Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

ScissorHands skrev:
så som jag ser det:
1. är hästen inte på tygeln och du leder den neråt, du bockar du bara ner huvudet och får den på bogen.
2. är den på tygeln behövs det inte :p

Nej, inte i det läget att den är på tygeln, men för en relativt oskolad häst som man behöver "visa vägen"??

behöver man visa vägen.. eller är det bara ngt man säger för att förklara sin oduglighet som ryttare med...!?!?! :angel:

Men om hästen inte är framme vid handen, och du leder den neråt, då kommer inte det bakifrån, och framåt-nedåt sökning kommer väll ändå alltid bakifrån...

Så leder du ner den framtill utan att ha den bakifrån bockar du bara ner huvudet på den så som jag ser det. :p

ok, själv tycker jag att det är lite olika beroende på häst. min 'placerar' jag huvudet på och sedan vill jag ha aktivitet bakifrån!

varför gör du det? /vad får du ut av att placera huvudet?
blir hästen inte spänd av att du placerar huvudet någonstans och att den sedan ska hålla huvudet i det läget?

icke! han är väldigt högställd och om han går m huvudet högt så börjar jag m att böja/ställa & flytta åt sidorna. då slappnar han av och sänker sig. jag vill dock alltid ha ett sug fram t handen och det kommer ju iofs bakifrån.
så en kombination? han blir inte låst i det läget, jag kan inte tvinga till mig en form.

ScissorHands skrev:
varför gör du det? /vad får du ut av att placera huvudet?
blir hästen inte spänd av att du placerar huvudet någonstans och att den sedan ska hålla huvudet i det läget?

Jag har precis varit på föreläsning om hur placeringen av huvudet påverkar ryggen. och jag belv jätteglad :love:
Alla mina analyser håller :D

En aktiv 'placering' av huvudet påverkar ryggens arbete negativt. Detta gäller både att placera det lågt och högt.

På olika sätt - men ändå.

Det är så lätt att manipulera halsen - så svårt med resten av kroppen. ...

Susan skrev:
Jag har precis varit på föreläsning om hur placeringen av huvudet påverkar ryggen. och jag belv jätteglad :love:
Alla mina analyser håller :D

En aktiv 'placering' av huvudet påverkar ryggens arbete negativt. Detta gäller både att placera det lågt och högt.

På olika sätt - men ändå.

Det är så lätt att manipulera halsen - så svårt med resten av kroppen. ...

Då måste jag få fråga vidare..
Aktiv placering av huvud.. hur gör man det?

Om jag rider min häst på en volt ställer jag honom ngt inåt.. med tygeln (jag är ju en av dem som rider med bla tyglarna.. :angel: ) I bland vid "vändpunkterna" så leder jag också.. ibland bara en antydan och ibland för jag ut handen. "liftar"

Du skriver om föreläsning/studier.. nyfiken på att höra dig att brodera ut detta. Iom att jag gör som jag gör.. det funkar för mig just nu, även om utvecklingen förhoppningsvis går framåt, och den kunskapsnivå jag är på så vill jag gärna höra mer, men i din värld.. (pratar inget "rätt och fel" här) hur skulle du då göra?

Sen är jag nyfiken på att höra din definition av "rida med händerna".. och många andras definition av det med. (har ännu inte fått ngt svar på det) Sen är jag också nyfiken på vad som är sämre med att just "rida med händerna"

Frågar för att få nya infallsvinklar och lära mer

Vad har att hästen är högställd med det hela att göra? :confused:

Skulle vilja ha en defination på vad du kallar att leda ned huvudet även :p
För att ställa hästen eller att böja hästen kallar inte jag att leda ner huvudet på hästen. Det är att ställa egenom och att böja hästen.
Att leda ner huvudet är för mig att ta ledande tygeltag innåt, neråt. Vilket blir att föra huvudet bakåt...

Susan skrev:
Undrar som Malinsky, vad är en aktiv placering och bara en placering av huvudet?
När är det bra att placera huvudet?
Jag kan bara tänka mig att placering av huvudet gör att hästen spänner sig för att hålla kvar den positionen av huvudet och att det gör att om hästen skall komma egenom kroppen bakifrån och vara mjuk i ryggen så blir det liksom stop genom ryggraden framme vid halsen... :confused: Hur låter det? (Om någon nu förstår min bild jag har i huvudet... :crazy: )

Sedan så vill jag göra höra mer om hur det påvärkar ryggen negativt, orkar du förklara? :angel:

ScissorHands skrev:
Vad har att hästen är högställd med det hela att göra? :confused:

Skulle vilja ha en defination på vad du kallar att leda ned huvudet även :p
För att ställa hästen eller att böja hästen kallar inte jag att leda ner huvudet på hästen. Det är att ställa egenom och att böja hästen.
Att leda ner huvudet är för mig att ta ledande tygeltag innåt, neråt. Vilket blir att föra huvudet bakåt...

ok, ledande tygeltag är det jag pratar om, inte innåt, nedåt. Ang högställd: Min häst är avlad för att gå med halsen och huvudet uppi det blå, lite frieserstuk, och med höööga benlyft. När han går där är han också ganska spänd och han har sänkt rygg.
maj_full_drop.gif
Lägger in bild på en nära släkting och sedemera nästan kopia av min häst för att du ska förstå hur han ser ut..:angel: Men detta att rida med ledande tygeltag är gör jag för att JAG ska få grepp om honom!! så jobbar jag mkt volter/serpentiner för att ställa mkt och på så vis få honom i en lägre form. Jag kan inte ha handen helt stilla och driva på honom bakifrån och på så vis få honom att jobba "rätt", det fixar jag inte (för dålig att rida) . Han är lätt att få att kröka på halsen, så det "ser" bra ut men i en för hög form och tappad rygg. Fick lite tips av Mackan som jag ska testa också.

Det kanske är så att det är jag som har fått det hela om bakfoten då det verkar vara begreppsförvirring från min sida

ScissorHands skrev:
Vad jag försöker säga är att om jag har en häst med framåt nedåtsug så behöver jag inte ta ledande tygeltag, skulle jag behöva det så har den inte det.
Och om jag är medveten om att hästen inte har framåtnedåt sug och försöker få den i lägre form genom ett ledande tygeltag så låter det som den bocka-ner-huvudet-ridningen som jag lärt mig på ridskolan.

Precis!!! När han går där med "sug" så behöver jag inte leda.. då är det "sytrådar" Men det jag eg behöver göra är att ställa, forma och bland leda lite och samtidigt se till att han trampar på framåt så är suget och hela hästen där. Dock tappar jag detta "sug" ofta, så det är då jag får "börja om från början" då jag är dålig på att underhålla och ha kvar hästen "mellan hand och skänkel" i trav och galopp..

malinsky skrev:
Det kanske är så att det är jag som har fått det hela om bakfoten då det verkar vara begreppsförvirring från min sida
Jag är förvirad överhuvudtaget ;) (allt, alltid om och allting :angel: )
är ju så bra med buke och diskutera och jämföra med andra för att försöka få grep på saker! :)

Malin - har inte vetat om jag skulel svara nu gör jag det utifrån min ridstil då...

Scissor hands - Jag orkar allt - e jättestark :D men vad har din kanin ätit, eller har du klappat den?

Skämt åsido...

Aktiv placering i studien är med hjälp av hjälptyglar, och töm, och tygel.

Tömmen kan ju dels placeras i olika ringar på gjorden och så kan ju även aktiviteten (bla längd) placera huvudet.

Detsamma gäller ju tygeln. tygellängd och aktivitet påverkar ju huvudställningen.:cool:

På volt ställer jag inte hästen i nacken med handen, utan hästen ställer sig själv i nacken förutsatt att jag har koll på bäckenet = intre sitben fram, koll på tornutskotten = får inte tippa inåt
Ytter axel släpper fram yttersidan.

jag joxar altså inte med inner handen utan går fram med ytter.

De Kunffy går så långt att han menar att handen bara är en förlängning av sitsen Rider jag som de Kunffy - :D Nej, men jag försöker :angel:

Varför hästen ställer på detta sätt, det har med balnserande reflexer att göra.

Om du viker in hals eller bäcken i sidled så fortplantas denna rörelse OM hästen är balans. Om jag börjar bakifrån så SÄTTER jag hästen i balans. börjar jag framifrån så kan jag mycket lätt FÖRSÄTTA hästen UR balans.

En spänd häst ur balans som man försöker vika in huvudet på - sladdar ut med bakkärran, någon som varit med om det :D :angel:

Jag är verkligen hjälpgivnings och biomekanik bög
You are really making my day:banana:
Blir så exalterad att jag knappt hittar knapparna.

Det är hela tiden balanserande reflexer i gång kroppen. Medveten ridning kontrollerar bara vilka som man sätter igång.

En sån enkel sak som att flytta handen rakt ut (ledande tygeltag)sätter igång motbalanserande rörelser på andra sidan i kroppen, eftersom handen tar med sig bålen till viss del.
ett ledande tygeltag till Fröken i mitten är i själva verket en VIKTHJÄLP:idea: = handen tar med sig torson.

ett ledande tygeltag mot höften vrider torson = FRAM med ytteraxel:D

ledande tygeltag välver ryttarens länd i böjningens riktning:D Så att ryttaren balanserar utifrån rätt sittben.

För att du inte glida utåt måste rytatren använda inre överskänkel.

tänk så mycket rätt det blev - nu när RYTTAREN fick hjälp att göra rätt :D

Allt ovanstående kan man om man blir medveten göra - utan att flytta handsingen.

Nackdelen med att flytta handsingen är att du måste ta spjärn någonstans i kroppen.*

En del ryttare tar spjärn i sitigbygeln, det bara mosar hästens rygg.
Andra tar spjärn i inre höften - hindrar inre bakbenet att komma in.
och det vill vi ju deffinitivt inte på böjt spår *hmm slut på smileys*

Jag vill avsluta med att man rider bara så bra som ens instruktör lär en.

Det jag mest vill med alla mina inlägg är att så ett frö att man kan lösa saker på flera sätt.

Både i vad jag tycker klasiska ryttare presterar i form av äkta samling, och utifrånmine gena blygsamma erfernheter så blri resultatet både mycket bättre och ffa mycket mer på hsätens vilkor omman koncentrerar ig på att rida bakifrån och att rida framifrån.
Vill du ha ett par teckningar på skillanden i grudnform?

(*En kroppsbygagre kan isolera en muskelgrupp, men då låser hon hela sin ryggrad med ganska stor muskelansträngning)

Det låter delvis mycket som vad jag jobbar på med nya hästen jag rider, dels för att jag har kommit på hur väldigt dåligt jag rider och försöker jobba med att grundsaker skall fungera och så är hon inte så välutbildad, och man måste ju få till grunderna först...
Vilket är att böja egenom båda sidorna, ställa och rakrikta så blir hästen mjuk i sidorna och uppmärksam, och sedan så brukar det bara behövas att se till att hon har framåtbjudning, se till att bakbenen aktiveras lite och fånga upp fint på ytter så brukar hon komma fram till handen.
Att tappa det gör jag med, dels för att jag inte vet riktigt vad jag alltid skall göra när jag äntligen lyckats komma dit jag ville och behålla det, och sedan tror jag att hästen inte riktigt orkar heller jämt (skyller på hästen :angel: ) :p

malinsky skrev:

Vad är det här för ras?:confused:

Det här är ju silhuetten av en väldigt spänd häst, men en del tycker ju det är snyggt, så då avlar man på hästar som har den här hållningen av naturen.:smirk:

Mitt grundantagen ang form - vilket även var forskarnas till min belåtenhet är att steg 1 är att hästen måste börja motkompensera ryttarens tyngd.

man talar om 'båge strängteorin'.

Ryttaren sitter på bröstryggen - vilket sänker den.

Denna häst har redan från början en mycket sänkt bröstrygg.
alltså bågen spänd åt fel håll :o I hela ryggen :o

Alltså av ännu större vikt att börja aktivera strängen.

strängen sitter mellan bäcken och bröstben.
Altså man skall få hästen att vinkal om bäckenet så att det dras mot bröstbenet:idea:

För att det skall ske så måste ryggmusklerna vara avspända så att det inte strävar åt andra hållet och skapar denna silhuett.

Bra Framåt nedåt handlar inte om att sänka huvudet utan att få hästen ryggmuskler att slappna av, och få igång strängen.

Lyckas du få igång strängen så sänker hästen huvudet som ett resultat av det :D

Om du bara sänker huvudet utan sträng så bänder du upp bröstryggen men sänker ländet och får ett plant bäcken som alltså omöjliggör att spänna strängen bakifrån.

det har vi sett på rollkurade hästar eftersom de tränas så så rör de sig så - även när huvudet kommer upp. Plant bäcken - ingen samling - ingen bakbens aktivitet öht taget - de passar i skritten, bakbenet kommer inte under eftersom de ständigt rör sig med sänkt länd.

Det somhänder om man försöker lyfta hästens form med handen istället för att hästen lyfter sig själv bakifrån är att man skapar denna silhuett. man sänker bröstryggen. Visserligen blir frambenen spekulativa, men eftersom det böjer halva plibågen åt fel håll så kan hästen inte lyfta sig bakifrån på ett stabilt sätt.
Den är inte samlad, den är inte igenom.

Strängen behövs både för att motverka ryttarens tyngd, - samt ffa för att stabilisera framdelen när den lyfts.

har någon försökt lyfta en medvetslös.....

Hänger ni med????

:bow: Det låter så väldigt logiskt när du skriver det :bow:

Susan skrev:
men vad har din kanin ätit, eller har du klappat den?
H*n är ifrån Monthy Pythons the Holy Grail juh! :mad:
Iofs har jag haft ett marsvin som kallats hajtand som bet alla hon inte gillade hela tiden :angel:

Susan skrev:
På volt ställer jag inte hästen i nacken med handen, utan hästen ställer sig själv i nacken förutsatt att jag har koll på bäckenet = intre sitben fram, koll på tornutskotten = får inte tippa inåt
Ytter axel släpper fram yttersidan.
Problemet är ju att jag är långt ifrån att ha sådan kroppskontroll :angel:
Vad gör man för att få bättre kroppskontroll och medvetenhet om vad man gör?
Desutom har jag en massa egna fel och är bla sned själv i ryggraden (kommer aldrig ihåg vad det heter och blir förvirad när folk säger det :angel: ) och har fel i knän och fötter = allt blir så mycket bättre när man är dåligt skapt själv :smirk:

Susan skrev:
Vill du ha ett par teckningar på skillanden i grudnform?
Absolut! :D

ja, tack, det vill jag gärna. att skänkel e.g är höftens placering är jag medv. om, intressant ang 'tygeltagen'! vill lära mer om detta, finns det litteratur tro?

kanske kommer...... :o :angel: :D

Här är en korrekt spänd båge till att börja med....
framsidan på 1 litteratur...

Kopiaav6.jpg

oj så stor den blev... :rofl:

Ser ni nåt?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar