längd när jag vrider axlarna tex? eller är det samma längd och kontakt med munnen men jag ändrar min vikt.. eller ngt sådant!? Förklara gärna på en 5 årings nivå.. annars hänger jag nog inte med...

Axlar;
Inom KD

Vad är KD? KristDemokrat.. ?

ser man ställningen i nacken och därmed det som brukar kallas eftergift som ett resultat av att hästen är i balans.

Förlåt min blonda läggning här, men "inom KD ser man ställningen i nacken" förstår nog inte alls vad du menar här... :crazy: eftergift som ett resultat av balans är det så du menar så är jag med, ,en se ställningen i nacken.. nä.. har du ork att förtydliga?

Jag ställer också 'hela hästen' (stämmer inte med svensk terminologi)
genom att ställa mig själv korrekt i länden dvs böjer den en liten liten aning i enlighet med ställningen/böjningen( brukar kalla det att flytta skärpet utåt) Det handlar för mig mycket om att släppa fram rätt bakben. Att inte tynga ned det som skall längst in under hästen.

*Böjer gör jag genom att först ställa
*gå fram med ytter axel - släpp fram ytter bog - ja det ger ju längre tygel och ger därmed hästen plats att böja sig
*gå fram med inner sittben - föra fram inner höft på hästen - när jag går fram med inner sittben länger jag min utsida vid höften, det blir ju också en vridrörelse så om överskänkel ligger an så tar den ju med sig bakdelen på hästen

(nu är ju hästen böjd :D)

och jag håller på att ramla av kontorsstolen just nu... Men iom detta så länger väl hästen sin yttersida. Men om man inte vill släppa iväg ytter, utan korta upp den även fast jag rider på en volt.. hur göra?

Jag behöver ju inte ledande tygeltag, om hästen inte följer med dit jag vill - så kan jag ju felsöka hos mig själv.
Antingen beror det på att jag har vikten fel, /och eller på att jag har helt fel riktning i mitt bäcken. (jag kan utveckla det där om du vill)

Ja, tack! :bow:

Jag korrigerar där - så löser det sig. :D

Angående axlarna så kan du både rotera i din egen längdaxel och flytta dem vä - hö.

Som ryttare kan man - och är - roterad i axlarna, det är inte helt ovanligt heller att man sitter med axlarna förskjutna i sidled.
De är också ofta på olika nivå, när man vikt sig för mycket i midjan...

Även bäckenet kan och gör - ge fel viktsignaler nästan alla ryttare glider ned något åt ena eller andar hållet, de är också roterade i bäckenet :crazy:

fet fråga 3
Är det ngn skillnad här om man inte använder tygeltag? det blir inget spjärn då? Vad beror det på? Eller är det kraften från att få med sig hästens huvud som gör att det blir spjärn. Vidareutveckla gärna

Med handen så behöver du en reflex. kroppen kan beroende på din hållning trigga igång olika reflexer

På mitt sätt kontrollerar du hållningen och därmed väljer du en reflex som hjälper dig :D

Några exempel, (och alla dessa förutsätter att din hållning är korrekt dvs en ryggrad i fysiologisk balans.)

Gå fram med höger axel = din vikt förskjuts åt höger ( detta är jättebra för du är på vägatt böja åt höger och vänster bak måste få plats)

Gå fram med inner sittben = lätta ytterligare på inner sittben, samt välver länden automatiskt rätt

Fö att överhuvudtaget sitta kvar i denna hållning så måste du slå på din muskelkorsett ( sker automatiskt) vilketger dig en stabilitet som 'börda' mycket lättare för hästen att hålla balansen i sidled

NU börjar du - som en enhet - luta dig i sidled ( brukar kalla det attflytta revbens kanten inåt) = du faller och tar hästen med dig - om inte hästen fångar upp dig ;) genom att svänga vänster.

Hästen fortsätter att svänga vänster så länge han måste fånga upp dig.

luta mer = mindre volt
luta bautamycket piruett :D

Sluta luta, utan sitt på mitten :o hästen fortsätter i en sluta.

Förskjut vikten en aning utåt och hästen byter riktning och fortsätter i en öppna :cool:

Jag ska nog skriva ut detta och testa nästa gång jag rider.. hoppas jag är ensam i ridhuset då så jag inte skrämmer ngn med prasslande papper :rofl:

Det är de små små detaljerna som gör det

om du väljer att reglera hästen så här så kan du ju också finjustera ganska lätt.

nu skall jag citera de Kunffy;

Ryttaren kan INTE FORMA hästen - bara rikta dess energier.

Det låter bra, men ack så svårt!

de kunffy for FEI president :D

(hängde du med? Bilderna var lite för komplicerade, kan kommentera de andra i morgon)

10 små tecken...

tog mig ett tag att lista ut med ;) KD = klassisk dressyr.
Jag är iallafall rättså säker :rofl:

malinsky skrev:
Ok, då är jag med.. låter jobbigt måste jag säga. Nej, jag kan gladeligen säga att jag inte bär runt på hästen :D

Är att "bära runt hästen" samma som framtung!? Eller kan hästen ändå ha lätt kontakt och det visar sig att jag "bär runt den".

Som din häst är byggd så har jag svårt att tänka mig att den någonsin kommer hänga så mkt i handen, det innebär ju inte automatiskt att den bär sig, sådana hästar som din släpper nog hellre bettet eller/och kortar in halsen för att undvika jobb och på det sättet hamna i framvikt.

wert skrev:
Som din häst är byggd så har jag svårt att tänka mig att den någonsin kommer hänga så mkt i handen, det innebär ju inte automatiskt att den bär sig, sådana hästar som din släpper nog hellre bettet eller/och kortar in halsen för att undvika jobb och på det sättet hamna i framvikt.

Jag håller med... det är ytterst svårt att titta på vissa saker (t ex om hästen är tung i handen eller inte, om nosen är bakom lodplan etc) o säga om en häst bär sig eller inte... Man måste se hela ekipaget "in action".

//Jessica

wert skrev:

Precis! Han släpper inte bettet, men kortar in halsen.. Så hur löser du det när en häst gör så? Är det enbart för att undvika jobb som en häst gör det? Hur slipper den jobb genom att göra så?

Jessica skrev:
Jag håller med... det är ytterst svårt att titta på vissa saker (t ex om hästen är tung i handen eller inte, om nosen är bakom lodplan etc) o säga om en häst bär sig eller inte... Man måste se hela ekipaget "in action".

//Jessica
så kan den mao både vara bakom lodplan och ändå bära sig? "rent hypotetiskt"

vi kan bilda klubb för oss som är som femåringar och inte kan någonting?

/Sax som funderar på om klassisk dressyr är vanlig modern dressyr eller någon typ av barock-dressyr... :confused: (ett steg i taget: först listar vi ut orden sedan vad de är för något.. hmm.. :confused: )

ScissorHands skrev:
vi kan bilda klubb för oss som är som femåringar och inte kan någonting?

/Sax som funderar på om klassisk dressyr är vanlig modern dressyr eller någon typ av barock-dressyr... :confused: (ett steg i taget: först listar vi ut orden sedan vad de är för något.. hmm.. :confused: )

...eller så är det bara "bra ridning"

:rofl:

ja, vi startar klubb!!!! :banana: härligt med en lika som jag :D

så jobbigt! då måste jag ju lära mig vad det är med juh :p

malinsky skrev:
så kan den mao både vara bakom lodplan och ändå bära sig? "rent hypotetiskt"

Rent teoretiskt så vill jag nog påstå det ja... det har ju diskuterats i tidigare inlägg (andra trådar ??) att man sett sin häst springa i galopp i hagen klart "bakom lod"... men hästen bär sig ju helt klart... för annars skulle den ju ramla...:crazy:

Sedan kan man ju även se på en liknande situation under ryttare, o då gärna på en häst/ponny som blivit inriden under den här (som jag ser det) felaktiga formen. Den blir ju "avknäckt" o går o "biter sig i bringan, samtidigt som man ser att tygeln glappar. Den hästen bär sig ju oxå, på sätt o vis, dvs den skulle antagligen fortsätta att gå likadant (åtminstone ett tag) även om ryttaren släppte tygeln. Den har helt enkelt lärt sig att gå så för att slippa obehag i munnen eller i sidorna. Hästen/ponnyn har helt enkelt accepterat läget.

Men sen kommer ju den intressanta följdfrågan... Hur nyttigt är det för hästen att bära sig på detta sätt???

//Jessica

Klassisk Dressyr är inte AR däremot är det väl barockridning i och med att den har gamla anor.

Däremot finns det Klassisk dressyr i Tysk Fransk Portugisisk skola Spansk Spansk, och österikisk Spansk.

Jag kokar ihop Klassisk tysk/spansk Österikisk med kunskaper i biomekanik.

Kottas ( chef på den spanska ridskolan wien Österike) kan säga. There're no such thing as Classical Dressage. there are just god Dressage and bad dressage.
men jag tycker ietn att jagkommit så långt att jag kan säga samma sak utan att låta löjlig. :D

malinsky skrev:
Precis! Han släpper inte bettet, men kortar in halsen.. Så hur löser du det när en häst gör så? Är det enbart för att undvika jobb som en häst gör det? Hur slipper den jobb genom att göra så?

Tja den slipper att arbeta upp över ryggen, den kommer att bli väldigt svag över länden. En sådan häst måste man länga ut halsen på allt vad det går och det är viktigt att den sänker halsen och blir längre och lägre framför manken, alltså tänk manken och sedan måste det gå en rak linje framför den och sedan skall halsen komma. dvs halsen får inte vara högre än manken, förstår du? Idag har jag extremt svårt att förklara saker har jag märkt:crazy:

Eftersom hästen inte har släppt bettet borde det inte vara några problem att få till det, jag brukar bara peta fram nosen med båda underskänklarna samtidigt ganska långt fram och samtidigt gå fram med handen så att hästen tar bettet därute låångt fram...

jag gör små korta svar på detta för det är svårt att hålal reda på din text och min text.

1. om jag 'ställer rumpan' så ställer hsäten i nacken = beroende på en balanserande reflex.

varför vill du korta upp yttersidan om du går på en volt. Vill du inte ha hästen formad efter spåret den går på dvs böjd.
Det är ju iten så att du satiskt hivar farm axeln, utan du släpper fram den så mycket som du vill att hästen skall böja.

Tryckte på din knapp men svaret till Malinsky.
(confusion)

'Bär sig' brukar jag använda om en häst som bär sig över ryggen.
Det gör hästen om den är avspänd och i balans.
Durchlässig heter det på tyska.

Det har med spänd pilbåge uppåt att göra..

Du fråga förut varför din häst inte gick att flytta i sidled = För att den inte är i balans - för att pilbågen inte är spänd upppåt.

Det är bröstryggen som skall upp.
Det finns ett samband - numera vetenskapligt bevisat då hals ner - bröstrygg upp.

Bröstrygg upp - hals ner :D

Nånstans gör även wert också en halvhalt, hon skickar hästen framåt men inte fortare, utan 'mer energi' de brukar höja bröstryggen och sänka halsen då.

Riktningen kommer i morrn...

Susan skrev:
Tryckte på din knapp men svaret till Malinsky.
(confusion)

'Bär sig' brukar jag använda om en häst som bär sig över ryggen.
Det gör hästen om den är avspänd och i balans.
Durchlässig heter det på tyska.

Det har med spänd pilbåge uppåt att göra..

Du fråga förut varför din häst inte gick att flytta i sidled = För att den inte är i balans - för att pilbågen inte är spänd upppåt.

Det är bröstryggen som skall upp.
Det finns ett samband - numera vetenskapligt bevisat då hals ner - bröstrygg upp.

Bröstrygg upp - hals ner :D

Nånstans gör även wert också en halvhalt, hon skickar hästen framåt men inte fortare, utan 'mer energi' de brukar höja bröstryggen och sänka halsen då.

Riktningen kommer i morrn...

Men visst är det intressant med alla dessa definitioner på exakt samma uttryck... :idea:

Tänker t ex på uttrycket "bär sig", menar man att hästen går i en för rörelsen korrekt form eller menar man helt enkelt att ryttaren inte håller hästen i form med råstyrka. För att sen inte tala om uttrycket "bakom lod". Exakt vad är det som ska vara framför resp bakom lod??? Öronen, nosen, haka osv osv osv... OBS!!! Inget jag undrar utan endast ett ex på generell frågeställning. :crazy:

Jag tycker att det här bevisar hur ytterst viktigt det är att man definierar väsentliga begrepp innan man ger sig in i en diskussion där flera parter är inblandade, så inte missförstånd får lov att "gro" o växa till regelrätt pajkastning.

Jag skulle vilja påstå att många av dessa (ibland felaktiga???) tolkningar som häst-sverige har tagit till sig, som t ex "mellan hand o skänkel", "på tygeln", "bakom resp framför lod", "lösgjordhet" etc har förstört mycket av vår grundläggande ridkunskap...

Upp till kamp för bättre, mer genomtänkta definitioner av de vardagliga begrepp som dagens häst-folk slänger sig med!!! :banana:

//Jessica

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar