Stämmer att det kan ställa till det. Om det talade ordet är viktigare än det skrivna så kan man inte säga att folk skall läsa igenom en skriven order, för den räknas inte.En del språk har ju inget skriftspråk, eller har fått det sent (t ex somaliska). Begreppet text kanske inte "finns" hos individen? Någon skrev innan om att personen måste förstå vad text handlar om... vilken intressant fråga du ställer! Förstår att du nästan slår knut på dig själv.
Jag har haft en elev med liknande problem, fast en ung kille. Nästan ingen progression på flera år, trots att han verkligen försökte. Funkade inte med språkstöd heller.
Det enkla är ju att ge en talad instruktion som perfekt överensstämmer med den skrivna (t.ex. högläsning om så vore).
Den mer långsiktiga och flummiga är visa på hur skriftspråkskulturer ser på magi. All magi utförs inte med trollformler, gester med trollspö eller dekokter. Utan en del är skriftlig. I egyptiska mumier har man hittat gott om skrivna böner, trollformler och amuletter.
Så kan man inte sälja in skriftspråk som ett sätt att kontrollera verkligheten på så kommer man att få problem. Var är magnetismen i det hela?