Sv: Var går gränsen..
Malin - har inte vetat om jag skulel svara nu gör jag det utifrån min ridstil då...
Scissor hands - Jag orkar allt - e jättestark
men vad har din kanin ätit, eller har du klappat den?
Skämt åsido...
Aktiv placering i studien är med hjälp av hjälptyglar, och töm, och tygel.
Tömmen kan ju dels placeras i olika ringar på gjorden och så kan ju även aktiviteten (bla längd) placera huvudet.
Detsamma gäller ju tygeln. tygellängd och aktivitet påverkar ju huvudställningen.
På volt ställer jag inte hästen i nacken med handen, utan hästen ställer sig själv i nacken förutsatt att jag har koll på bäckenet = intre sitben fram, koll på tornutskotten = får inte tippa inåt
Ytter axel släpper fram yttersidan.
jag joxar altså inte med inner handen utan går fram med ytter.
De Kunffy går så långt att han menar att handen bara är en förlängning av sitsen Rider jag som de Kunffy -
Nej, men jag försöker
Varför hästen ställer på detta sätt, det har med balnserande reflexer att göra.
Om du viker in hals eller bäcken i sidled så fortplantas denna rörelse OM hästen är balans. Om jag börjar bakifrån så SÄTTER jag hästen i balans. börjar jag framifrån så kan jag mycket lätt FÖRSÄTTA hästen UR balans.
En spänd häst ur balans som man försöker vika in huvudet på - sladdar ut med bakkärran, någon som varit med om det
Jag är verkligen hjälpgivnings och biomekanik bög
You are really making my day
Blir så exalterad att jag knappt hittar knapparna.
Det är hela tiden balanserande reflexer i gång kroppen. Medveten ridning kontrollerar bara vilka som man sätter igång.
En sån enkel sak som att flytta handen rakt ut (ledande tygeltag)sätter igång motbalanserande rörelser på andra sidan i kroppen, eftersom handen tar med sig bålen till viss del.
ett ledande tygeltag till Fröken i mitten är i själva verket en VIKTHJÄLP
= handen tar med sig torson.
ett ledande tygeltag mot höften vrider torson = FRAM med ytteraxel
ledande tygeltag välver ryttarens länd i böjningens riktning
Så att ryttaren balanserar utifrån rätt sittben.
För att du inte glida utåt måste rytatren använda inre överskänkel.
tänk så mycket rätt det blev - nu när RYTTAREN fick hjälp att göra rätt
Allt ovanstående kan man om man blir medveten göra - utan att flytta handsingen.
Nackdelen med att flytta handsingen är att du måste ta spjärn någonstans i kroppen.*
En del ryttare tar spjärn i sitigbygeln, det bara mosar hästens rygg.
Andra tar spjärn i inre höften - hindrar inre bakbenet att komma in.
och det vill vi ju deffinitivt inte på böjt spår *hmm slut på smileys*
Jag vill avsluta med att man rider bara så bra som ens instruktör lär en.
Det jag mest vill med alla mina inlägg är att så ett frö att man kan lösa saker på flera sätt.
Både i vad jag tycker klasiska ryttare presterar i form av äkta samling, och utifrånmine gena blygsamma erfernheter så blri resultatet både mycket bättre och ffa mycket mer på hsätens vilkor omman koncentrerar ig på att rida bakifrån och att rida framifrån.
Vill du ha ett par teckningar på skillanden i grudnform?
(*En kroppsbygagre kan isolera en muskelgrupp, men då låser hon hela sin ryggrad med ganska stor muskelansträngning)