Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Jag förstår inte varför ni vakar så många nätter. Mjölka ur någon stråle morgon och kväll och se när mjölken ändrar färg från genomskinlig till vit. Innan dess finns det ingen anledning att vaka...brukar vara inom 24 timmar då.

Idag åt hon kraftfodret väldigt snabbt faktiskt, lr ja igår kväll, det tog inte alls lång tid innan hon la sig denna gången och hon låg och hade ordentliga värkar igen, hon lyfte svans och såg ut och ta i rejält så jag fick fasen lov och gå in och kolla henne, och sen så att det verkligen var HON som lät och inte Sonja :p Men det är Pillan och de lät hemskt när ja väl kom in i stallet, lät värre där ju :(

Hon andades tungt och magen såg enorm ut på något konstigt sätt.
Men hennes juver är mindre dock, hon är som sagt känslig när man ska ta på juver och mage nu, hon äter ganska redigt just under kvällarna med nu även i morse då hon inte ens brukar vilja ha mat.

Idag är sista natten här så jag är helt 100 på att jag kommer missa denna fölning. Lr om jag ska ta mig upp tidigt och dom får gå ut tidigare än vanligt. Dom går ut mellan 06.30-07.00 aldrig senare än 07.00.
Men skulle jag sova här och sedan åka jobba skulle dom behöva komma ut vid 05 kanske, är de och ta i lite? Jag menar dom går in vid 21-22 nu på kvällarna.

Jag vill verkligen vaka.. Suck

Haha det stämmer ju föga har det visa sig här hemma. Cozzan gick 14 dagar förra året o 11 dygn i år med kritvit mjölk.
Chami däremot fölade utan att ens börjat ändra färgen på mjölken o hade inte fyllt ut i spenarna heller trots 5e fölungen.
Så att sova gott o lita på mjölkfärgen låter för mig som bristande tillsyn.
Men sammantaget med övriga tecken så behöver man ju inte vaka i evighet. Men om en häst är på övertid så bör man ju göra det.

Jag förstår inte varför ni vakar så många nätter. Mjölka ur någon stråle morgon och kväll och se när mjölken ändrar färg från genomskinlig till vit. Innan dess finns det ingen anledning att vaka...brukar vara inom 24 timmar då.

Jag har "halvvakat", dvs tittat på skärmen några gånger varje natt. Mycket för att dels är det första fölningen för mig, även om vi haft hästar i 20 år, sen är det första gången för mitt 17-åriga sto, vilket gör att jag inte helt vågar lita på alla "säkra tecken" som ett sto ska ha innan fölning.

Mitt sto är idag på dag 334.....

Alla ston följer ju inte regelboken :idea:

Ja och lycka till med den teorin.
Min har gått med vitt mjölkdropp/sprut/rinn sen 29/5 och än är inget föl ute :eek:

Men det är itne många ston som fölur UTAN att ha fått vit mjölk.
Visst, det förekommer, men kan betraktas som ovanligt.

Håller med om att det känns lite vanskligt att bara lita till färgen på mjölken... här rinner det vit mjölk i strida strömmar... och stoet går i godan ro med släppta band på dag 324 och är hur cool som helst. Kollar monitorn varje timma på natten o hon står o sover, kliar svansen lite förstrött, bäddar lite... ingen större entusiasm utom då jag kommer med kraftfodret +när hon får gå ner till sin egna lilla minibeteshage som vi sparat till henne.
Förra året hade vi ett sto som inte släppte ner mjölken förrän efter spruta av veterinären, och hon hade heller inga proppar. Nu är det tvärt om.
Det blir när det blir, helt enkelt. Det är bara att vänta...

Jag har, de senaste åren i princip enbart gått på mjölkens färg.Lite även på färgen i slemhinnorna bak.
Och jag har inte vakat mer än 4-5 nätter(halvvakat dvs vaknat ibland o kikat på skärmen jämte sängen)
Har inte missat en fölning sedan 2005, då Pärlan lurade oss helt och fölade vid 10 tiden på förmiddagen...de övriga 5 fölningarna hon haft då,liksom de 3 eftervarande har hon fölat mellan 4 och 5 på morgonen...

Det känns som om du och jag kör samma stil.;)
Mjölk-färgen är det klart bästa tecknet.

Det känns som om du och jag kör samma stil.;)
Mjölk-färgen är det klart bästa tecknet.

Kan man lita på att ett sto som förra gången den fick föl (var då förstagångare) hade helt vit mjölk ett par dagar före även kommer att få vit mjölk innan nästa fölning ?
Eller har någon varit med om att sto som fölat en gång med vit mjölk sedan fölat utan att få vit mjölk först ?

Jag har också alltid gått på mjölk färgen innan Cozzan kom. Hon ändrade min uppfattning om att det är ett säkert tecken. Jag hade missat chamis helt om jag gått på färgen o inte refraktometern.
Men jag anser fortfarande att färgen är ett av de säkraste tecknen man kan går på, men jag tycker fortfarande folk ska vara medvetna att det är en vägledning o ingen regel.
Ston kan föla utan vit mjölk o ston kan gå i veckor med vit mjölk.

Själv är jag lycklig ägare till en refraktometer som jag tycker underlättat enormt. Nu vet jag säkert att den kan förutspå fölning inom ett dygn på mina ston.

någon som vill försöka förklara vad min häst håller på med :confused:
Jag har ochså refraktometer och satte mitt hopp till den då den fungerat för andra.
Beräknad att föla 22 maj,refraktometer värden på mellan 24-30,mellan den 22/5 o 28/5,sen låg den mellan 17-20 tom 2/6 efter det tom igår ligger det stadigt på dåliga 11:eek:,vit (nej jag har inte sett fel) sen 29/5 och fortfarande.
Någon som har en teori ???? eller ide,eller något vad som helst.

Nu är jag både rädd,trött,grinig,sur och mer bitch än vanligt.
Vet.säger bara den kommer när den kommer tills igår när den ena sa att man kan ju spruta...... vilket jag inte ser som ett alternativ så länge stoet mår bra,vilket hon gör

På min blev mölken aldrig vit innan fölning. Råmjölken var gul och klibbig sedan blev den vit. Hon har massor med mjölk, när han diar från ena spenen så sprutar det ur den andra :D

Efterbörden gick på ca 2½ timme efter fölningen, den var hel.
Pinkat och bajjat har han gjort flera gånger men han har inte släppt ut snoppen.

Märren är en jättebra mamma som har järnkoll på fölungen. Har fått flytta bort närmaste boxgrannen då hon gick till attack mot gallret och man vill ju inte att fölungen kommer emellan. Annars är hon jättesnäll.

Stort grattis Juvelen!!:love::)
Den som väntar på ngt gott väntar ju aldrig för länge!!:)

Min släppte inte ut snoppen förrens efter 5 dagar, dvs igår.:o
Har inte försökt pilla ut den eftersom kisseriet har fungerat hela tiden och igår vågade han visa den för första gången, 5 dagar gammal;)

På min blev mölken aldrig vit innan fölning. Råmjölken var gul och klibbig sedan blev den vit. Hon har massor med mjölk, när han diar från ena spenen så sprutar det ur den andra :D.

På vårt Cortezsto så tar det ca 2 timmar från genomskinligt, till gråvitt, till vit mjölk...väldigt lätt att missa om man inte har "stenkoll"

Hon fölade vid 5 så man vill ju inte springa ut och störa för många gånger under natten. Sista kollen vid 23,30 var den fortfarande blaskig. Annars hade henne under TV-övervakning.

ang mjölkens färg o konsistens, kan nån förklara och göra jämförelser?
min har vit mjölk som ser lite blaskig ut, men när den torkar på hennes ben, det droppar ständigt, så ser det ut som krita.
Hon hade genomskinlig för några dagar sen, märkte inget förrän jag skulle känna på juvret och tvätta det och blev blöt i handen. Det var ingen färg men klibbig. Bilder på juvret finns på juvertråden.
Om mitt andra sto hade haft mjölk alls innan, så hade jag haft nåt att jämföra med...
Nu bäddar hon i alla fall fint i sin box. Men sen blir det inget mer...
Vill inte stå ute... Jag har boxdörren öppen ut i liten egen hage, och en liten "farstu" som brukar vara populär att stå i. I "farstun" finns ett stort galler så hon kan ha kontakt med de andra när dom står i stora lösdriften. Hon stod i sin privata beteshage i ca fyra timmar, men när jag kom ut så stod hon vid grinden med svansen rakt ut och gnäggade. Full fart in i sin box igen. Det var vid 12...

*KL*

Bägge mina ston, som var förstagångare, hade bara klibbig genomskinligt blask timmen innan dom fölade. Där kunde jag inte gå efter den vita mjölken

det blir nog så att vi får vänta och se. Glömma allt vad mjölkfärg/konsistens heter och bara vänta...
Nu är vi ju i god tid :D
dag 324, men hon verkar så "färdigjäst" och vill bara vara i sin box hela tiden, trots att hon kan gå in o ut som hon vill under dagen. För bara nån vecka sen klättrade hon på väggarna och ville ut, ut, fort, trots värme och flugor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 988
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka