Sv: Var går gränsen..
Haha nu tvingar du ju mig att fundera.
Ja, jag tror man brukar säga så när hästen liksom vevar med bakbenen (gud vad bra jag förklarar), motsatsen till att gå hjulbent kanske man kan säga. Tänk att han simmar bröstsim med bakbenen.
EDIT:
Nu skrev Susan att man inte brukar skriva så, men jag har fått lära mig att det heter så genom skolan så jag brukar kalla det det.
Han skruvade även hoven i nersatt läge (före upplyftning) mycket förut men sedan snedheten ibäcken/länd försvann så skruvar han mycket mindre, men han skruvar som sagt. Och vevar i upplyft läge.
Så lite av båda då.
Kom på det om snett bäcken = SI led sedan
Kiropraktorn SA till och med det till mig, pinsamt. Tack för förklaringen hur som helst!
Jag förstår att du bara spånade om knäna, grejen är väl att jag själv ofta funderat kring hans knän.. Då jag hört flertalet massörer jag pratat med om hur trasiga bakknän irländska hästar brukar ha. En massör som tittade på honom blev riktigt förvånad över att han inte var gallig i bakknäna.
Kan det vara så att han helt enkelt har taskig balans (svag) och uppväger det med att "gå lite mer på linje"?
För ett år sedan gick han mkt mer på linje även i mindre sluttande backar än han gör nu.. Så någonting är det som stärkts eller något som förändrats i alla fall.
Är inte hundra på hur en passtaktig skritt ser ut?
Har nyss lärt mig se hur fyrtaktig galopp ser ut.
Eller ja, jag ser när det är något som är konstigt, men jag har såvrt för benens förflyttningar och så. Så förklara gärna så ska jag titta efter.