Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Jag förstår inte varför ni vakar så många nätter. Mjölka ur någon stråle morgon och kväll och se när mjölken ändrar färg från genomskinlig till vit. Innan dess finns det ingen anledning att vaka...brukar vara inom 24 timmar då.

Det där är absolut inte alltid att lita på. Förra gången hade mitt sto "vatten" i juvret in i det sista. Den blev inte vit förrän fölet kommit ut. Sedan visar mitt sto inte några beteendetecken på att föla förrän den redan är ute. Hon bara står och mumsar som vanligt och i nästa stund är den ute.

Märren är en jättebra mamma som har järnkoll på fölungen. Har fått flytta bort närmaste boxgrannen då hon gick till attack mot gallret och man vill ju inte att fölungen kommer emellan. Annars är hon jättesnäll.

Mitt sto attackerade också gallret till boxgrannen. Vi flyttade grannen då så hon står mittemot och det går jättebra :)

Å tack nu blir jag lugn :eek:
plupp alltså...
nu vågar jag inte sova en enda liten minut i natt :crazy:
men vänta, så var det ju för mitt andra sto ju.
Tänk vad man glömmer :o

Tack för svaret arabia. Här väntas det håller på att bli tokig.

Snacka att man letar tecken som inte finns.

Till och med min kille börjar gå och små titta på skärmen. Hur ofta ställer ni kl på natten för att kolla??

Hon är i dygn 347. Inga vaxproppar och inte jätte spänt juver.

Kanske vi får föl inom ett dygn, kan man lita på tempen så borde vi ha det..........

Tog tempen i morse, 37,5 likaså vid middagstid också 37,5, sen åkte vi bort ikväll och när vi sen kom hem nu i natt tog jag tempen igen och då hade hon bara 36,9.........fortfarande inte vit mjölk, utan genomskinlig klibbig vätska, men vulvan har blivit utdragen och mer röd i slemhinnorna än innan.

Ser att hon legat mycket och rotat rundor i boxen när vi varit borta så frågan är om man vågar somna inatt, eller hålla sig halvvaken, har ju övervakningskameran igång och skärmen i sovrummet.

Idag är hon på dag 335 så tänkt om det lilla undret skulle kunna visa sig, den lilla varelse som vi väntat på i 2 år, jag så lång tid har det tagit för att få henne dräktig, behålla fostret och nu står vi inför födslen snart, oj va spännande, måtte allt gå bra nu.

Skulle allt funka kommer jag att betäcka om henne redan i år..........men men det är nästa "bekymmer".

När man talar om trollen. Nu har den äntligen kommit. Inga vaxproppar eller spända juver innan. Så man vet ju aldrig.

Han är super söt och hon är en super mor. Lycka till alla ni andra som väntar jag kommer besöka denna tråd med jämna mellanrum.

Förlossningen gick enligt skolboken.

STOOOOOOOOOOOOOLT

Pelllinda har det kommit något föl än. Kom precis in från stallet han diar och verkat vara ok.

Håller tummarna för dej.

Grattis!
här har vakats hela natten, damen i fråga har haft värkar, och kliat svansen och mjölken rinner och hon bäddar. Men i natt låg hon inget alls.

Och vid två somnade hon stående... men inte jag....har kollat den där förb... monitorn hela natten, sovit 30-40 minuter mellan varje koll. Nu är jag helt slut, och ska ut och mocka rent i boxen, för hon prinsessan går i sin lilla beteshage för sin dagliga ranson gräs...

ja jisses och ändå är vi inte mer än på dag 325...

KL.

Ok i natt var min tjej väldigt underlig faktiskt, jag vakar inte riktigt ännu men ställer iaf kl på en gång i timmen under nätterna iaf, gör inte mig något direkt.

Iaf, dom togs in kvart över nio igår kväll, hon la sig inte förens strax innan 04, och då hade hon värkar igen. Men innan vid 00 tiden ungefär då gick hon och lukta i hela boxen och flemma, varför??? Jag spelade även in en liten filmsnutt om det, himla mysko tycker jag... Är de normalt :p Hon kraffsa i halmen, flyttade på halm och flemma... :crazy:

Men ja hon låg bara mellan 04-05 sen stod hon resterande under natten, och då hon låg hade hon värkar ja.
Juvret var större idag igen, vi får se om det bir något snart.

Ja hoppas den kommer under veckan, men man vet aldrig. Karln och en kompis tror innan fredag och jag måste hålla mig kvar vid vad jag sagt, tror inte hon går över 330dygn, spännande och se.

Pelllinda har det kommit något föl än. Kom precis in från stallet han diar och verkat vara ok.

Håller tummarna för dej.

GRATTIS till dig och det lilla fölet...........var det en förstföderska som min eftersom hon inte visade så mycket tecken....

Tyvärrr, inget här ännu......men kommer nog snart.......

Har vakat inatt, även om jag fuskade lite o sov en ½ timme då o då. Stoet har vankat fram och tillbaka, tryckt upp svansen i väggen, tittat oroligt på magen osv........HELA natten har hon vankat fram o tillbaka. Jag har kollat henne genom skärmen och sen vid 7-tiden fick jag för mig att det var något vitt därbak, oj vad nervös jag blev, men det var bara solljuset som lös väldigt konstigt......tyvärr.

Släppte ut henne nu vid 10 o ska nu ut o rengöra boxen rejält för det maratonlopp hon har gjort inatt så behövs det verkligen.

Återkommer när jag vet mer..........lovar.

Här komme filmen där hon flemmar och håller på, för visst heter det flemmar? :o

Skrev detta 26 maj i väntans tider del 2....
Mitt sto ska föla 20 juli, men har redan fyllt i juvret en del (mer än grannens som ska föla 6 juni) och nu är vätskan i lite mjölkaktig (det ser ut som att man hällt ngn droppe mjölk i vatten när man får det i handen). Idag när hon flyttade på sig så börjar det rinna ur spenarna! Det avstannade efter en liten stund.
Käre nån - det är ju långt kvar - ska det vara så här???
Hon är trött och verkar tycka att det är trångt där inne i magen också - äter lite, står och filosoferar en stund, äter lite till osv. Är så vansinnigt gullig mot valacken så han är numera i sjunde himlen - så här snäll har hon inte varit på flera år.
Är det något på gång? Eller kan det hålla på så här fram till fölningen. I så fall kommer matte att bryta ihop av nervositet! Jag kan ju inte börja vaka två månader för tidigt...
Om det skulle ploppa ut ett föl för tidigt - hur tidigt kan de komma och ändå klara sig?
/Anna

Hur i hela friden ser man att det är på G när stoet som börjat sätta juver för länge sen, har vit mjölk sedan veckor tillbaks, är slapp runt svansen (men jag vet inte hur släppta bäckenand ser ut), men inte ska föla förrän 20 juli.
Förutom dessa tecken ser hon inte alls ut som att hon tänker sätta igång, hon beteer sig som hon gjort den senaste tiden. Verkar lite trött, äter i omgångar - står och vilar en del.
Jag ska hämta råmjölk på tisdag att ha för säkerhets skull - hur mycket behöver man?
När är det dags att börja vaka? (den 19:e har hon gått 300 dagar)

Hon har fyllt i klyftan mellan juvren i bak, men inte hela. Spenarna är fortfarande inte så svullna som jag sett andras vara på juverbilderna i den tråden.

Hjälp!! :confused:/Anna

Tycker hon ser lugn ut, flemar gör dom även om de inte är dräktiga ibland så det har nog inget med det att göra

Håller med..
Märks att de flesta redan ploppat ur sig årets föl...
Känns så långt till nästa säsong och det är segt att få dom små liven (stona alltså) att ta sig:crazy:

Jo just där var hon lugn förutom att hon flemma :p Aldrig någonsin sätt na hålla på så där, aldrig! Så visst får dom för sig saker måste jag säga.

Hon stod hela natten förutom mellan 04-05 då hon låg och hade värkar men den filmen är stor och det tar sådan tid och lägga ut den så den blir inte utlagd. Suck..

Idag ska jag sova hemma, kommer sakna och ligga i stallet och ha koll på na.

JAg tog in na under dagen och hade på flugmedel och borsta na fin, då tempa jag henne även och hon hade gått ner 0.7 i grad då. Hon ligger på 37.7 vanligtvis men hon låg på 37.0 då, fick lov och tempa två ggr för och se rätt :p

Hoppas fölis kommer snart

*Kan hålla med att det är tyst överallt nu* Väligt synd :(

Mitt sto har blivit som en hugg orm mot sin dotter född förra året så sedan igår skiljde jag dom åt i hagarna.

Idag släppte jag ihop dottern född 2007 med hel brodern född 2006, men det tyckte mamma häst inte om helt.

Dottern född 2007 springer & springer & storebror hinner inte med så han ligger i inne varv.

Mamma häst har varit färdig länge men nu är hon skumm. Igår ville hon att jag skulle bada henne med vattenslangen som hon vanligtvis inte tycker speciellt mycket om. Hon bäddar, skrapar, har förvärkar, stönar & inte speciellt glad....
Jag har vakat två veckor ungefär & hon borde föla när som helst.

GRATTIS Annika A!

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 988
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur