Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Min häst är den sorten som blir fet på luft hon ser till och med dräktig ut när hon inte är det. Det har varit många sommrar när folk undrat när hon skall till att föla, lite pinsamt blir det ju när de ser att hon redan har klarat av den biten.;)

Blodprovet kostade 300kr för mig när jag tog på Molly när jag köpte henne o fått hem henne.
Men precis som du säger så är det dyraste utkörningen.
Själv hade jag tänkt betäcka om ifall där inte fanns något så därför ville jag inte vänta o se.
Sen är de sista dräktighetsmånaderna så vilktiga vad gäller fodret så det var också en anledning.
Men nu har ju din gått tiden ut o då skulle jag nog vänta o se istället. Du kan ju ändå inte påverka fölets tillväxt nu o du skulle inte betäcka om. Så mycket extra krångel är det ju inte.

Man kan också be någon ta provet och fara till vet. så blir det inte lika dyrt. Brukar bara vara själva analysen som kostar då.

Jag har fått köpa provrör av vet. och tar själv blodprovet och lämnar in.

Hon kan inte vara inne ensam och den andra kan inte vara ute ensam,lite av ett moment 22 :devil:

Trött trött trött,sova sova sova.
Det går ok,snälla vänner hjälper med vakandet när dom tycker jag blir för vresig :o
Men det blir ingen ombetäckning för damen och nästa vecka får jag ny häst,passar inte så bra i planeringen men så får det bli,jag har ju tack o lov gott om hagar o mark så dom behöver inte ha närkontakt med varann + att då får hon stå inne själv varken hon vill eller inte :devil: kanske kommer den ut av stressen :idea:

men håller hon ut lite till så blir det väl bara några dagar mellan våra istället för ca 1 1/2 mån ;)

Trött trött trött,sova sova sova.
Det går ok,snälla vänner hjälper med vakandet när dom tycker jag blir för vresig :o
Men det blir ingen ombetäckning för damen och nästa vecka får jag ny häst,passar inte så bra i planeringen men så får det bli,jag har ju tack o lov gott om hagar o mark så dom behöver inte ha närkontakt med varann + att då får hon stå inne själv varken hon vill eller inte :devil: kanske kommer den ut av stressen :idea:

men håller hon ut lite till så blir det väl bara några dagar mellan våra istället för ca 1 1/2 mån ;)

stämmer du får väll skicka stoet på semester till pajala :confused:

Svar till alla, alltså det kostar ca 1000-1500 att at ut vet och göra antingen ul/rektyl eller blodprov och jag känner att jag lika bra kan väna 1 månad till.
Fodret är det inget problem med, vi ahr givit henne foder för en dräktig märr hela våren, och hon får det än, våra hästar går inte på gräs, så är det inte ett föl i den magen är det en Hö mage..

Men jag tror tiden kommer visa det, jag tor jag ska ringa och höra med en kompis vrt sto ska undersökas och kanske man kan hänga på där så blir inte utkörandet så dyrt..

Det är inte det att jag inte vill göra detta, det är det att det kanske är totalt bortkastade pengar..

Jag har fått förtroende av min vet. att ta blodprov själv. Ska man bara ta "vanliga" blodvärden så kan man lämna in dom på lasarettet.

KL.

Wee nätet funkar i stallet igen :D

Jag tog ut våran trådlösa, dels för att deras dog för åskvädret här om dagen... Trist!

Men men..
Pillan har tydligen gått lite brett med bakbenen idag berätta stallägarna, röd i bak dock ej mörkröd, orolig i boxen, kliat rumpan, kissat och käkat massor. Nu står hon i mitten av boxen.

Strax innan tio så stod hon och ville in iaf, så då fick dom komma in.
Verka lite irriterad på magen förut, kolla sig dit.

Juvret är inte så stort men det hade inte gått ner mkt under dagen trots allt spring idag... Kanske kan hon komma igång nu och föla innan söndag :p

Hej!

Här är en till som väntar! 330 idag (midsommarafton) så nu börjar "övertiden". Har stallet hemma på gården så det är knappa 100 meter promenad, har ingen kamera eller såna moderniteter...:)

Hon fyllde juvret tidigt och det som kommer ur är genomskinligt.. Hon går på "lösdrift" in och ut från stallet på tomten som hon vill. Tycker att hon släppt en hel del på bäckenbanden och är mycket mer mjuk på sidan av svansen/fästet. Har inte sett några förvärkar och hon är matglad så det slår det mesta! Vi får väl se hur länge man får vänta, hoppas på att inte behöva slå juvelens rekord!

kl

Tant häst har stått still på samma ställe hela natten, hon har nog tagit några steg och druckit lite vatten men inte mer... haft förvärkar med täta mellanrum och på morgonen var det lite torkad vätska på ena spenen. Såg det igår fm också men då trodde jag att det bara var smuts. Jag installerar mig och tältsängen i transporten from i natt så jag slipper åka som en tätting och kanske få sova någon timme mellan kontrollerna istället.

Kompisen fick ett stoföl i morse å jag är så nyfiken men jag väntar nog att hälsa på så jag inte drar med "bebislukt" hem o drar igång nåt tok...

Jaha, så mycket övertid blev det inte!! :D
Skrev förra inlägget vid halv 2 inatt sen var jag ute i stallet nästan en timme, hon sov, sov och sov, inga proppar, inget svansviftande eller kliande, ingenting!
Min syster var ut vid halv 4, ingenting, sov...
Vid halv 8 gick gubben ut för att fodra en sväng och se där låg en fin torr hingstunge och tittade på honom! :laugh:

Så det var inte mycket jag fick vara med om mitt första föl!

Grattis!! :banana: skönt att det gick bra.

kl
Här är det fortfarande vätskeprickar på spenarna, ser ut som genomskinligt än så länge, jag vill inte peta bort dom. Hon är lite rödsprängd däribak och lite blod fanns där. Hoppas att det inte är långskott utan att den tittar fram snart. Tant är på dygn 326.

Gick bredbent hela dagen igår o tokbrunstade. Var 5 min stod hon o skvätte. Iofs inget ovanligt att högdrktiga ston kan brunsta. Hon brydde sig dock inte om hingstarna ...bemödade dem inte ens en blick när vi gick förbi deras hage.
Hon är kollad med blodprov i början av maj så hon är dräktig.
O den magen kan man inte ta miste på.:laugh:

Grattis !!!! :banana:

säger jag med avundsjuka i rösten och undrar varför alla andra får föl på en "räkmacka" och jag fortfarande sitter här o glor på monitorn på dag 361 :eek:

KL.

Natten börja med mycket mat och sedan stilla stående till och gå runt en massa i boxen, sedan la sig ner i 2min och reste sig för och pissa, hon drack massor med vatten i natt, vilket jag inte sett na göra på länge.

Lite värkar och denna gång är svansen med lite mer än förut, dock inte jätte stort juver, hon håller sig där hon varit. Hon låg t.o.m och sprattla med bakbenen en vända i natt, kolla sig mot magen, lukta och andades tungt emellanåt.

Jag hoppas den lilla krabaten kommer inom en vecka, för jag vill veta vad som gömmer sig i hennes mage. Ska ut och fota lite sen OM vi får regnöppehåll någon gång :mad:
Undra på att tösa inte vill föla när det bara är massa skit som faller ner från himlen och sen blåser storm här ute.

Idag är hon iaf på dygn 330 :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 989
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 452
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 894
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka