Sv: Var går gränsen..
Nu verkar detta vara etttillfälle där Sveas 'Same name - different shit' kan appliceras.
Evis nämner Klassiskt, man jag har aldrig utifrån 'mitt klassiskt' hört tals om något annat än att takten skall vara ren. dvs fyrtaktig.
Jag såg inte fotförflyttningen på skrittfilmen eftersom den var så mörk, däremot såg jag en överdriven böj sträck - rörelse i sidled. Hästen gick och vispade med huvudet hö - vä.
Läste igår de kunffy om just skritt och han tyckte att det skulle se ut om om hästen var på väg någonstans - att något hägrade framför den.
Termen för detta är ju framåtgripande.
Sedan talas det då om att
skritten skall vara fyrtaktig.
I proffryttarens ridlära har de en bra bild på det - där det tydligt visas att samma sidas bakben skall tydligt bilda en trekant med frambenet. Istället för som i pass skritten där detta benpar blir synkroniserat. Gör samma sak
En sak som sker i kroppen vid samling är, att fler och fler muskler går in och stabiliserar kroppen. samling kommer ju av ordet samla - hålla ihop
Bakbenen skapar mycket starka diagonala krafter i kroppen, om det skall bli spänst av det hela så måset hela kroppen samarbeta i en riktning..
De Kunffy skriver så bra tycker jag.
Ryttaren kan inte skapa form, han kan bara rikta energier...., och ett sätt är att rikta dessa diagonala krafter är att samla / hålla ihop dem och rikta den framåt - uppåt.
Både mag och ryggmusklernas huvudsakliga uppgift är att stabilsera hästkroppen.
Om du jämför en travökning med en någon som hoppar tresteg, och samling med en gymnast så inser du att vi behöver all stabilisering / samling av ryggraden vi kan få, under vissa moment.
Samling / ihophållning innebär att ryggens rörelser minskar, i ochmed att ryggraden stabilisers allt mer, vilket du också kan se på att hästens huvudrörelser blir mindre och mindre.