Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Nu blev jag fundersam förresten, skritten är ju 4-taktig, varför vill du/man att den ska vara nästan tvåtaktig då? Då är den ju inte ren? :confused: Fattar inte riktigt. :D

EDIT:
Tror jag har en filmsnutt på när min häst skrittar, ska se om jag hittar den.
Hittade den inte.. Ska leta lite till.

Såg att Noir3 la in filmer i "Rollkur skadar inte hästen" tråden, de två första är på en häst som skrittar. Hur skrittar den hästen (undrar)?

Senast ändrad av en moderator:

Tja, det är väl på samma sätt som att en riktigt samlad galopp (titta på bra piruetter) blir fyrtaktig. Dvs båda bakbenen går i backen innan frambenet slår i - exvis hovnedslag i höger galopp, vb, hb, vf, hf. (galoppen kan vara fyrtaktig på ett annat sätt också, som jag tror Müseler -eller ngn annan liknande, kallar "aubiose". Där går frambenet ner före bakbenet - dvs i höger galopp, vb, vf, hb, hf)

Jag vet att andra är petiga med detta med takten...
Men jag tycker man måste se längre, och framförallt till vad som händer när hästen faktiskt bär vikt bak och blir lätt i fram.

Det enda jag vet är att den tvåtaktiga diagonala skritten ÄR rejält samlad "lätt i fram" och ur den kan du få riktigt bra övergångar till i princip vad som helst, piaff, trav, galopp.

Klassiskt kallas den Skolskritt....

Hittade en bild som om man tittar efter visar en passtaktig skritt (det kan kallas passaktig också) på Kyra och Amiral - se längst ner på den här sidan;
http://user.tninet.se/~oko361w/bilder.htm
Jag tror aldrig jag sett Amiral skritta bra någonsin :confused:
Har också träffat avkommor till honom som fått mej att fundera på om man på halvbloden numer avlar på "gångarter" för att konkurrera ut islandshästarna och alla de andra gångartshästar som ploppar upp :devil:

Den diagonala tvåtaktiga skritten är som jag ser det en förutsättning för att få bra övergångar skritt->trav - det arbete som är förberedande för till exempel piaffen.
Men ATT den blir tvåtaktig är bara en följd av att hästen är på bakdelen i skritten! Det finns inget syfte i att rida fram en tvåtakt "bara för att den ska vara tvåtaktig"....

Intressant! :)

Nu är jag helt senil, visst är det i galopp hf och vb eller vf och hb som går i mark samtidigt (diagonala benpar) i ren (tretaktig) galopp och om den är fyrtaktig så går inte det diagonala benparet i mark samtidigt?

Helt ute och cyklar nu känner jag. Skyller på förkylning. :o

Tack för bilden!

Hallonsoda skrev:
Ooooh me känner igen!

Jag kan bidra med egna :banana:.
JPJSCRQQNPLRQ.jpg

JQLRNPMRKPHNQ.jpg

JQNRMPRPDODOO.jpg

JPJSDMENJQIRQ.jpg

verkligen ypperlig sits... :crazy:
Bara att analysera på..

Om du startar en ny tråd får du säkert många svar. Alternativt hoppar in i någon befintlig tråd med ridbilder.

Nu verkar detta vara etttillfälle där Sveas 'Same name - different shit' kan appliceras. :angel:
Evis nämner Klassiskt, man jag har aldrig utifrån 'mitt klassiskt' hört tals om något annat än att takten skall vara ren. dvs fyrtaktig.

Jag såg inte fotförflyttningen på skrittfilmen eftersom den var så mörk, däremot såg jag en överdriven böj sträck - rörelse i sidled. Hästen gick och vispade med huvudet hö - vä.

Läste igår de kunffy om just skritt och han tyckte att det skulle se ut om om hästen var på väg någonstans - att något hägrade framför den.
Termen för detta är ju framåtgripande.
Sedan talas det då om att skritten skall vara fyrtaktig.

Skritt.jpg

I proffryttarens ridlära har de en bra bild på det - där det tydligt visas att samma sidas bakben skall tydligt bilda en trekant med frambenet. Istället för som i pass skritten där detta benpar blir synkroniserat. Gör samma sak

En sak som sker i kroppen vid samling är, att fler och fler muskler går in och stabiliserar kroppen. samling kommer ju av ordet samla - hålla ihop:idea:

Bakbenen skapar mycket starka diagonala krafter i kroppen, om det skall bli spänst av det hela så måset hela kroppen samarbeta i en riktning..

De Kunffy skriver så bra tycker jag. Ryttaren kan inte skapa form, han kan bara rikta energier...., och ett sätt är att rikta dessa diagonala krafter är att samla / hålla ihop dem och rikta den framåt - uppåt.

Både mag och ryggmusklernas huvudsakliga uppgift är att stabilsera hästkroppen.
Om du jämför en travökning med en någon som hoppar tresteg, och samling med en gymnast så inser du att vi behöver all stabilisering / samling av ryggraden vi kan få, under vissa moment.

Samling / ihophållning innebär att ryggens rörelser minskar, i ochmed att ryggraden stabilisers allt mer, vilket du också kan se på att hästens huvudrörelser blir mindre och mindre.

Senast ändrad:

Bra bild! :)

Har du några "knep" för att se fyrtaktig galopp?
Eller övht tips på hur jag lättare ska se det..

Ja hela boken är fullständigt lysande.
har sett dess illsustrationer på en och annan hemsida :angel:

Du ser det på samma sätt som i traven det diagonala benparet ( i galopp bara ett- inner bak och ytter fram) skall vara synkroniserade som militärer.

Det är ju inget självändamål, bara ett sätt att beskriva balans som nån kom på för länge sedan........

Ursäkta min rappakalja... :crazy: Jag är lite latininpiskad.... Jag glömde det viktigaste: De är senomvandlade, och fungerar därför ungefär som snören.
Det är därför de mekaniskt böjer hasen när knäet böjs. Vissa muskler, som t.ex. semitendinosus verkar med reciproka apparaten. Andra tex. gastroknemius motverkar den. Gastroknemius har som funktion att sträcka hasen och böja knäleden, men pga reciproka apparaten kan den bara göra det ena eller det andra, inte båda samtidigt.

Jag är väl själv världsmästare på att blanda ihop det jag tänker på och det jag skriver i den värsta röra...

för att du inte tala om min intressanta fingersättning och långsamma vänsterhand och därav konstig stavning ibland.

gastroknemius kan altså bara funka på ett sätt i taget...

det är kanske du som skall fackgranska boken så småningom :D

SUS

Susan skrev:
det är kanske du som skall fackgranska boken så småningom :D

SUS

Visst, jag kan dravla lite latin så fattar nog alla vad jag pratar om... :D
Jag försökte vara pedagogisk med bilden i alla fall, men det är väl inte min starka sida kanske....

moli skrev:
Om du startar en ny tråd får du säkert många svar. Alternativt hoppar in i någon befintlig tråd med ridbilder.
Bilderna var menade som diskussionsmaterial... det fanns inte bilder som illustrerade det som skulle illustreras, därför la jag in andra som exempel. Nya bilder kom dock upp som var mycket bättre än de där, tack och lov.

Hallonsoda skrev:
Bilderna var menade som diskussionsmaterial... det fanns inte bilder som illustrerade det som skulle illustreras, därför la jag in andra som exempel. Nya bilder kom dock upp som var mycket bättre än de där, tack och lov.

ok

tiotecken

mackan skrev:
Tackeli tack tack!!!!! :bow: (för samtliga inlägg i den utförliga förklaringen).

:

Hittade jag till dig!!!

Spänna pilbågen uppåt med hjälp av halvhalt:d

Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg

Det är bra för mig att du frågar, jag lär mig mera, och får lite stimulans för de grå:d

Sen är det så roligt när man kan knyta ihop säcken och hitta en bra bild på PILBÅGEN

...nu skall jag retas med patch....:o :D i en annan tråd

Ihih. De här bilderna måste jag spara ned. :D
Tackelitacktack.

Var får du bilderna ifrån? Bok?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2