Förvisso, men det säger absolut inget om elbilars miljöeffekter och hur de är i jämförelse med elbilar.Ja, att bilavgaserna inte stinker på samma sätt är bara en trevlig bieffekt av katalysatorerna. Det går även att se skillnad på dåliga och mindre dåliga avgaser. De dåliga är mörkare, för effektiv förbränning ger mindre rök. Samma fenomen kan observeras vid vilken skorsten som helst när man eldar. Är eldningen effektiv blir det knappt någon rök.
Att man inte återvinner på samma vis säger inget om miljöeffekterna det heller.Och batterier och elektronik återanvänds på samma sätt som man återanvänder metallskrot? Bara att slänga dem i en stor smältdegel och så gör man nya batterier? Knappast.
Nu var inte frågan kostnader utan miljöeffekterna.Att återvinna batterier och elektronik är ytterst komplicerat som medför betydligt större kostnader per kilo än att återvinna metall.
Sverige är nettoexportör, åtminstone de senaste 7 åren.Sverige är en nettoimportör av elenergi. Med en seriös kärnkraftspolitik så hade man kunnat vara en nettoexportör och kanske sorberna i östra Tyskland kunnat få ha sin hembygd i fred.
https://www.svd.se/nast-hogsta-elexporten-2017
http://www.energimyndigheten.se/nyh...016-var-stabil-och-bjod-pa-fa-overraskningar/
Vem har att bara svensk elproduktion leder till utsläpp? Du eller?Bara för att elproduktionen i utlandet är smutsig så betyder det inte att det inte räknas.
Jag har bett dig om källor, och den enda källa jag fått av dig är att lukta på avgaser vilket mest är löjligt men om man gör det så är elbilen utan jämförelse renast. Som tur är är det andra som har kommit med intressanta uppgifter och det är lätt att avgöra vad som är bäst för miljön om man tar hänsyn till allt.Se ovan. Jag diskuterar hela energi- och återvinningskedjorna.