Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Funderade om jag vågar lägga ut denna bild, med tanke på Buke-lynchning, men den var lätt att hitta för att kunna visa fyrtaktig galopp där inre bakbenet går i före yttre frambenet utan att sno någon annans bilder;

banditskolgalopp.jpg

Syns tydligt att hb gått i före vf - fyrtaktig galopp.

Ja jag vet hästen är inte bra samlad och det finns tusen och en kardinalfel på bilden...... Bilden är tagen för 7 år sedan.
Men galoppen är fyrtaktig - det är min vits! :idea:

Susan skrev:
NU VILL JAG VARA DIN KOMPIS

Curtis lånade inte ut sina :devil:

Djävligt bra avatarval.

har du klistrat nåra T shirts????

Mwhahah. :D
Jag "får" en massa böcker genom skolan, dock är dessa två små böcker de mest intressanta hittills - de är inte lika tunga som många andra böcker utan lite mer lättlästa även om de inte har en enda färgbild. :(

Jag har inte kommit till skott med t-shirtsen än, håller på att greja med trycket jag ska ha. Bestämde mig för att ha en bild också, men vet inte riktigt vad för bidl. Jag är seg, jag vet. ;)

Susan skrev:
Jag har 'hör godnattsaga'.
Änglar och demoner:devil:

:eek: man somnar aldrig

Jag borde nog visa dig DC++ så att du kan ladda ner nya "hör godnattsaga". :p
Så slipper man slösa pengar. :angel:

BRA BILD! :) :bow:

Då var det som jag tänkte (och fått lära mig på egen hand då min ridskola snackar en massa dravvel om takten men aldrig lär oss se den som ren/oren :devil: ) att jag ska titta på det diagonala benparet i galopp. :)

F.ö. ser den där galoppbilden väldigt mkt ut som mig och min häst fast vi är nog snäppet värre. ;)

Nej en piruettgalopp är inte 3 taktig, men en samlad galopp är det.
Det är väl väldigt lätt att förstöra galopptakten, men svårare att behålla den. i just piruetten måset hästen dela på den, men annars skall den vara 3 taktig.

Jag tänker inte lyncha din bild, men jag noterar är ett väldigt bra exempel på vad som händer med takten när man spänner pilbågen nedåt.

Nu är ju den här bilden extrem, men det är ju precis samma sak som händer många många, fast i mindre skala - när ryggen blockeras

För skillnaden på den här fyrtaktsgaloppen och en bra piruett galopp är att piruett galoppen har en synnerligen spänd pilbåge uppåt - och den är _i balans_

'Different shit' :smirk:

Senast ändrad:

*KL*
Är det bra jag som har L. Lithanders bok?
Där står det även EXAKT vilka hjälper man ska använda.

Det finns även lösningar på HUR man ska göra om hästen skenar BAKÅT.
Avundsjuka? :angel:

Nej jag är inte avundsjuk eftersom jag inte vet vad där står.

Problemet med de flesta ridläror är att inga hästar funkar så, det är ju sällan så enkelt.
De flesta är ju skrivna med ett sneglande öga på Tyska förlagor, där ryttaren har tränats på lina i många år.

För just att böja pilbågen uppåt är något man i hög grad gör med bålen. ( sadel och hand måset tillåta)

Hur man tillåter hästan att komam upp md ryggen och vara losgelassen är det väl ingen som skrivit om än...

Nu känner jag bara ett fåtal personer som rider på den nivån men de anser att man måste träna piruettgalopp - dvs väldigt samlad galopp där man ibland får fyrtakt. Innan man rider piruetterna.
Är det felaktigt då?
Varför är den fyrtaktiga piruettgaloppen icke önskvärd annars?
Är det "fel" att hästen blir lätt fram?

Är pilbågen spänd nedåt?
Förklara gärna närmre!
Vad ser du det på? Det höga huvudet/höga framdelen/bakbenet som är "för långt" inunder magen (det kan jag i alla fall tycka, och något utåtställt = ajaj för lederna)? Tycker du att den ser ut att trycka undan länden/bli svankryggig?
För lite muskeltonus? För lite mellangärde? För lite stabilitet?
Sitter jag galet?

Jag vill snarare påstå att pilbågen spänns alldeles för mycket uppåt/bakåt, på ett sätt som ingen av oss behärskade.... Men så vet jag ju hur det kändes och såg ut irl.

(förresten, återigen lägger jag upp bilden för att visa på en takt, där det tydligt syns hur innerbak-ytterfram diagonalen kan sättas i olika. Inget rätt eller fel, bra eller dåligt, bara för att visa hur det kan se ut... )

Senast ändrad:

Susan skrev:
Det är väl väldigt lätt att förstöra galopptakten, men svårare att behålla den.

Säger man inte att det är skritten och galoppen som är svårast att hålla i bra kvalitet/lättast att förstöra? Eller hur det nu var. :o

axel skrev:
*KL*
Är det bra jag som har L. Lithanders bok?
Där står det även EXAKT vilka hjälper man ska använda.

