Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Susan skrev:kanske kommer......
Här är en korrekt spänd båge till att börja med....
framsidan på 1 litteratur...
oj så stor den blev...
Ser ni nåt?
Susan skrev:jag som är van att titta på vad som händer med bröstrygg /bäcken tycker att två av bilderna är rätt gräsliga....
Alla mina teckningar kommer från fotoförlagor, vad jag ville säga är att jag inte har gjort dem värre än originalen.
men med tanke på min fingersättning *ehum* så inser jag det relavanta i frågan
ScissorHands skrev:Problemet är ju att jag är långt ifrån att ha sådan kroppskontroll
Vad gör man för att få bättre kroppskontroll och medvetenhet om vad man gör?
Desutom har jag en massa egna fel och är bla sned själv i ryggraden (kommer aldrig ihåg vad det heter och blir förvirad när folk säger det ) och har fel i knän och fötter = allt blir så mycket bättre när man är dåligt skapt själv :smirk:
Får inte använda fler smilys.. *s* du har använt för många /MalinSusan skrev:Aktiv placering i studien är med hjälp av hjälptyglar, och töm, och tygel.
Tömmen kan ju dels placeras i olika ringar på gjorden och så kan ju även aktiviteten (bla längd) placera huvudet.
Detsamma gäller ju tygeln. tygellängd och aktivitet påverkar ju huvudställningen.
På volt ställer jag inte hästen i nacken med handen, utan hästen ställer sig själv i nacken förutsatt att jag har koll på bäckenet = intre sitben fram, koll på tornutskotten = får inte tippa inåt
Ytter axel släpper fram yttersidan.
jag joxar altså inte med inner handen utan går fram med ytter.
De Kunffy går så långt att han menar att handen bara är en förlängning av sitsen Rider jag som de Kunffy - Nej, men jag försöker
Varför hästen ställer på detta sätt, det har med balnserande reflexer att göra.
Om du viker in hals eller bäcken i sidled så fortplantas denna rörelse OM hästen är balans. Om jag börjar bakifrån så SÄTTER jag hästen i balans. börjar jag framifrån så kan jag mycket lätt FÖRSÄTTA hästen UR balans.
Men om jag inte försätter hästen ur balans genom att jobba "framifrån" spelar detta då ngn roll?
En spänd häst ur balans som man försöker vika in huvudet på - sladdar ut med bakkärran, någon som varit med om det
Jag är verkligen hjälpgivnings och biomekanik bög
You are really making my day
Blir så exalterad att jag knappt hittar knapparna.
Det är hela tiden balanserande reflexer i gång kroppen. Medveten ridning kontrollerar bara vilka som man sätter igång.
En sån enkel sak som att flytta handen rakt ut (ledande tygeltag)sätter igång motbalanserande rörelser på andra sidan i kroppen, eftersom handen tar med sig bålen till viss del.
ett ledande tygeltag till Fröken i mitten är i själva verket en VIKTHJÄLP = handen tar med sig torson.
ett ledande tygeltag mot höften vrider torson = FRAM med ytteraxel
Ok, så om jag "struntar" i att använda händerna, tyglarna.. hur använder jag axlar osv för att ställa/böja/ledande tygeltag? påverkas tyglarnas längd när jag vrider axlarna tex? eller är det samma längd och kontakt med munnen men jag ändrar min vikt.. eller ngt sådant!? Förklara gärna på en 5 årings nivå.. annars hänger jag nog inte med...
ledande tygeltag välver ryttarens länd i böjningens riktning Så att ryttaren balanserar utifrån rätt sittben.
För att du inte glida utåt måste rytatren använda inre överskänkel.
tänk så mycket rätt det blev - nu när RYTTAREN fick hjälp att göra rätt
Allt ovanstående kan man om man blir medveten göra - utan att flytta handsingen.
Nackdelen med att flytta handsingen är att du måste ta spjärn någonstans i kroppen.*
En del ryttare tar spjärn i sitigbygeln, det bara mosar hästens rygg.
Andra tar spjärn i inre höften - hindrar inre bakbenet att komma in.
och det vill vi ju deffinitivt inte på böjt spår *hmm slut på smileys*
Är det ngn skillnad här om man inte använder tygeltag? det blir inget spjärn då? Vad beror det på? Eller är det kraften från att få med sig hästens huvud som gör att det blir spjärn. Vidareutveckla gärna
Jag vill avsluta med att man rider bara så bra som ens instruktör lär en.
Det jag mest vill med alla mina inlägg är att så ett frö att man kan lösa saker på flera sätt.
Både i vad jag tycker klasiska ryttare presterar i form av äkta samling, och utifrånmine gena blygsamma erfernheter så blri resultatet både mycket bättre och ffa mycket mer på hsätens vilkor omman koncentrerar ig på att rida bakifrån och att rida framifrån.
Vill du ha ett par teckningar på skillanden i grudnform?
(*En kroppsbygagre kan isolera en muskelgrupp, men då låser hon hela sin ryggrad med ganska stor muskelansträngning)
Om du släpper på tyglarna, vad händer då? Kan den hålla upp sig själv då eller faller den framåt och tappar balansen? Om du "bär hästen" så kommer den inte fortsätta i balans om du ger en stor eftergift, då faller dess ramar. Hoppas du förstår.malinsky skrev:Men hur gör man när man "bär runt hästen med händerna"?
Min häst är ung, och vet inte om det är därför han ofta tappar koncentrationen.. inte bara med mig utan även hon som hjälper till med utbildning..