Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Lord Owen skrev:
Med krossad näsa. :D

(syftar till rörligheten..)

åhå, jag som trodde att näsan såg ut så pga slag från boxningen, men det är alltså från alla gånger han har ramlat på näsan pga sin smidighet a ´la kylskåp?

Är han som ett kylskåp? Aldrig sett han röra sig tror jag..? Kanske finns anledning till att jag inte sett honom röra på sig alltså :p

tror nog att han är ganska smidig på visst sätt som gagnar boxningen, men som dansare så behöver nog HELA kroppen vara lösgjord... det är nog där det brister ;)

En dansare är inte nödvändigtvis en bra boxare och tvärtom. Man har olika typer av stabilitet. En boxare måste vara superstabil i torson för att få ut max i slaget, på en dansare ställs andra krav. Jag skulle dock inte säga att Paolo är osmidig, han är mer stabil bara. :) Han kan t ex gå ner i spagat, det är inte många ryttare som klarar det. (Sen är väl idealet som ryttare att man ska kunna spela på hela skalan - stabilitet, följsamhet, stillhet, rörlighet osv osv. Själv är jag tondöv och hör inte ens om tonerna går upp eller ner.)

malinsky skrev:
åhå, jag som trodde att näsan såg ut så pga slag från boxningen, men det är alltså från alla gånger han har ramlat på näsan pga sin smidighet a ´la kylskåp?

Tyst! Avslöja inte hemlisen! :angel: :p

Jag förstår hur du menar. :)
Stretching är ju viktigt vilken sport man än utövar.

jacko skrev:
En dansare är inte nödvändigtvis en bra boxare och tvärtom. Man har olika typer av stabilitet. En boxare måste vara superstabil i torson för att få ut max i slaget, på en dansare ställs andra krav. Jag skulle dock inte säga att Paolo är osmidig, han är mer stabil bara. :) Han kan t ex gå ner i spagat, det är inte många ryttare som klarar det. (Sen är väl idealet som ryttare att man ska kunna spela på hela skalan - stabilitet, följsamhet, stillhet, rörlighet osv osv. Själv är jag tondöv och hör inte ens om tonerna går upp eller ner.)

Ja, just det! Det har han ju dessutom visat upp i ngt tv program.. att han kan gå ned i spagat alltså!

Nä, när jag själv dansade så var jag närmast boxningen när vi råkade komma för nära varandra, pga att vi kanske missade att vi skulle börja göra saker spegelvänt osv.. :angel: DÅ kunde man få sig en känga :)

Paulo är som Dr Alban.. stabil :D

Men varför det egentligen?

Paolo hade sin kropp till boxning. Det funkade den ju utmärkt för? (även om skallen fick ta lite stryk den också). hans dröm var ju inte att bli dansare utan boxare. Och det blev han.

Man får ju ta hänsyn till SYFTET med sin träning.

Men han har ju ett liv efter boxningen också.. och då tror jag man ångrar att man inte stretchade.

Och jag tror att stretchning säkert är bra för något i själva boxningen också. Kan dock inte komma på vad i nuläget. :D

Tja, jag vet inte. Alla har olika ideal. Han gillar säkert sin kropp. Många fotbollsspelare är krumma i benen men trivs med det. Det vittnar ju om att man använt den i alla fall. T sk från min geleklump som håller ihop tack vare kläderna jag har på mig.

Många sportmänniskor känner inte heller den typ av smärta, såsom många ryttare tycks dras med. Var och varannan bukefalist har ju problem med ryggar, för korta muskler, överrörlighet osv osv. Jag har nog inte hört många andra kategorier av sportutövare klaga så mkt på kroppsliga tillkortakommanden som ryttare? Och all ryggvärk? Har man för svaga magmuskler?

Obs: jag kastar sten i glashus. Jag har förvisso nästan aldrig ont i kroppen, men jag är heller inte ett berg av muskler och ett under av koordination.

Jag antar att den stora skillnaden som gör att ryttare uppmärksammar sin kropp på ett så speciellt sätt hänger ihop med att man måste samarbeta med en annan levande kropp, som också dras med korta muskler, spänningar och låsningar. Som dessutom kan färga av sig åt båda hållen!

Sedan kan ju i princip alla börja rida, till skillnad mot de flesta andra sporter, och då dyker väl fler olika kroppsproblem och dyl. upp inom ridningen än i de sporter där endast ett fåtal kan komma någonstans.. eller övht utöva den.

Vad jag menar med att han har ett annat liv efter boxningen är väl att man måste försöka se det lite långsiktigt, vad som är über ur boxningssynpunkt kanske inte är skitbra om du vill börja segla/skida/dansa när du lagt av med boxningen? Man kanske ska försöka lämna några dörrar öppna. Sedan är förstås risken stor att man inte har möjlighet till det om man vill gå lågt inom någon sport som kräver en viss kropp.

jacko skrev:
Men varför det egentligen?
Paolo hade sin kropp till boxning. Det funkade den ju utmärkt för? .

Kroppen anpassar sig ju efter ansträngningen. Den tål att boxas med men försöker du göra något annat går den lätt sönder.

Allsidig träning där bla även röreseträning ( smidighet) ingår är bäst för den allmänna hälsan.

En muskel som tränas blir kortare och kroppen blir mer stabil - men mår den bra. se det är en annan fråga :angel:
Fråga madam - *former; kassaskåp'
Du har lika många problem av för mycket muskler som för lite, nej värre.
Fotbollskillars lår är snygga att se på, men får de ont i ryggen eller får de ont i ryggen...
Jag har en gnällspik hemma i sovrummet.

Det är fullkomligt livsfarligt att sätta en massa muskler som du inte stretchar - genomblodningen funkar inte. Bortforsling av slaggprodukter funkar inte.
Att kunna gå ner i spagat har man inte så mycket nytta av som dansare eller ryttare - däremot att ha en frisk ländrygg med långa smidiga muskler.

Senast ändrad:

:bow: :bow:
Intressant!

Hur kommer det sig att man får ont i ryggen av "fotbollslår"?

Ja, jag talar bara ur min egen erfarenhet. Sambon som spelat boll i hela sitt liv har aldrig ont i ryggen.Men han är bättre koordinerad än jag, så det har säkert med det att göra. Å andra sidan har ju inte jag heller ont i ryggen och jag är varken vältränad eller koordinerad.

Självklart är det bra att vara smidig. Men för att gå en proffsmatch i boxning krävs också det en sorts smidighet. Det är väl f ö balettdansöser som brukar ha mest ryggproblem jmf med andra idrottsutövare som lägger av?

Det är ju många muskler som tippar bäckenet framåt.
Illiopsoas är många medvetna om ,men det finns fler
Både muskler på lårets framsida och baksida kan skapa osmidighet- fråga mig :angel:
Är man stark på baksidan av låret och skall böja sig framåtär det lätt att man översträcker sin länd och får ont i ryggen därför att man är för kort i musklerna på lårets baksida.

Rectus femoris på framsidn kan också skapa problem, liksom adduktorerna - de som drar knäna mot varandra.

Många muskler som adducerar eller abdicerar (mot mittlinjen ut från mitt linjen) har en stabiliserande funktion särskilt med böjda knän.
Även muskler som semitendinosus och semimembranosus kan om de är extremt korta hindra den nedre delen av bäckenet att komma framåt.

På ren svenska - det är många musklel som drar bäckenet i svank.

Man får stretcha utifrån sin yrkes/idrottsgren

Hängde du med grynet?

Nu har ju jag sett din kille, och du kan ju hälsa så gott.

Med en kropsptyp som han har så har han förmodligen en bra utväxling i sina leder som inte kräver en så enorm muskelmassa för att vara stark.

Det finns ju seniga gubbar som lyfter en traktor och så finns det biffiga killar som inte orkar rubba hjulet..

Det är ju så många faktorer som spelar in. Din kille är ju säkert både stark och smidig.
Om han klarade av att fixa er grund utan att få ont i ryggen så är jag ju djävligt avis kan jag ju säga.

Kanske har det med hans jobb ute på fältet att göra eller så är det konstitiution.
Eller så är han bara fräsch :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 322
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024