Sv: Väntans Tider - del 3
Fölet föddes 01:30 o var mycket pigg, ville upp ganska snabbt, dock hade inte navelsträngen gått av för både fosterhinner och moderkakan kom ut samtidigt så när hon försökte resa sig så blev det lite svårt med navesträngen hängande där.....vi försökte dra loss den på det svagaste stället efter alla konstens regler, men det gick inte, allt blod var inpumpat till fölet så till slut valde vi att klippa, på svagaste stället, även om det står överallt att man ska dra....det gick inte. Fick direkt jodopax på stumpen.
De första timmarna vägrade stoet att ha fölet bakom sig, dvs gick runt hela tiden. fölet visste precis var det skulle söka men fick inte. Vi höll stoet nästan med våld, men fölet som hade bra sugreflexer hittade inte riktigt rätt. Då bestämde jag att vi skulle mjölka ut o ge i flaska, så 2 ggr á 250 ml fick fölet på flaska, andra gången mellan benen vid juvret. Efter ca 4 timmar blev det lite lättare för då räckte det att vi stod i boxen så stod hon still och fölet hittade rätt, några gånger till fick vi stå i boxen när fölet skulle dia men sedan någon timme sköter de detta helt själv, ser allt på övervakningskameran och det är helt fantastiskt. Naturen är helt otrolig. Stoet är förstföderska men är mkt duktig nu, gör allt som jag läst om i böckerna.
Fölet har både bajsat o kissat, ligger o vilar, reser sig o går o diar, jag hoppas verkligen att allt är som det ska med dem båda.
Har lite funderingar över stoets sammandragningar, eftersom all efterbörd kom med fölet ut, hur viktigt är det att ta ut stoet för motion då.....någon som vet....