Gud så rart!Absolut! Särskilt nu när hen har lärt sig skicka sms! Jag får bedårande sms!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gud så rart!Absolut! Särskilt nu när hen har lärt sig skicka sms! Jag får bedårande sms!
Ja. Jag har mer eller mindre räddat det här barnets mamma, när hon var tonåring, så jag tror hon är rätt lugn med mig.Jag kan bara se fördelar med sådant så länge man litar på personen. Den behöver inte vara samma som jag, eller ens tycka samma. Den moraliska grunden är väl viktig men annars kan det bara vidga barnets vyer och tolerans för olikheter och synsätt.
Hur läser du vad jag skriver? Ovanstående citat betyder att har jag lite intresse i något så kan jag prata om det men om det inte finns ens det minsta intresse så går det inte.Jag kan ju bara utgå från vad du själv har skrivit? Du skrev "ha det minsta intresse av". Alltså om du inte har ett faktiskt intresse av ämnet så gör du våld på dig själv. Det var så du uttryckte dig. Jag ser inte hur det går ihop med att kunna tala vitt och brett. Hursom, vi kan släppa det spåret. Vi kommer nog inte vidare i den diskussionen ändå.
Jag får väl lägga psykopat till min lista med dåliga skills. Jag blir inte glad av att bebisar ler mot mig. Jag förblir iskall inombords.
När barnen tycker att det är mysigt tillbaka, vill säga ... Jag satt i baksätet med en liten en gång och han blev SÅ ledsen, alltså inte bara allmänt missnöjd utan TÅRARNA. Jag försökte allt jag har lärt mig - Babblarna, tittut, bilderbok, allt - men hjälplösheten när inget hjälper och barnet inte kan kommunicera på annat vis. Ah.
Men du är ju ett proffs
Och ibland går det bara inte, jag har också haft såna där hopplösa situationer.
Paniken när de börjar illvråla och inget hjälper........
Jag brukar "trösta" mig själv/förklara för mig själv att det är en helt naturlig grej och det är meningen att skrikandet ska framkalla superstress hos vuxna runt om - som en överlevnadsmekanism, låt så jävligt så att någon gör något åt det. Hade de låtit som fågelkvitter hade det ju inte satt så mycket fart på omgivningen
Hur läser du vad jag skriver? Ovanstående citat betyder att har jag lite intresse i något så kan jag prata om det men om det inte finns ens det minsta intresse så går det inte.
Jag relaterar väldigt mycket!Jag har tyvärr vid flera tillfällen i livet fått olika typer av kriser med vänner, dels beroende på deras partners, dels beroende på hurdana de är/var som föräldrar. Jag har trott att vi är lika - men när det är dags för familjebildning visar det sig att det var vi inte alls. Det är mycket svårhanterligt. (Och jag hade inte heller klarat att säga det där på ett konstruktivt vis i situationen. Men jag blir förvånad över att de kan med/"vågar" lägga sig i på det där sättet, om de känner mig hyfsat väl. Det hade jag inte vågat i deras kläder.)
Jag tänker mer "Åh nej. Ungen har sett mig. Den ser ut att vilja något. Snart skriker den!" (med andra ord, jag blir inte heller glad av att bebisar ler mot mig)Jag får väl lägga psykopat till min lista med dåliga skills. Jag blir inte glad av att bebisar ler mot mig. Jag förblir iskall inombords.
Jag gillar verkligen inte föräldrars (eller andras) förväntningar kring hur jag ska tycka om barn, men, jag tror inte att jag hade varit så jättemycket mer förtjust i barn om jag bara träffat dem ensam heller för den delen. Barn som är för små för att klara sig själva vill jag helt enkelt slippa. Barn som är stora nog att klara sig hyfsat själva (typ ungar i skolåldern som inte behöver konstant övervakning av vuxen) är betydligt lättare. Möter jag barn ute vid någon lekpark eller så, som vill hälsa på hundarna, då kan jag prata med dem och vi förstår varandra bra. Däremot blir jag mentalt slutkörd efter 5 minuters prat med något sådant barn och påminns om hur skönt det är att den enda barnkontakt jag får är just när något barn vill klappa hund.En sak i sammanhanget: jag undrar om inte de som inte gillar barn, om det inte egentligen är föräldrarnas förväntningar de inte gillar. Det är ju ingen stor sak i sig att hålla en tvåveckors bebis, men föräldrarna verkar förvänta sig att man ska bli hänryckt.
Jag har haft stora problem att umgås med ett barn som jag förväntades umgås väldigt mycket med, men det berodde på att jag dels inte stod ut med hur mamman behandlade barnet, dels på hennes enorma förväntningar på och instruktioner om hur jag skulle umgås med barnet.
Intressant fråga! Jag upplever att det ofta förväntas av mig som ung kvinna att jag ska tycka att barn är det bästa som finns, så för mig har det nog tyvärr rätt mycket mer social press att göra. Sedan ska jag erkänna att jag också tänkt tankar som "jag ska kanske inte ha barn själv heller då, om jag inte ens kan handskas med andras", och eftersom att jag tror att jag vill ha barn i framtiden har det känts lite jobbigt. Men efter att ha läst i tråden att det finns flera föräldrar som inte riktigt heller vet hur de ska bära sig åt med främmande barn känns det mycket bättre!
Tillägg: Och det hjälper inte att min (manlige) sambo är asbra på att handskas med barn, det ökar liksom bara både den externa och den interna pressen på mig känns det som.
Jag jobbar med barn och tycker om barn. Det som jag kan ha svårt för är föräldrar och barn samtidigt, tycker både barn och föräldrar kan vara svåra att förhålla sig till när de är på samma plats.
Däremot har jag många tillfällen där jag tänker att "oj vad skönt att inte ha egna barn". Jag oroar definitivt mig för hur man orkar med sina potentiella framtida barn.
Nu är jag förvisso en grubblare deluxe, men jag är helt slut efter en arbetsdag.
Jag tycker sådant är jättekonstigt egentligen. Instruktioner om hur man ska umgås med folks barn (men helt sant är att det är ju sådant som säkert får folk att dra åt sig öronen). Halva poängen med att umgås med olika människor är ju rimligen att man får olika input. Detsamma med uppfostran och släktingar dvs att då får man lite andra milt modifierade regler eller undantag. (Självklart med undantag för saker som oerhörda mängder godis och kakor och andra varianter av uppenbart dåliga saker. Jag menar inom normalvariationen skärmtid o läggtid osv.)Ja. Detta var asjobbigt. Hon var min närmaste vän men när jag såg hur hon behandlade sitt barn kände jag igen den uppfostran jag själv fått och som jag fortfarande skäms för, den var helt utan gränser. Dessutom, när jag försökte ta distans till barnet så BAD hon mig komma och umgås för barnet saknade mig så, när jag spelade spel med barnet bad hon mig att inte vinna osv. Jag hade förmodligen kunnat ta till mig barnet om jag fått vara helt ensam med hen.
Har varit med om det med katter dessutom. Att man fick exakta instruktioner om hur man kunde interagera med katten. Bara stryka från pannan och ned till svansen, längs med ryggen. Man blir helt paralyserad, speciellt om den traskar fram och puffar på en, eller sätter sig på en och man inte vågar röra för man bara får skäll.Sådant gör mig galen. Dessutom har jag väldigt svårt att tro att jag har en enda hyggligt nära bekant som INTE har hört mig lägga ut texten om att alla har sina egna relationer, och att det är deras sak hur de relaterar - under någon formulering. Och sen kommer de och vill detaljstyra sin unges relation med mig! Som om barnet och jag inte kan relatera tillsammans självständigt!
Jag tycker sådant är jättekonstigt egentligen. Instruktioner om hur man ska umgås med folks barn (men helt sant är att det är ju sådant som säkert får folk att dra åt sig öronen). Halva poängen med att umgås med olika människor är ju rimligen att man får olika input. Detsamma med uppfostran och släktingar dvs att då får man lite andra milt modifierade regler eller undantag. (Självklart med undantag för saker som oerhörda mängder godis och kakor och andra varianter av uppenbart dåliga saker. Jag menar inom normalvariationen skärmtid o läggtid osv.)
Det har jag inte funderat på faktiskt, men jag gissar att det är just att jag anpassar mig mer efter barn än vad jag gör med jämnåriga eller äldre och rent mentalt så är det jobbigt för mig att anpassa mig efter andra.@Red_Chili Vad tror du det är som gör dig mentalt slutkörd?
Ja, det låter ju som en rimlig förklaring!Det har jag inte funderat på faktiskt, men jag gissar att det är just att jag anpassar mig mer efter barn än vad jag gör med jämnåriga eller äldre och rent mentalt så är det jobbigt för mig att anpassa mig efter andra.