Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

saddlebred / gelderlander (tujigpaarden) alltså vagnshäst. Jag har lite att jobba med att sätta muskler så min häst håller som ridhäst. Han går alltså gärna m sänkt rygg å huvudet högt, gissa om han blir hög när min 170 häst kör upp långhalsen ;)

Ultrasänkt bröstrygg

Kopiaav7.jpg

Den ser ut som en falukorv i jämförelse :D
Obs ingen nidbild utan en siluett.....

Kolla bäckenet :o bakbenen :o gissa hur denna tränas

Huvudet placerat lågt..
Ingen nidbild heller - har använts för att illustrera lång och låg...
men denna har ju inte spänt bågen kolla bäckenet.....
Kopiaav1.jpg

Senast ändrad:

Så här ser det ut när reiner Klimke spänner bågen och rider farmåt nedåt....

Kopiaav4.jpg

Nu måste jag skärpa mig....

Ooooh me känner igen!

Jag kan bidra med egna :banana:.
JPJSCRQQNPLRQ.jpg

JQLRNPMRKPHNQ.jpg

JQNRMPRPDODOO.jpg

JPJSDMENJQIRQ.jpg

verkligen ypperlig sits... :crazy:
Bara att analysera på..

jag som är van att titta på vad som händer med bröstrygg /bäcken tycker att två av bilderna är rätt gräsliga....

Alla mina teckningar kommer från fotoförlagor, vad jag ville säga är att jag inte har gjort dem värre än originalen.

men med tanke på min fingersättning *ehum* så inser jag det relavanta i frågan :D

Susan skrev:
jag som är van att titta på vad som händer med bröstrygg /bäcken tycker att två av bilderna är rätt gräsliga....

Alla mina teckningar kommer från fotoförlagor, vad jag ville säga är att jag inte har gjort dem värre än originalen.

men med tanke på min fingersättning *ehum* så inser jag det relavanta i frågan :D

Vet du, har du tid och ork att förklara lite till varje bild!? Vad anser du om formen, vad är fördelar/nackdelar med varje bild. Gärna lite utsvävningar.. vill lära!! :banana:

Har precis läst det långa svaret och det gör mig glad!

Jag börjar äntligen förstå.....Tur att jag fått lite teori av dig Susan, och ett antal till, så att jag kan tillgodogöra mig nya tränarens "tänk".

Mvh Monika

ScissorHands skrev:
Problemet är ju att jag är långt ifrån att ha sådan kroppskontroll :angel:
Vad gör man för att få bättre kroppskontroll och medvetenhet om vad man gör?
Desutom har jag en massa egna fel och är bla sned själv i ryggraden (kommer aldrig ihåg vad det heter och blir förvirad när folk säger det :angel: ) och har fel i knän och fötter = allt blir så mycket bättre när man är dåligt skapt själv :smirk:

mitt ALLRA bästa tips: nosa rätt på en tränare med en fot i Centrerad Ridning, bla Sally Swifts lära.
En av mina 2 tränare uppfyller detta. sedan jag började träna för henne för ett år sedan, så har jag gått framåt mera än jag gjort på 28 års ridning. Det är faktiskt sant. Läran bygger på att ens kropps medvetenhet och kontroll är helt avgörande och förutsättningen för harmoni mellan häst och ryttare. Genom att bli medveten om och analysera och FÖRSTÅ hur ens egen kropp påverkar hästen, så kommer man till ett helt annat ridsätt. Första gångerna jag red för denna tränare så var jag ska erkännas halvt om halvt anti, för hon gick tillbaks till grunderna (och då menar jag GRUUUNDERNA) och vi satt bara och petade i min sits och mina hjälper tyckte jag, och jag ville fokusera på att "utbilda vidare" min unghäst.

Men SEN fattade jag. för ju mer jag tog till mig, desto mer föll ridningen på plats och hästen blev en annan häst under ridningen.

Nu ska jag sluta predika, men du fattar galoppen - det är som sagt mitt bästa tips.

Susan skrev:
Aktiv placering i studien är med hjälp av hjälptyglar, och töm, och tygel.

Tömmen kan ju dels placeras i olika ringar på gjorden och så kan ju även aktiviteten (bla längd) placera huvudet.

Detsamma gäller ju tygeln. tygellängd och aktivitet påverkar ju huvudställningen.:cool:

På volt ställer jag inte hästen i nacken med handen, utan hästen ställer sig själv i nacken förutsatt att jag har koll på bäckenet = intre sitben fram, koll på tornutskotten = får inte tippa inåt
Ytter axel släpper fram yttersidan.

jag joxar altså inte med inner handen utan går fram med ytter.

De Kunffy går så långt att han menar att handen bara är en förlängning av sitsen Rider jag som de Kunffy - :D Nej, men jag försöker :angel:

Varför hästen ställer på detta sätt, det har med balnserande reflexer att göra.

Om du viker in hals eller bäcken i sidled så fortplantas denna rörelse OM hästen är balans. Om jag börjar bakifrån så SÄTTER jag hästen i balans. börjar jag framifrån så kan jag mycket lätt FÖRSÄTTA hästen UR balans.

Men om jag inte försätter hästen ur balans genom att jobba "framifrån" spelar detta då ngn roll?

En spänd häst ur balans som man försöker vika in huvudet på - sladdar ut med bakkärran, någon som varit med om det :D :angel:

Jag är verkligen hjälpgivnings och biomekanik bög
You are really making my day:banana:
Blir så exalterad att jag knappt hittar knapparna.

Det är hela tiden balanserande reflexer i gång kroppen. Medveten ridning kontrollerar bara vilka som man sätter igång.

En sån enkel sak som att flytta handen rakt ut (ledande tygeltag)sätter igång motbalanserande rörelser på andra sidan i kroppen, eftersom handen tar med sig bålen till viss del.
ett ledande tygeltag till Fröken i mitten är i själva verket en VIKTHJÄLP:idea: = handen tar med sig torson.

ett ledande tygeltag mot höften vrider torson = FRAM med ytteraxel:D

Ok, så om jag "struntar" i att använda händerna, tyglarna.. hur använder jag axlar osv för att ställa/böja/ledande tygeltag? påverkas tyglarnas längd när jag vrider axlarna tex? eller är det samma längd och kontakt med munnen men jag ändrar min vikt.. eller ngt sådant!? Förklara gärna på en 5 årings nivå.. annars hänger jag nog inte med...

ledande tygeltag välver ryttarens länd i böjningens riktning:D Så att ryttaren balanserar utifrån rätt sittben.

För att du inte glida utåt måste rytatren använda inre överskänkel.

tänk så mycket rätt det blev - nu när RYTTAREN fick hjälp att göra rätt :D

Allt ovanstående kan man om man blir medveten göra - utan att flytta handsingen.

Nackdelen med att flytta handsingen är att du måste ta spjärn någonstans i kroppen.*

En del ryttare tar spjärn i sitigbygeln, det bara mosar hästens rygg.
Andra tar spjärn i inre höften - hindrar inre bakbenet att komma in.
och det vill vi ju deffinitivt inte på böjt spår *hmm slut på smileys*

Är det ngn skillnad här om man inte använder tygeltag? det blir inget spjärn då? Vad beror det på? Eller är det kraften från att få med sig hästens huvud som gör att det blir spjärn. Vidareutveckla gärna

Jag vill avsluta med att man rider bara så bra som ens instruktör lär en.

Det jag mest vill med alla mina inlägg är att så ett frö att man kan lösa saker på flera sätt.

Både i vad jag tycker klasiska ryttare presterar i form av äkta samling, och utifrånmine gena blygsamma erfernheter så blri resultatet både mycket bättre och ffa mycket mer på hsätens vilkor omman koncentrerar ig på att rida bakifrån och att rida framifrån.
Vill du ha ett par teckningar på skillanden i grudnform?

(*En kroppsbygagre kan isolera en muskelgrupp, men då låser hon hela sin ryggrad med ganska stor muskelansträngning)
Får inte använda fler smilys.. *s* du har använt för många /Malin

*knapplån*

Tack Susan :bow:

Mackan: mitt problem är att få tag på någon bra tränare nu :p Jag skulle helst vilja ha ut någon som jag kan rida för iallafall två gånger i månaden, vilket gör att det är en prisgräns på vad den får ta betalt...
Jag gillar inte någon av dem som jag sett att de andra i stallet rider för riktigt heller...
Vilket betyder att jag måste börja ringa runt själv och hitta någon, finns det några slags klubbar/föreningar eller är det någon här som kanske vet någon som inte tar hutlösa priser och kan åka ut i södra stockholmstrakten ? ;)

Jag är nog av den åsikt att man ska sträva efter att rida med "sytråder" och sitta så still med handen som öht möjlig....
Jag rör bara bettet om hästen tappar uppmärksamheten (mkt tittig och brallig häst..) inte för att "få ner" honom men för att säga "Hallå, minns du mig här uppe, nu koncentrerar vi oss igen".

Jag orkar inte bära omkring hästen med händerna, och jag förstår inte riktigt hur man kan önska att lära upp hästen till att gå på det sättet. Men eftersom flertalet av "färdiga" hästar jag suttit på är sådär så är det tydligen populärt att rida så.

Men hur gör man när man "bär runt hästen med händerna"?

Min häst är ung, och vet inte om det är därför han ofta tappar koncentrationen.. inte bara med mig utan även hon som hjälper till med utbildning..

malinsky skrev:
Men hur gör man när man "bär runt hästen med händerna"?

Min häst är ung, och vet inte om det är därför han ofta tappar koncentrationen.. inte bara med mig utan även hon som hjälper till med utbildning..
Om du släpper på tyglarna, vad händer då? Kan den hålla upp sig själv då eller faller den framåt och tappar balansen? Om du "bär hästen" så kommer den inte fortsätta i balans om du ger en stor eftergift, då faller dess ramar. Hoppas du förstår.

Ok, då är jag med.. låter jobbigt måste jag säga. Nej, jag kan gladeligen säga att jag inte bär runt på hästen :D

Är att "bära runt hästen" samma som framtung!? Eller kan hästen ändå ha lätt kontakt och det visar sig att jag "bär runt den".

Bättre bilder och förklaringar kommer från mig senare...

Men framtung är en häst som inte är i balans det kan ytta sig som att hästen blir tung i handen = bära runt.

Men en häst kan vara framtung utan hänga i handen

SUS

tack, gör gärna det. ju mer jag funderar på vad jag och andra gör på hästryggen, desto mer inser jag vad lite jag kan om orsak-verkan. Brister i teori alltså.. :(

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar