Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Vad har du valt för hingst till ditt sto? Har sett dig i massor av trådar men aldrig kommit mig för att fråga!

Hej alla fölvakare. Nu börjar det närma sig även för sto nummer 2. Hon har gått tillsammans med hingsten under 1 månad, så det är svårt med nån speciell dag. Beräknat mellan 22/6 till 26/7! Hon är i alla fall väldans rund om magen nu, fölet lever rövare men hennes juver är inte jättestort. Har hållit koll på tråden varenda dag, men inte gett mig till känna varje dag. Det blir länge emellan föl 1 och 2, första kom 21/4 och nästa kanske i juli...:grin:

vad skoj:D med en nykomling till:P

idag var jag ute och promenixade med min donna:P det tyckte ho om massor:D

Jag har gjort en ny hage i går och idag till brudarna. Vök, som ska föla nu är så himla grinig mot stallägarens nya valack så nu får brudarna gå för sig själv och fölis. Det var ett fasligt gnäggande efter de andra idag, när de fick byta hage - men gräset var verkligen saftigt och gott! Hon som redan fått föl är en nervös tjej, hon gnäggade och käkade samtidigt, man ska ju inte prata med mat i munnen. Vök (som ska föla) stoppade ner huvet i gräset och bara ägnade sig till att ÄTA.

kl

Vilka av oss arma trötta krakar ska sitt uppe o uggla i natt?
Jag tillhör ju veteranerna nu ;) efter att juvelen lämnade scenen.

Naffa,har du någon kvar?

Har fått lite avlastning.

Men nu är märrarna luriga.

Brukar alltid gå kontroll-rond och ändå så blir man lurad.

Gåvanfrånovan. Har enbart fått ett föl tidigare och gick då förra året tiden ut.

Hade inget juver, ingen mjölk, inga bäckenband släppta 8 i morse då hon fick frukost.
(släppte ut först och sedan tittade jag. Hade tänkt gå på trav i em)

kl 11 kommer den en hästägare och tittar. Vi går ner till hagen och kikar på märrarna. Sedan går vi in en timme och fikar.

När vi kommer ut så knatar det runt en unge i hagen.

-Shit!! Vems är den där??
Ingen efterbörd släpade såg jag på långt håll.

Jo, det var Gåvanfårnovan som hade fölat.. 15 dagar för tidigt.

Allt väl med dom båda i alla fall.

AM (som nu har enbart 4 kvar)

Senast ändrad:

GRATTIS !!!!!!!!

Vilken tur att det gick bra,just nu önskar jag mig det scenariot också :o
Känns så tröstlöst att bara vaka på en men i sååååååååå många dagar,är om jag räknat rätt 354 nu.det blir 27 vaknätter + dom 5 orosnätterna med avatarhästen som tyvärr ändå fick gå till dom evigt gröna ängarna :cry:

Haha ja det är inte lätt och veta om man inte frågar ;)

Jag valde en knabstrupperhingst, enligt mina ögon och en uppfödares ögon så tyckte vi dom passa varandra bra.

Sedan fråga jag en mer erfaren och hon tyckte oxå dom passa men att hingsten hade en aningen lång rygg och något mer. Men inget farligt sådär.

Så vi får se vad som tittar ut, hingsten är homozygot...

Frenja: Dygn 330 på söndag den 22 är min beräknad :bump:

Nu är min hingst född!!! Exakt 334 dagar som tidigare fyra syskon...

Skrev detta 26 maj i väntans tider del 2....
Mitt sto ska föla 20 juli, men har redan fyllt i juvret en del (mer än grannens som ska föla 6 juni) och nu är vätskan i lite mjölkaktig (det ser ut som att man hällt ngn droppe mjölk i vatten när man får det i handen). Idag när hon flyttade på sig så börjar det rinna ur spenarna! Det avstannade efter en liten stund.
Käre nån - det är ju långt kvar - ska det vara så här???
Hon är trött och verkar tycka att det är trångt där inne i magen också - äter lite, står och filosoferar en stund, äter lite till osv. Är så vansinnigt gullig mot valacken så han är numera i sjunde himlen - så här snäll har hon inte varit på flera år.
Är det något på gång? Eller kan det hålla på så här fram till fölningen. I så fall kommer matte att bryta ihop av nervositet! Jag kan ju inte börja vaka två månader för tidigt...
Om det skulle ploppa ut ett föl för tidigt - hur tidigt kan de komma och ändå klara sig?
/Anna

Hur i hela friden ser man att det är på G när stoet som börjat sätta juver för länge sen, har vit mjölk sedan veckor tillbaks, är slapp runt svansen (men jag vet inte hur släppta bäckenband ser ut), men inte ska föla förrän 20 juli.
Förutom dessa tecken ser hon inte alls ut som att hon tänker sätta igång, hon beteer sig som hon gjort den senaste tiden. Verkar lite trött, äter i omgångar - står och vilar en del.
Jag ska hämta råmjölk på tisdag att ha för säkerhets skull - hur mycket behöver man?
När är det dags att börja vaka? (den 19:e har hon gått 300 dagar)

Hon har fyllt i klyftan mellan juvren i bak, men inte hela. Spenarna är fortfarande inte så svullna som jag sett andras vara på juverbilderna i den tråden.

Hjälp!! :confused:/Anna

Puttputtputt - vill gärna att någon svarar... /A

GRATTIS!!

Vad kul med en liten fölis, och att hon höll det som hon alltid gjort. Vad kul :D

Har fått lite avlastning.
Men nu är märrarna luriga.

Hade inget juver, ingen mjölk, inga bäckenband släppta 8 i morse då hon fick frukost.

Nä, säg inte sådär... :crazy: min har visserligen juver, lite slapp är hon därbak och nu är det AJAJ! :devil: att titta bak i rumpan och känna på juvret. Hon har tidigare gått sina 330 dagar +- någon dag.
jaja,... jag får kanske kolla till henne lite oftare under nätterna framöver, beräknad 25 juni.

I natt hade hon "flyttat" på höet och ätit väldigt lite igen mot tidigare nätter, igår var hon lite låg och med fortsatt irritation mot magen och svårt att välja stödben när hon ska vila/sova.

Kanske ska ta ut några semesterdagar den här veckan....

Det är tyvärr omöjligt för oss att svara på om/när hon tänker föla när vi inte känner hästen. Ta kontakt med en duktig veterinär så du får svar på dina frågor.Lycka till! :)

Min Cozzan är likadan. Hennes juver är tvärfullt veckor i förväg o mjölken är vit. Men när det är dags så rinner det mjölk det sista dygnet. Svårt när man inte kan gå på de vanliga tecknen.
Jag köpte mig en refraktometer o tack vare den vet jag exakt när det är dags med henne.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 988
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur