Sv: Var går gränsen..
mackan skrev:
Kan du inte berätta lite mer om min fråga runt för och nackdelar med de olika skolorna nu - vi nämnde engelsk och barock - remember?
fortsätter med svar på frågan...
Dels så finns det ju olika stilar. och till viss del är det väl en smaksak, men vi har ju också ett fast fixt anatomiskt fysiologiskt och biomekaniskt system i hästen.:smirk:
Jag tycker ganska många stilar misslyckas med att arbeta i enlighet med hästens fysiologiska förutsättningar.
Jag vet inte om man får skriva så - men jag tycker att många system är alldeles för schematiska och en aning alienerade ifrån det faktum att hästen är en varelse av kött och blod liksom du och jag.
Man lär sig en eller två biomekaniska lagar, men missar den stora helheten
Det känns kanske som jag vinglar från ämnet, men för mig är det viktigt att hela tiden ha en fot i medvetenheten om biomekaniska lagar.
Man måste ha en fot i rörelsemekanik.
Okey; och utifrån det perspektivet så dissar vi nu modern Dressyr
Utifrån Marie Rhodins forskning så vet vi nu att man genom att placera hästens huvud lågt välver bröstrygg men blockerar länd och går man djupt så får man ett allt för plant bäcken. Man slår helt enkelt ut den bakre delen av raka bukmuskeln - bågspännaren
Lika lite som det går att öppna och stänga en dörr samtidigt så går det att böja en led åt två håll på en gång.
Tar man ut stor rörelse framtill i hästen så räcker inte ligament systemet till så att det går att ta ut någon rörelse längre bak
Du känner till nack / ryggligamentet? som går längs hästens överlinje?
Till detta ligament är kopplat många muskler både direkt samt via deras fascior (bindväv runt muskeln)
Bara en av många såna muskler, är rhomboideus som utgår från detta ligament och fäster i överkanten på bogbladet. Om hästen sänker huvudet lågt och /eller drar hakan mot bröstet så dras även dessa muskler framåt. På just den härmuskeln innebär det att bogbladet kommer att ändra vinkel, när den övre delen dras framåt.
Hästen får alltså en brantare bog och en mer ihoptryckt bogled.
Detta ligament är till viss del töjbart men inte hur mycket som helst -då skulle det ju inte göra nytta.
Alltså låååg huvudplacering eller invikt näsa skapar spänning i detta system och du _drar_ fram hästen på bogarna.
Det värsta är att till slut finns inget mer att ta, och bålen börjar tom. dras ned mellan frambenen.
Gå tillbaks till dressyrhästen som ser ut som en falukorv med jättebog - men helt utan samling
Därför ger vi fan i huvudets placering och börjar i andra ändan.
1. Målet är att hästen skall flytta vikten bakåt genom att böja bakbenets leder, eller hur??????
2. Om hästen skall flytta vikten bakåt så måste den bära en del eller hela framdelen under vissa moment, eller hur?????
Om den skal _bära_ så måste bakbenen var under hästen, - de kan inte vara bakom, eller hur????????
(det skelettben som är överst på bilden är bäckenet. det ledar mot ryggraden mot korsbenet, men denna led har en liten rörlighet så det så den led som påveras är den mellan korsben och ländrygg)
Den led som i i huvudsak gör det här är är alltså leden mellan korsben och ländrygg, och den fås igång med hjälp av raka bukmuskeln -
båg spännaren
Det som är viktigt är alltså att med hjälp av båg spännaren ändra bäckenets vinkel så att sittbenen pekar mer nedåt, det syns på bilden här ovan.
den här omvinklingen får fart på musklerna på bäckenets ovansida som nu utgör en motkraft så att halsen kan längas genom avslappning - utan att en viktförskjutning framåt sker .
Att få bäckenet idet här läget gör också att kraftöverföringen från bakbenen kan börja fungera.
Utan denna omvinkling av bäckenet studsar bara korset
För att kraftöverföringen bakifrån skall fungera = hästen är durchlassig / igenom, måste hästen vara avspänd hela vägen framåt.
Den spända pilbågen är inte spänd statiskt utan spänns i varje steg hästen tar varvid den måste ges plats att böjas uppåt.
Det är här ryttarens balans och följsamhet kommer in. Man måste i sin sits ge plats för denna fjädring.
Gå tillbaks till passagehästen och kolla fjädringen. överlinjen är en kilometer - jämnt böjd.
Ju mer hästens ryggs spänns i en båge uppåt desto mer sträcks halsen framåt
forts följer... jag råka trycka på skicka inlägg