Det finns även lösningar på HUR man ska göra om hästen skenar BAKÅT.
Avundsjuka? :angel:

Vad heter boken?
Jag har många böcker jag aldrig läst igenom..

Skenar bakåt? :confused: :D Hur lyckas man med det?

Nu har vi ju sett ett antal gånger vad som händer om vi börjar diskutera bilder där personerna är aktiva på buke. Det bruakr ju sluta med det stora suddigummit, så såna diskussioner har jag laft av med.

Däremot så kan jag ju påminna om att bröstryggen är en del av ryggen. och när huvudet åker upp så sänks bröstryggen vilket nu då tom bevisats i försök. Se tidigare i tråden.

Det som kännetecknar en pilbåge är att pilbågen är jämnt böjd hela vägen, och pilbågen inkluderar då också halsen på hästen.

Alltså har man ingen nytta av en tokböjd länd om bröstkorgen saggar och inte nacken tänker framåt.

Om hästen känns lättare farm beroende på att den sänker bröstryggen så ser jag ingen vinst med det.

Senast ändrad:

Det vet jag inte om det sägs just så, men jag vet många som rider en fyrtaktig galopp, därför att de inte lyckas få till rätt kontakt med bettet = pilbåge upppåt.
och många som förstör skritten för att de rider in så mycket spänning i hästen...
Så givetvis är det så.

Nu vill ju heller inte alla rida enligt TR och de Klassiska principerna, utan har helt egna stilar, men för TR och de Klassika principerna så gäller det att takten skall vara ren. det är klart uttalat att takten skall vara ren i den samlade galoppen - undantaget piruettgaloppen i piruetten

Tilläggas kan ju också då att hästen blir ren i takten när den blir i balans och losgelassen, men alla vill inte heller rida sin häst losgelassen.

Jag vill det - eftersom det möjligör balans och ämnesomsättningen i musklerna.
Men som sagt det finns många stilar.

Men varför blir piruettgaloppen fyrtaktig?
Varför får den vara fyrtaktig?

Om galoppen för att vara "losgelassen" alltid ska vara tretaktig (eller som du menar - den är tretaktig om hästen är losgelassen), innebär det då att piruetter alltid måste ridas "icke losgelassen"?
Går det ihop?

Think out of the box(books)?!

Därför att hästen sätter sig så mycket så att frambenen inte räcker ned.

Du missar helt my point om grundgångarter.

För det är inte för att hästen sätter sig för mycket - som är den vanliga orsaken att en häst i galopp blir fyrtaktig. Det är för att den inte är avspänd i sin överlinje

Det är skilland på en fyrtaktig galopp som är av - och på en fyrtaktig galopp med spänd pilbåge uppåt.

Om du tittar på en bra piruett så är bågen fortafarande jämnt spänd. Halsen tänker forfarande framåt

Jämför bilden på halvhalten.

Senast ändrad:

Nu måste jag sticka in en fråga.. :p
I mitt fall, blir galoppen fyrtaktig för att jag och hästen har dålig balans båda två, jag blockerar hela hans rörelse eftersom jag är låst/spänd (plus osäker) och för att sadeln inte passar. Har jag missat något? (Du som sett oss) ;)

axel skrev:
Det gäller att vara med i rörelsen oxå:angel:

Om detta var till mig, så är det väl klart att jag inte kan gå med i rörelsen om jag blockerar hästen med min kropp. När jag skriver "jag blockerar hästen" så menar jag "jag följer inte med i rörelsen". ;) Dels beror detta på min egen kropp, låsningar, spänningar och sådant men också på att jag mentalt är osäker i just galoppen på alla hästar.

Och att andas, är överskattat. :angel:

Ja enligt min ridstil då...

Så är detta att få hästen att arbeta genom ryggen inte ngt som man får på köpet.
Utan ett sätt för hästen att förhålla sig till arbetet / ryttarens tyngd.

En häst i frihet utan ryttare för ju vikten bakåt genom att kasta bak huvudet. Galoppörer har ju samma teknik. Problemet är ju att det sänker ryggen (bröstryggen) vilket galoppörer är kända för.
Överhuvdtaget har Dressyrhästar oftare problem i bröstryggen när de har ont. Kissing spines och sånt :angel:

Din häst slår upp huvudet därför att han tappar balansen framåt. Det kan vara en styrkegrej, att han inte orkar hitta balsnen bakifrån, men också en balansgrej hos dig.

För att få en bra galopp så måste du givetvis få hsäten att spänna pilbågen upppåt bakifrån
Du gör det i väldigt stor utsträckning genom din egen balans.

Typ balasnera utifrån ytterbak och sitt i galoppriktningen och _sitt kvar där_ :angel:

Om vi börjar följa med den diagonala kraften framåt så tynger vi ner inner bog, hästen försöker både flytta tillbaka vikten genom att höja huvudet samt att försöka springa i fatt balansen. :angel:

Antinegn kan man då öva på balans eller sätta skarpa bett i munnen.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar