R
Raderad medlem 120709
Med tiden har jag kommit att begripa att jag helt enkelt fortfarande är rädd för barn och ungdomar.
Barn är elaka jävlar, det lärde jag mig i lågstadiet. Barn slåss, fryser ut och är elaka. Så jag är rädd. Det hjälper inte att jag har fått vuxet förstånd och mognad. Barn är farliga. Det för med sig att jag inte är det minsta avslappnad ihop med barn.
Jag känner igen mig i det här. Trauman sedan skoltiden sitter djupt, och det i kombination med allmän social fobi plus NPF-diagnos gör att jag känner mig obekväm i sammanhang där barn ingår. Det är liksom nog jobbigt att ha att göra med vuxna människor som är någorlunda förutsägbara, och jag upplever barn som mer oberäkneliga. Eftersom jag behöver manus för att navigera de flesta sociala situationer så blir just det elementet extremt jobbigt att hantera. Förslag såsom "prata med dem som vilken vuxen som helst" har alltid känts som det minst hjälpsamma rådet, eftersom det utgår ifrån att man redan har någon grundläggande social kompetens och behärskar kallprat.
Känner att jag svamlar, men så känner i och för sig alltid i såna här trådar...