Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Tänkte bara skriva hur skönt det är att äntligen få sova i sin egna mjuka säng! ;)

Ja o ta långa sovmorgnar:banana:
Mina ston är på betäckning, så jag har bara dom andra o titta till o byta vatten åt en gång om dagen, stallägaren har koll på dom oxå

Tänkte bara skriva hur skönt det är att äntligen få sova i sin egna mjuka säng! ;)

Tycker ändå att det bästa är att bara sitta och titta på den lilla nya fölisen :love:. Ni som inte har fått ännu har ju något alldeles otroligt att se fram emot :banana::banana:. Jag har redan börjat längta till nästa års föl och hästen har inte ens blivit betäckt ännu :angel: Tänk om hon inte blir dräktig, då :devil:. Den 26 juni åker mina iväg till hingststationen för att bli igångsprutad. Sorba högbrunstade i förrgår så hon kom igång ganska tidigt efter fölningen, gick och skvätte och skrek på valacken hela dan som en galning.

KL.

Jag måste få fråga en sak kära vänner :D

Det finns ju många saker som man kan titta på inför fölningsdax, dels juver MEN nu är det ju inte alla som fölar med ett STORT juver utan vissa har inget.

Så min fråga är, vad mer kan man titta på? Min är ju förstagångare som jag sagt många ggr nu, sorry för det. Men ibland känns det som det är på g för Pillan.

Igår tex, väldigt röd där bak och lite svullen, dock ej slapp. Och det var ju för några dagar sedan oxå som hon var väldigt röd i vulvan och även gått ner med 0.7 i temp.

Hon stönar och har värkar, halvbäddar och äter och ibland äter hon sämre lr mer osv. Hon går säkert över men jag vill ju kunna hålla koll på andra saker med ifall hon inte kommer med stort juver satt säga.

Så hjälp mig, jag minns inte allt, börjar nog bli lite nervös för detta :crazy:

Lika en sak till, jag ska skicka in träckprov så fort jag får den tiden (Dumma tider med jobb nu tyvärr) men sen om hon ej behöver avmaskas, ska jag avmaska henne efter fölning iaf?
När ska fölet avmaskas första gången?

Tror jag behöver låna hem boken från bibblan igen för just nu känns det som allt jag läst upp mig om är borta :eek: Jösses...

Ett tecken som jag såg på mina ston var att dom ställde bakbenen mer och mer under kroppen. De sista dygnen före fölning. Dom blev understuckna samtidigt som bäckenbanden mjuknade.

Oj hur lyckas dom hålla balansen för att inte sätta sig på rumpan då :angel:

Ok, ska hålla utkik på det :)
Tack!

Okey, precis som Sonja gjorde samma dag som hon föla..

Vad kul att ni delar med er :D Verkligen underbart!

Mina har också gått mer bredbänt.
Molly är nu inne på nätterna vilket hon uppskattar.
Juvret är putteynka svullet på morgonen vilket försvinner så fort hon rört sig några minuter.
Den största lyckan med att komma in var tydligen att klia svansen helst frenetiskt mot väggen. Trots att det funnits gott om träd att klia sig på så har hon inte gjort det tidigare.
Hon är nu på dag 317.

kl

tant häst har utökat den enorma magen med stora ödem under magen :grin: juvret ökar lite och går ner lite under dagen. Idag fick jag iaf göra rent mellan juverhalvorna så det var lite skönt o få bort lite gegg.
Den ökade hökonsumtionen på nätterna beror nog enbart på att det inte finns så mycket att äta ute.... hon är hungrig helt enkelt.
j-la skitmatch på tv-n... :( appropå nåt helt annat.... :angel:

var ute nu på kvällen och noras taxöron finns fortfarande, men hon var mer svullen idag i alla fall, fotade dem och kan lägga in de på juvertråden om en stund..

Det var den bästa film jag sett på mycket länge :banana::banana:, tänk vad fantastiskt det är när man får vara med hela resan, stort grattis till fölisen, ska bli kul att se den i föltråden sedan.

KL.

Idag var inte Pillan alls lika röd i vulvan, men fortfarande mörkare än vanligtvis.
Hon vela inte riktigt gå ut idag, lr hon gick ut men stannade i paddocken och totalvägra gå men jag gav mej inte och till slut kom kom hon med utan problem. Väl i hagen så ställer hon sig och tittar sen kickar ungen och hon slår till med hoven och går undan dom andra och ställer sig och skiter, sen kan man börja beta :rofl:

Jag måste säga att det var full rulle på bebisen igår kväll vid maten och även i morse, lr man känner minsta lilla rörelse typ, när den vänt sig, är det då dom får den där magen, alltså att den "ramlat" ner?

Sonja hade liksom inte släppt ner sin mage, hennes mage var alltid samma form :p Så jag vet inte...

Tycker mig jag såg någe flytning av någe slag men jag vet inte om jag inbilla mej då jag ikke kände någe :angel:

Så inget här på fronten på ett tag... Urk!

Vilken fantastisk fin film. Jätte kul att se. Jag missade tyvärr mitt stos fölning och det är jag besviken över än. Så det var väldigt kul att se din film.

här är det också lugna gatan... har blivit ljusrosa igen i rumpen och med tanke på vädret som skiftar här så kniper hon nog ett tag till....
suck, jag börjar bli så otroligt nyfiken ju.... :D

Jo jag tror oxå vädret spelar stor roll för just under soldagarna vi hade innan detta skitväder så växte hennes juver hela tiden, gick heller inte ner så mkt under dagen osv.

Vi får se när dom anländer :)

Vad har hänt i tråden??? Har alla fölat? Ingen som skrivit på timmar, det är ovanligt!!
Här är lugna gatan. Fast hon hade rivit om riktigt ordentligt i natt i boxen. Hon är inte sådär jättelycklig över att stå själv inne, men lugnar sig fort.
Juvret är nu lite större även på dagen. men ännu är det litet.
Hon ser stor ut från sidan men framifrån syns det knappt. Allt hänger neråt.
Lägger in en bild o livar upp lite i tråden.
Hoppas ni får en bra vaknatt o trevlig midsommar!!
196-08036.jpg

Mitt andra och sista sto fölade härom natten (18/6). Har inte hunnit/orkat skriva nåt här innan på ett tag. Hon fölade på dygn 333 i år igen, och lyckades även detta år lura oss på själva fölningen. Jag hade på känna att det var på gång och vi satte klockan vid 2-tiden första gången. Då var hon lite orolig, men verkade inte vara riktigt på "G", så vi satte klockan vid 3 och somnade om. När klockan ringde och vi tittade på monitorn så låg hon ner så att vi inte såg rumpan och sen reste hon sig upp och började slicka på nåt utanför bild. Jag satte på mig kläderna och skyndade ner till stallet och mycket riktigt låg där en fölis. Det blev en hingstunge e. Don -Romantic - Master. Fux med bred bläs och fyra helstrumpor. Jättefin men lite X-ig i benen än så länge. Tror nog att det rätar upp sig. Bilder finns på välkommentråden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 989
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 894
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka