Då hade säkert mitt barnbarn 8 år sagt att Farmor du får ta och uppdatera dig!De brukar se så oförstående ut bara när jag frågar vad de tänker om vår avsaknad av en långsiktig regering, och vill diskutera möjliga regeringsalternativ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då hade säkert mitt barnbarn 8 år sagt att Farmor du får ta och uppdatera dig!De brukar se så oförstående ut bara när jag frågar vad de tänker om vår avsaknad av en långsiktig regering, och vill diskutera möjliga regeringsalternativ...
Jag känner igen mig i det här. Trauman sedan skoltiden sitter djupt, och det i kombination med allmän social fobi plus NPF-diagnos gör att jag känner mig obekväm i sammanhang där barn ingår. Det är liksom nog jobbigt att ha att göra med vuxna människor som är någorlunda förutsägbara, och jag upplever barn som mer oberäkneliga. Eftersom jag behöver manus för att navigera de flesta sociala situationer så blir just det elementet extremt jobbigt att hantera. Förslag såsom "prata med dem som vilken vuxen som helst" har alltid känts som det minst hjälpsamma rådet, eftersom det utgår ifrån att man redan har någon grundläggande social kompetens och behärskar kallprat.
Känner att jag svamlar, men så känner i och för sig alltid i såna här trådar...
Jag är mer generellt rädd för skränande grupper av människor. Om det sen är en hel förskolegrupo, en gymnasieklass eller ett gäng fotbollsupporters gör ingen större skillnad.
Jag tror han blir ingenjör faktiskt. Eller något annat yrke där han får ta reda på hur saker och ting fungerar/ hänger ihop.
Nej, just supporters som skränar är det jag är mest rädd för av de jag nämnde. Men de kan ju vara farliga på ett sätt som det faktiskt är osannolikt att en förskolegrupp är. Och jag tycker att de verkar lika aggressiva oavsett om deras lag vunnit eller förlorat.Gudars ja, jag vill inte vara i närheten av någon fotbollsanläggning i Stockholm innan ett derby...
Jag är precis tvärtom. Blir kallsvettig av lillgamla barn. Tur att min egen är raka motsatsen . Han är förvisso väldigt pratig och vill veta hur saker och ting hänger ihop men 90 % av tiden handlar om bajs och dinosaurier, om han inte skriker rakt ut samtidigt som han springer i cirklar.Jag lärde mig prata med barn när jag fick egna. Lillgamla barn gillar jag oftast.
Jag tycker tonåringar är lite läskiga, de är svårast enligt mig.
Nah, måste man det bara för att man inte är förtjust i just en viss åldersgrupp? Jag har aldrig riktigt kopplat på det här att man hugger på barn och bebisar direkt de dyker upp och bara -ååååh så gulligt. Som tur är för mig så är det alltid någon annan som hugger. Har egentligen inga jätteproblem med att trösta enstaka illvrålande bebisar och sådant, så länge ingen stressar och det är jag som är den som är den.Jag satt barnvakt jättemycket för jag ville åt pengarna. Sen var jag barnflicka/hembiträde flera somrar åt samma familj som bokade mig till nästa sommar varje år, pengarna där också. MEN jag tyckte inte om barn då heller, men de älskade mig och jag begrep aldrig hur de inte genomskådade mig. Jag var inte speciellt barnkär när sonen växte upp heller, hans kompisar visste att här hemma busar och bråkar man inte .
Skönt att läsa att fler är likadana. .
Jag har kanske nån diagnos , Asperger light.
Det är därför jag tycker det är lite fascinerande på sätt och vis att "älska barn" det blir liksom jag bara älskar 30+ åringar . Fast jag förstår ju egentligenIcke att förglömma i sammanhanget är att barn inte enbart är barn, eller treåringar, eller sjuåringar; de är individer, med olika personlighetsdrag och egenskaper. Små människor. Var och en med sin världsbild och syn på saker och ting. En del är det lättare att umgås med än andra, precis som med vuxna. Det kan vara så befriande att se världen ur deras synvinkel; saker och ting blir enkelt och nära och spännande och fantastiskt.
Jag är precis tvärtom. Blir kallsvettig av lillgamla barn. Tur att min egen är raka motsatsen . Han är förvisso väldigt pratig och vill veta hur saker och ting hänger ihop men 90 % av tiden handlar om bajs och dinosaurier, om han inte skriker rakt ut samtidigt som han springer i cirklar.
Tonåringar är ju som vuxna. Man kan prata om vad som helst med dem. De tycker ändå att man är en idiot per definition.
På vilket sätt visar man intresse för en person genom att diskutera gårdagens match mellen Sverige och Tyskland eller ett barnprogram? Absolut nada skulle jag vilja påstå.
Jag tänker att det nog är pappan som format mitt barn mest . Fast jag tycker verkligen att det är svårt att inte fnissa när han skriker jättehögt i affären att han ska bajsa på mig och sen låtsas att han gör det med ljudeffekter och allt. Sämst på att fostra tydligen...Vi formar våra barn tror jag.
Kan tillägga att jag aldrig hade hållt en bebis innan jag fick min första. Därmed inte sagt att alla ska skaffa barn, men man övar när man har dem. På dem, deras kompisar osv.
Jag tycker att din jämförelse håller - på ett ännu konkretare sätt än det du menar. När min föräldrar blev dementa tvingades jag börja bemöta dem på ett helt annat sätt - och det var inte olikt det sätt jag bemöter barn på. Om jag kommunicerade som om vi var tre vuxna så skar det sig, jag nådde inte fram. Jag fick lära mig att helt och hållet vara närvarande i stunden när jag pratade med mina föräldrar, jag fick fånga deras fokus och prata om det de pratade om. Som jag oftast gör med barn också.Jag provar en tanke. Vad händer om vi byter ut barn mot gamla? "Jag kan inte prata med gamla", "jag blir nervös av att vara i samma rum som gamla", "gamla vill ofta prata om hur det var förr och jag levde inte då så vi har inget gemensamt".
Utan att rikta mig till individer (det många uttrycker om barn i den här tråden är ju vardagsmat i verkliga livet, upplever jag) så tycker jag att det måste vara något grundläggande fel på vårt samhälle när så många uttrycker vad som gränsar till skräck för att hamna i en situation då man behöver prata med en växande människa.
Jag vet att känslan av att inte kunna/vilja/ha något intresse av att prata med barn är genuin. Jag har kompisar som beskriver hur de blir helt tomma och stela och jag har full respekt för den upplevelsen. För enskilda individer är jag säker på att det finns saker i bagaget som gör det mer komplicerat.
Men generellt?
Har vi ändå inte någon slags skyldighet att försöka lite mer? Att inte bara acceptera känslan av att barn är obehagliga?
Det är de som är barn nu som ska ta hand om oss när vi blir gamla. Man får hoppas att de flesta tycker att det är någorlunda okej att prata med en 80plussare.
Jag är osäker på om jämförelse håller men ville lyfta för att fundera vidare.
Det har hänt att någon frågat om jag såg matchen igår. Svaret på det blir "nej" och sen dör diskussionen.Nu förstår jag inte. Du utgick från dig själv i dina tidigare inlägg, att du absolut inte skulle kunna ställa frågor om saker du är ointresserad av, för det skulle vara att "göra våld på dig själv". Nu skriver du i ett annat inlägg att du istället kan fråga sådant. Varför någon skulle diskutera en fotbollsmatch med dig vet jag inte, en rimligare situation skulle väl vara att du t ex frågade en person om när hen började spela fotboll, trots att du själv inte är intresserad. Det är att försöka lära känna någon.