Det är troligen många som tjänar på batteritillverkningen liksom det är många som tjänar på bensinen. Oavsett vad vi har för drift av bilar kommer folk att tjäna på det och lobba för det. Det låter dock onekligen som ordentliga problem, hur stor risk är det då att batteriet skadas? Har alla tillverkare samma teknik/material. Jag antar att det är ordentligt skyddat? Har det hänt någon olycka i praktiken ute i trafiken? Jag har inte hört om det.Nu ger jag mig antagligen ut på marker jag inte har så mycket kunskap om, men elbilens fördelar tar lite tid att få ihop och beror på många olika saker, det torde vara ganska oemotsagt va?
https://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Själv kan jag tycka att elbilens snabba "framgång" har gått lite för fort om dens fördelar är beroende av förväntad teknikutveckling?
All denna stenhårda och vansinnigt snabba svängning om att el är framtiden - jag är lite konspiratoriskt lagd och är misstänksam. En gång om året släcker vi alla lampor släckta och har ett stearinljus i fönstret för att signalera om uppmärksamma om "klimathotet" och jag tror jag minns siffror på att australien under en enda timme sänkte sin elförbrukning under denna timme med jag tror 10-12%.
MINSKAD elförbrukning är inte signifikativt för vårt samhälle idag. Elbilar, elcyklar (som dessutom subventioneras i strävan att fleeeeer ska vara eldrivna) och för att inte tala om hur förändrat vårt behöv av två hål i väggen blivit efter vårt behöv av att vara uppkopplade. Minskad elförbrukning? Nä!
Jag tänker så här också, om vi bortser att ALLA tjänar på ett bättre klimat (den frågan diskuteras ju fortfarande) - vem tjänar grova pengar på ökad elkonsumtion, batteritilverkning osv sv? Jag gillar konspirationsteorier - de kan fungera lite som kanariefåglar i en kolgruva (passande metafor just i den här diskussionen va? )
Innan någon kommer med bitska kommentarer om klimatförnekare osv, - hur vet man att vägen till en vändning av klimatpåverkan är just EL? Hur vet vi om dessa marknadskrafter leder oss dit DE vill, på ett för klimatet bästa sätt? Forskning pågår fortfarande, och det intensivt och pressat, och vem kvalitétssäkrar forskningen och vad som presenteras för oss vanliga dödliga? Forskning idag är inte alltid objektivt, forskning och vetenskap idag kan mycket väl vara beställd och köpt - det tror jag inte är så himlarnas kontroversiellt att säga.
En annan (inte så) liten detalj ang elbilar som fashinerar mig hur LITE information det finns om, och hur ovetande faktiska elbilsägare jag pratat med är - handlar om elbilens säkerhet för individen OCH andra som är i närheten av en kolliderad och explosionsartat brinnande elbil och de frågor som följer på det. Att en kraschad elbil inte är strömförande vet vi (tror jag), men de skador vätefluoriden gör på de som är inblandade i krocken, samt de brandmän som behöver kemdräkter för att ta hand om sånt elbilsvrak (och människorna som kanske sitter inklämda i sånt vrak) - brandkåren säger SJÄLVA att kunskapen om hur hantera en elbil och vätefluoriden är väldigt låg generellt idag. Hua säger jag!
Varför har vi accepterat dessa bilar så snabbt och så LÄTT?
Som sagt, detta är områden jag är dåigt insatt i, jag kan antagligen inte försvara mig i diskussionen om någon kommer och nagelfar vad jag skrivit, men jag vill bara uttrycka lite frågetecken och hur jag tänker...
Vi kommer inom en inte alltför avlägsen framtid se självkörande bilar och olycksrisken kommer att minskas drastiskt i synnerhet om bilarna är länkade till varandra, men självklart är det ett stort problem om elbilar exploderar och man inte kan ta hand om dem vid olyckor.
Tack för svaret, mycket intressant.