Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Jo jag missade poängen, hängde inte med i logiken i förra inlägget angående losgelassen=tretakt.

Håller med om att anledningen till att vara noggrann med gångarternas takt är ett sätt att undvika när det blir fel - för visst är det så att när man rör sej i gränserna för gångarternas takt, så är det också störst risk att det blir fel. Men det finns alltid flera sidor av allting och ska man lära sej känna igen och se hur en häst faktiskt rör sej i de olika gångarterna tycker i alla fall jag det är viktigt att man har någon sorts kunskap om vilka variationer som finns och förekommer, om de alltid är bra eller dåliga, varför hästen använder sej av en sorts takt ibland och en annan någon annan gång.

Galoppen kan ju bli fyrtaktig åt det andra hållet med och där är det väl absolut för att pilbågen spänns neråt, när ytter fram går i före inner bak. Den varianten har jag då aldrig sett varit någon nytta med. Den galoppen är väldigt lateral - har samma orsaker som den passaktiga skritten.

Den tvåtaktiga skritten har samma anledning till att den blir tvåtaktig, som den fyrtaktiga piruettgaloppen. Det nämndes att samma sidas benpar ska forma ett V i skritten - logiskt tänkande vidare till att hästen behåller V-et men i en samlad skritt (där steglängden blir kortare) = diagonal tvåtakt. Det är inte svårare än så....

Senast ändrad:

Müseler har en bra beskrivining i sin bok - att man skall torka sadeln bakifrån och framåt i galoppen. Den fick mig att hajja. Och sluta glappa med sitsen i galoppen:o

Med din länd torde det vara en omöjlighet och jag har full förståelse för att du är osäker i galoppen.

Med min kroppskada så känsn det extremt läbbigt för mig att sitt i riktningen i höger galopp, men när jag väl får stil på mig så kan jag rida den samlad - i tre takt :D

Piruetter är vi dock inte tillräckligt starka för så det ger vi faen i än så länge.

Senast ändrad:

Åt vilket håll blir han fyrtaktig då?
Går han i före med fram eller i före med bak?

Det hjälper mycket att verkligen veta vad hästen gör med sin kropp, och att veta hur den sätter ner sina hovar måste väl vara den absoluta grunden.
Det ger trygghet att veta vad det man känner under rumpan egentligen betyder.

Det är som för kanske 5 år sedan när jag pratade med en rätt duktig dressyrtant som tävlade på relativt hög nivå, och hon kläckte ur sej när hon såg en häst på bild i skritt (tydlig skritt dessutom) - Vilken fin trav!
Jag fattar inte hur man klarar av att rida, och framförallt inte på en sådan nivå, om man inte ens kan se skillnad på skritt och trav? :confused: :eek: Hur fasiken KÄNNER man då vad hästen gör under en??

Jag har ett JÄTTE BRA TIPS tilldig som tycker att du inte har en stilla hand:bump:
Detta tipsade Catrin Henriksson B-tränare dressyr( www.dressyr.com
Lägg ett spö mellan händerna under tummarna !! Jag lovar dih att det funkar!!:banana:

Så har vi ridit ja.:D

mycket avslöjande.............:o

Det är skitbra, men någon måste förklara hur man skall spänna pilbågen...

Ang det jag frågade om han gick i före med fram eller före med bak så är min erfarenhet att om den går i före med bak och tappar kvaliteten på galoppen i samma veva - så har du försökt samla den för mycket. Det kan vara så att du blir för tung på din rumpa - vinklar bäckenet men hindrar rygghalvan att komma upp (lämnar ingen plats för rygghalvan och därmed ingen plats för den samling som du bett om). Den har ingen chans att få arbetet genom kroppen för den har inte styrkan. Men svaga hästar brukar itne fortsätta galoppera då utan bryta av. Det blir som ett kast uppåt och sedan en halt....

Går den i före med fram så är det snarare tvärtom, att den slungar sin tyngdpunkt framåt av någon anledning. Den blir som en gunghäst, väldigt obekväm och väldigt oridbar (oftast går det mer eller mindre fort framåt). Fast här brukar ryttarna snarare hamna med alldeles för framåtvinklat bäcken och "utan kontakt med bakbenen".

Ja, jag har sett dig skriva det, om att torka sitsen. :D

Min länd och rygg (låsningar mellan skulderbladen) övht gör ju att jag sitter som en svankande planka (haha?) på hästen och mest bara försöker hålla mig kvar i galoppen. :crazy: Och eftersom jag aldrig fått till det där "gunget" så blir det ju stötigt, äckligt och LÄSKIGT och då blir jag spänd. Så långt är jag med själv, sedan hur man ska lösa det - det får vi väl se hur det går. :D

Att han sedan galopperar som en.. jag vet inte, det känns som att sitta på ett godståg (inte att han sticker eller så, men han är ju så MYCKET häst, för mig i alla fall) som hoppar jämfota. Detta kommer ju förmodligen att ändra sig men ändå..

Jag blir lycklig :love: den dag jag kan galoppera mjukt och följsamt en stund på min häst. Det LÅTER ju enkelt i alla fall..

Vet du vad förresten, jag har upptäckt att jag själv kan "knäcka loss" låsningarna i min länd :) (men de dras ju ändå tillbaka direkt av musklerna..), däremot rår jag inte på de 4-5 låsningar som sitter mellan/strax nedanför skuldrorna.

Jag är ärligt talat inte säker, jag har ingen bild på det när jag sitter på och vet inte hur det känns. Jag har precis lärt mig hur man ser det från marken. :D Men eftersom jag inte kan titta på mig själv när jag rider och inte har film/bilder så.. :crazy:

Susan, vet du?

Sedan vet jag ju att all skit jag inte vill göra med min kropp - men som jag gör - påverkar hur han gör med sin kropp.

evis skrev:
Går den i före med fram så är det snarare tvärtom, att den slungar sin tyngdpunkt framåt av någon anledning. Den blir som en gunghäst, väldigt obekväm och väldigt oridbar (oftast går det mer eller mindre fort framåt). Fast här brukar ryttarna snarare hamna med alldeles för framåtvinklat bäcken och "utan kontakt med bakbenen".

Yes. Det där är vi. Väldigt träffsäkert. ;)
Fast jag vet fortfarande inte med benisättningen..
Men allt annat du skrev känns väldigt bekant.

Det är den fyrtakten som är vanligast. Jag har hört det beskrivas på ridskolor som att hästen "travar bak och galopperar fram", det kan kännas lite så. Den andra fyrtakten brukar mest börja dyka upp vid piruett-arbete eller vid fattningar där man blir för "ambitiös" på gröten.... Eller när man rider riktigt, riktigt fort (läs galoppör-fart). Eller när man hoppar och hästen blir väldigt laddad.
Eller när man galopperar i riktigt branta backar. Osv...
Som min häst ser ut på bilden ovan är det inte många som lyckas med :rofl:
Så den varianten tror jag nog du kan utesluta :)

Som du själv sa tidigare - så ser det ut som evis bild. :o
Vilket jag tycker är det vanligaste jag ser.
Att ryttaren hindrar hästen med sits och hand så att man plockar isär bakben och framben.

Du har inte balans
da har inte förmågan att släppa igenom röreseln i din länd
Och ibland blir det väl lite instinktivt luta sig fram dra i tygeln.
*hoppsan* :D

Det är inte så lätt att rida krabatarna som inte har galoppen i sig, men får du bara stil på din kropp så är det ju lättare.

Senast ändrad:

Kan tänka mig det ja. :D
Fast det känns inte som att han "galoppetat fram och travar bak" utan mer som att det bara rullar på, som ett ånglok eller en gunghäst/hoppar jämfota. :o Okontrollerbart, oridbart. Och jäkligt obekvämt när man redan är "stelopererad" i länden...

Och din bild är faktiskt rätt lik mig och Owe. ;)

Yep. :D
Lite tröst är det i alla fall, att det är vanligt. :angel:

Det där med att luta sig fram/dra i tygeln bottnar ju i min rädsla, och rädd blir jag för att jag inte har kontroll och känner att situationen är väldigt obehaglig. Och då blir det fosterställning - låst hand. :o Det tror jag (hoppas jag) löser sig när jag blir bättre med min kropp - får mer kontroll över situationen - känner mig säkrare.

Hur menar du med inte har galoppen i sig?
Har svårt för galopp? Ingen bra grundgalopp?
Ännu ett begrepp jag inte hajar. :D
Sedan kan man kanske inte påstå att JAG har galoppen i mig heller. :p

Stel som i låst/spänd/ont?
Eller stel som i ogymnasticerad/otränad/ej uppvärmd?
Eller stel som i kan inte vara annat än stel med stel ryttare?

Haha, först trodde jag du menade PANNAN som i huvudets panna
och tänkte "What?" men sedan fattade jag. :o

Hihi fast den galoppen som finns på bilden är sån där galopp som inte kommer framåt övht. Det är ett försök till ingång i arbetspiruett (volt tillbaka i sluta) med hoppgalopp-tänk utan att vi behärskade själva samlingen.

(fast den där galoppen var super i omhoppningar, hästen kan gå från FFF till "på stället på bakdelen" på mikrosekund och nästa vända - fiffigt värre... Sedan att överlinjen är som den är och hästen är rätt spänd överlag osv, tja... I hoppningen hade han kul i alla fall....)

Lord Owen skrev:
Yep. :D
Lite tröst är det i alla fall, att det är vanligt. :angel:

Det där med att luta sig fram/dra i tygeln bottnar ju i min rädsla, och rädd blir jag för att jag inte har kontroll och känner att situationen är väldigt obehaglig. Och då blir det fosterställning - låst hand. :o Det tror jag (hoppas jag) löser sig när jag blir bättre med min kropp - får mer kontroll över situationen - känner mig säkrare.

Hur menar du med inte har galoppen i sig?
Har svårt för galopp? Ingen bra grundgalopp?
Ännu ett begrepp jag inte hajar. :D
Sedan kan man kanske inte påstå att JAG har galoppen i mig heller. :p

Men: hur funkar det i trav för er då?
förutsatt att hästen har styrkan och balansen att galoppera, så är ofta galoppen lättare för en spänd ryttare än traven, tycker iallafall jag? är det en kombination av att hästen inte är så stark att han orkar galoppera lugnt och sansat, och dina spänningar? låter som det, om du säger att du spänner dig och klamrar i tygeln, och får upplevelsen´att han "ångar på".

tränar du för någon? en tränare brukar kunna hjälpa till med de mest "enkla" saker och göra underverk, jämfört med om man kört fast och sitter själv.....? Som sagt: att galoppera avslappnat brukar vara lättare än att trava avslappnat.. finns inget bättre än en mjuk och balanserad häst i galopp under en....!!!!

Håller jag i fram så galopperar min häst på stället. ;)
DET kan han. Och då ser han ungefär ut som på ditt kort.

Och precis som du skriver, en omhoppningsgalopp.
Min häst var jakthäst på Irland, antar att det ligger lite i det..

Ja, alltså, jag VET inte hur traven går med en passande sadel.
Men det ska jag ta reda på.

Jag är inte spänd av rädsla/osäkerhet i traven men KAN inte följa med pga min rygg/länd där heller. I galoppen skulle det inte funka om jag inte var osäker/rädd heller, pga min kropp - låsningarna beror inte på det psykiska.

Det är nog en kombination av otränd, obalanserad häst och mig. Jag vill inte påstå att jag kramlar mig fast i tygeln, eftersom jag oftast galloperar utan kontakt med hans mun övht, men ramlar fram och kramlar mig fast med min kropp i hans kropp kanske är mer träffsäkert. :crazy:

Jag bor lite dassigt till för tränare, men försöker komma iväg så mkt jag kan.

aj då, jag trodde du hade en bra bomlös som funkade...

säkerligen är det en kombination av dig själv och hästen, det är det oftast för att inte säga alltid...

Susan - har du inga ridbilder man kan få se? har aldrig sett varken dig eller dina hästar - nyfiken!!!!!

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar