Var går gränsen..

Sv: Var går gränsen..

Owe tyckte om den första bomlösa jag hade, men jag funkade inte i den. Den andra tyckte varken jag eller Owe om särskilt mkt..

Sedan fick jag låna Susans sadel för att prova (som inte ens passade så bra) och allt blev tusen gånger lättare! :D Så nu letar jag igen, men det har dragit ut på tiden...

Jag är övertygad om att jag är stöttestenen, skulle jag ha koll så skulle jag ju hjälpa min häst, inte stjälpa för oss båda.

Här har vi det igen.

Istället för att följa med hästen RID
Du hjälper hästen genom att med sätet bibehålla galopens takt

Du kan få se mig rida hemma om du hälsar på, det är allt som erbjuds tyvärr :D
Eller jättgamla asfula bilder på presentationstråden på barock :o

En av mina hästar är ju min avatar. Tiffany K hon är 2
Och Nordsvensk rumpa hur ju synts på tråden

Nu scones....

Senast ändrad:

Fast då har du ju svarat dej själv på vilken variant av fyrtaktig galopp ni får. Vet man det är det också lättare att veta vad som bör förändras. Vet man inte det så är det bara att fortsätta känna efter och fundera på vad det är man känner. Axel skrev att du hjälper hästen genom att bibehålla galoppens takt, men för att kunna göra det måste man ju veta vad galoppens takt och ha lite aning om vad det är man känner under rumpan :D

Vad har du egentligen för problem i länden? Det låter allvarligt att inte KUNNA röra sej i länden!
Jag har en favvo-stretchövning som alla ryttare bör göra efter ridning. Lägg dej på exempelvis högersidan. Vinkla ditt bäcken så att din vänstra höftkam kommer så långt ner mot marken på höger sida som du klarar (använd dej av andningen - släpp ner höften på utandningen), vrid dej sedan långsamt genom ryggraden nerifrån och upp - på det viset att du lägger ut vänster arm rakt ut från kroppen till vänster (din vänstra axel kommer då att hamna närmare marken på vänster sida) och tittar mot din tumme hela tiden. Viktigt är att andas och att använda sej av andningen, särskilt om man kommer till något ställe i ryggraden där det tar stopp - andas in djupt och på utandningen prova sträcka (slappa) igen. Viktigt också att se till att fylla den lunga som är på den "öppna sidan" ordentligt så man inte "fuskar" och fortsätter hålla i de små musklerna mellan revbenen.
Finns flera varianter på detta tema förstås men denna övning håller både min och särbons ländryggar i fin trim ;) - men så har vi inga allvarliga problem någon av oss heller. Men jag vill inte vara utan den här stretchingen!

axel skrev:
Här har vi det igen.

Istället för att följa med hästen RID
Du hjälper hästen genom att med sätet bibehålla galopens takt

Hur ska jag kunna göra det när jag inte kan använda mitt säte korrekt pga olika kroppsliga problem? :smirk: Min kropp motverkar galoppens takt - utan att jag vill det. Då tycker jag att ett bra delmål är att i alla fall kunna följa med, jag kan inte inverka (rida) förrän jag kan följa med utan att störa, har jag fått lära mig och det låter mkt klokt och logiskt i mina öron.
Det är inte bara att sitta upp och rida..

evis skrev:
Fast då har du ju svarat dej själv på vilken variant av fyrtaktig galopp ni får. Vet man det är det också lättare att veta vad som bör förändras. Vet man inte det så är det bara att fortsätta känna efter och fundera på vad det är man känner. Axel skrev att du hjälper hästen genom att bibehålla galoppens takt, men för att kunna göra det måste man ju veta vad galoppens takt och ha lite aning om vad det är man känner under rumpan :D

Haha, ja det har jag ju. :D
Ja, precis. Och för att övht kunna känna något (veta vad min häst gör under mig) så måste jag ju kunna känna det, vilket jag inte kan i dagsläget eftersom jag är så upptagen av min egen kropp. :o

Men jag hoppas kunna lära mig. :)

Min häst hade 4 taktig galopp pga att han inte orkade helt enkelt. Så jag slutade galoppera i ridhuset pga det kändes som att vi höll på att gå omkulle i hörnpasseringarna. Jobbade med bärighet och styrka i trav i ridhuset endast, och galopperade ute, långa sträckor och gärna i lite uppförsbacke.

