@Roheryn @kryddelydd
Jag och sambon är småföretagare och röstade båda V i valet. Vi är inte inbitna vänsterpartister men anser båda att deras politik behövs i dagens samhälle.
Jag kan inte för en sekund förstå hur man kan misstolka partiprogrammet så pass att småföretagare skulle bli ifråntagna sina företag.
Det går inte att ta citat ur sin kontext och sen peka på att det är minsann Huldas gårdsbutik i Smålands socken som kommer att bli drabbad. Likaså har jag oerhört svårt att se att mindre elfirmor som vår egen också skulle vara aktuellt för det gemensamma ägandet. Texten under rubriken "Gemensamt ägande och ekonomisk demokrati" börjar med "Den avgörande makten i alla samhällssystem ligger hos dem som äger och kontrollerar produktionsmedlen – i det kapitalistiska systemet en liten minoritet av
stora kapitalägare."
Den återkommande problematiken i texten handlar ju om privatiseringen av viktiga samhällsfunktioner. "Särskilt viktigt är att samhällsägandet är starkt inom ekonomins nyckelsektorer: transportsystem, kommunikationer och övrig infrastruktur, finansiell sektor, bostadsproduktion, energiförsörjning, strategiska naturtillgångar och så vidare."
Med samhällsägande avses ju kommunalt och statligt ägande, till exempel. Allt står ju där, i partiprogrammet. Nyckeln är bara att läsa HELA texten, inte rycka citat ur sina sammanhang och applicera det på saker som texten uppenbarligen inte rör.
Missar jag något väldigt väsentligt? Vilket jag i så fall gärna blir upplyst om. Just nu förstår jag iaf inte alls hur man kan tolka TEXTEN (inte enstaka citat) att handla om småföretagare.