Sv: Var går gränsen..
Nog har jag gjort felsökningar i alla fall, så det behöver du inte vara orolig för. Haft sadelmakare ute, köpt en ny sadel som passats in på hästen, kollar tänderna varje år (hon har inte problemtänder), behandlat med massör och eqiterapeut mfl.
Under igångsättningen från skadan som skedde under flera månader kollades hon av veterinär (som rider svår klass dressyr, och just nu forskar på hästars rygg och ryttarens inverkan på hästen) ungefär varannan månad, så hon var OK.
Dessutom är denna veterinär bästa vän med min nuvarande tränare, och de två har samma träningsfilosofi och tränar i sin tur för samma tränare. Det var denna veterinär som sa att jag skulle börja rida för min nuvarande tränare.
Men du kan ju tro att alla hästar som inte rids / går att rida enligt den tyska filosfin är trasiga och har fel om du vill....
Jag litar på min tränare och på min veterinär.
Vi kan ju konstatera att du inte gillar mitt sätt att träna min häst, men jag kan i alla fall intyga att hon inte far illa. Hon älskar att träna och det syns att hon gillar livet, och det är väl det allra viktigaste oavsett vad man använder sin häst till.
Notera att jag inte förkastar er filosofi, det är även min från början!
Jag vet ju själv att det sättet fungerar på de flesta hästar som jag ridit. Jag var väldigt skeptisk till detta också i början, men det fungerar för oss som ekipage.
Man kan alltid säga att man själv har rätt och den andra har fel, men sanningen är inte alltid där man tror... Jag har också läst ett antal poäng anatomi och läst mycket om biomekanik. Det är väldigt intressant och man lär sig varje dag. Ju mer man lär sig, desto mindre tvärsäker på rätt och fel blir man...
För att lämna området lite, du ritar bra teckningar, men hur stor betydelse anser du att psoasmusklerna har på SI leden? speciellt m. psoas minoris har ju som huvudsakliga funktion att böja den leden... Övsiga SI böjare går över fler leder, som m. recus abdominis. Nyfiken bara.