Nu när han går att justera i galoppen så går det bra även i ridhus :angel: men jag står gärna, just för att låta ryggen vara "fri". Kan man på ngt vis låsa den även fast jag ställer mig ngt!?

kan tillägga att han numer har en mkt bättre och tretaktig galopp... -igen :D och en del av hans problem med just den gångarten hade lite att göra med låsningarna också

Senast ändrad:

Ultrasvank, tänk anka. Överrörlig i länden.
Låsningar pga svankandet (dessa sitter inte så hårt som dem mellan skulderbladen), även låsningar mellan skulderbladen.
Ojämnt "spänningsförhållande" mellan mage och rygg, dvs magen otränad - ryggen tränad. Min kropp drar mig i svank. Dålig styrka kanske man kan säga.
Korta höftböjare (heter det så?), korta ljumskmuskler, korta rumpmuskler.

Jag kan röra mig, javisst men inte riktigt på ett sätt som är ändamålsenligt för ridningen, jag kan ju svanka nästan hur mkt som helst, men åt andra hållet (vad susan kallar "fylla ut svanken") funkar mindre bra, detta pga låsningarna och spänningarna. Dvs, vinkla om bäckenet så att jag inte sitter som en anka är rätt svårt, men med hjälp en naprapat, situps och massa stretching är det faktiskt lättare nu. Även om jag alltid kommer få kämpa med detta pga hur jag är byggd.

Det är ju inte så länge sedan jag tog itu med dessa problem (Januari) så jag är glad att det går så "fort" framåt som det gör, och ser ljust på framtiden. Om inte annat har jag en morot för att göra situps. :p

Tack för stretchövningen! Ska skriva ut den och testa. :bow:

Bra Tänk!
Ibland kan det vara lite trångt i ett ridhus.
Och detta med att stå är bra. Man får lösa sina probelm efetr just sin häst och sig själv.
Och jag förstår absolut detta med låsningarna

Jag tror det är så (delvis) i mitt fall med, hästen orkar inte.
Jag är helt inne på din teori att gallopera längre sträckor, uppför och så ute men just nu har jag ju ingen sadel. :D Och barbacka går det inte.

Sedan är jag ju som sagt lite skrajsen när det gäller galopp övht, och då blir det lätt läbbigt utomhus när häste är så stor och stark (som sagt, han har aldrig dragit iväg, det är mer min rädsla för att han ska göra det..). :o :crazy: Men det ska jag nog övervinna bara jag har en sadel, då känns det i alla fall ganska tryggt.

hahaha... mkt tjat om låsningar.

Det jag kan säga är att efter han blev "justerad" så kunde han utan att försöka slå sig fri flytta sig sidvärtes. Även efter denna justering så blev galoppen lugnare, mer styrbar och han gick naturligt på en gång i "form".. han bar sig och höjde ryggen (lätt sits hela tiden från min sida) och verkade tycka att arbetet var skönt. Innan har han inte gått att reglera. Han har lätt för sig i galoppen då den lixom redan är i "uppförsbacke".

Jag tror att det har en kombination av jobbet att bygga styrka samt att det inte tog emot lite här och där längre.. iom att han släpper ned länden nu i rörelsen så kanske det var lite stelt förut och kanske det har en del i att han var 2 mil lång och ångade som ett lokomotiv, för det var svårt att "samla ihop sig".

bara spekulationer. men det har hänt så mkt positivt efter genomgången så det är väl lätt att skuldlägga mkt på hans tidigare blockeringar i kroppen.. vad vet jag.. men nog tror jag att "många bäckar små" har gjort att han har fått tillbaka sin runda, tretaktiga galopp. (han har VÄLDIGT bra galopp, stor, rund och luftig)

Vi har börjat sitta ned i galoppen nu, korta sekvenser och det går åt rätt håll :banana:

Ja, inte skulle jag sätta mig upp på min häst barbacka och galoppera.. 170 cm högt monster skulle det kännas som då.

Galopp ute har varit jättebra. Han ligger på en del, men släpper jag tygeln händer inget alls!! Ibland så "säckar han ihop" om jag släpper. Lång och låg... :angel:

Det är långt kvar, men det är jättekul när lilla okunniga jag har fått till resultat, men så har jag jättebra hjälp också!! :bow:

Till LO också....
Angående Lo (eftersomhon själv pratar om sina problem)
så har hon fått i hemläxa att fixa en sadel som hon kan sitta i i balans.

