F
Fruentimber
Det har hänt att någon frågat om jag såg matchen igår. Svaret på det blir "nej" och sen dör diskussionen.
Förmodligen skulle jag inte heller fråga någon om när denne började spela fotboll för jag är inte intresserad av svaret. Jag har inget intresse av att lära känna allt och alla på det sättet. För att jag ska vilja lära känna någon så behövs några gemensamma beröringspunkter. Sådana är inte så svåra att hitta. Man måste inte prata om sånt som den ena samtalsparten somnar av.
Jag kan givetvis prata och ställa frågor om saker jag inte vet något om, men det förutsätter att det finns ett visst intresse för ämnet. Men att fråga för frågandets skull, det finns inte på kartan.
Det känns som att du sitter och ändrar förutsättningarna för varje inlägg. Jag har aldrig påstått att du ska lära känna "allt och alla". Lite tramsigt att påpeka det. Den andra parten kanske inte har en aning om att du somnar om man talar om fotboll.
Vill man lära känna någon handlar det ju inte endast om ämnen man själv är intresserad av hela tiden. Så fungerar ju inte socialt samspel.