I den bomlösa halkade hon bak/ned mot bakvlvet och rullade över på rumpan. Det fanns inte en chans att hon skulll kunna sitta rättt. Det fans inte stöd för någonting.

Sedan har vi ju då "Juckfrågan" :D
För att kunna svinga med ryggen i både trav och galopp så måste man ha en vss rörlighet mellan kotorna, och av ngn anledning så är OL cementerad i ländryggen.

jagkom på ett annat tips som du kan göra när du är varm i mukslerna

Lägg dig på rygg där det är mjukt.
Lyft upp benen mot huvudet med böjda knän.
Ta tag i utsidorna av fötterna och dra ned knäna mot varsinn sida av huvudet.
Förhindrar låsningarna att komma tillbaka

Evis vridgrej är bra

På rygg
Axlaran mot underlaget vänster kä i backen på höger sida.

Nästa

Stå på knä framför en soffa.
Lägg upp ditt knä och underben i soffan så att dit knä är framför din ena axel och din fot framför den andra axeln.
Luta dig nu framåt och skrik när det tar i rotatorerna i höften
Vrid dig sedan med med den axel som är ovanför knäet in i soffans bortre hörn samtidigt som du fortsätter att luta dig framåt
Detta tar multifidus lååångt ned
variera lite med underbenets placering så det tar bättre för dig
En variant är attbara ha knäet i siffan
En annan att sitta med ena skinkhalvan i soffan
prova dig fram

Hälsningar hon som inte nådde ner till byxorna för några år sedan
aka/SUS

Senast ändrad:

jag tackar för detta även om det inte var riktat till mig.. som f.d dansare där det var mkt balett i grunden så äääälskar jag att stretcha.. vilket inte sjukgymnasten gillar då han anser att man blir överrörlig och det är inte bra

men det är skönt!!! Fast spagat kommer jag inte ned i längre.. måste ta tag i detta igen :angel:

Precis. :D Mitt monster är bara 152-153 men det räcker.

Jag galloperar för det mesta på långa tyglar ute, har en tankegång att han då lär sig balansera upp sig själv och söka sig framåt bättre, då han annars antingen kan krulla ihop sig eller bli tung i handen. Det har blivit mkt bättre av lite längre tygel. Sedan har inte jag chansen att reflexmässigt hålla in honom med handen om jag har långa tyglar heller. :cool: :o

Ja, jag är glad att jag fick sadeln såld så snabbt. Nu har ju resten av proceduren dragit ut rejält på tiden tyärr.. :devil:

Något positivt (?) som hänt den senaste månaden är att jag upptäckt att jag inte KAN sitta annat än på sittbenen längre. Det känns helknas om jag inte gör det, obekvämt och jävligt. Dessutom, så fort jag sätter mig på en häst börjar jag automatiskt fylla ut svanken numera. :D Rolig reflex.

Jag vet inte hur mkt låsningar mellan skulderbladen/strax nedanför påverkar ländens rörlighet? Frågade naprapaten och hon sa att hela ryggen påverkar hela ryggen. :p Sedan så tycker jag att i takt med att magen blivit starkare så har det blivit lättare att "sätta sig" mer och vinkla om, men är det det du menar med att bli rörligare? Jag har ju inte så stor kroppskontroll och är inte så stark att jag kan göra det automatiskt i trav och galopp, för då slår en massa andra saker på.. När jag vinklar om bäckenet, sätter mig, så drar det i min länd, dvs det känns som att dra ut något som inte vill dras ut, typ.. starkt tjockt gummiband. :idea: Jag antar att det är det gummibandet som ska vara elastiskt och kunna "fjädra" när man swingar med ryggen?

Övht tror jag att jag är osäker på hur du menar med swinga med i traven/galoppen. :D Måste läsa i boken..

Tack för tipsen! Skriver ut dem tillsammans med evis vridgrej. :)

Folk är så kategoriska. Det är ju bara att titta på Paulo Robero i Lte's danceoch se vad som händer om man inte stretchar.
Det går inte att dansa och det går inte att rida. Och har man otur så kan man till slut inte heller ta på sig byxorna.
Det är viktigt att vara varm och väl 'genomblodad' så muskeln vill stretcha.

Och stretchar gör man ju så gott som alltid för att uppnå normal rörlighet. Viilket man som ryttare måste ha - om det skall bli bra.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 383
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 322
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024