Ingen har sagt att det är enkelt. Men en lärare (med erfarenhet) bör ju kunna värdera verksamheten i en skola, Bibliotekets bestyckning av böcker, läromedel, tillgång till gymnastiksal och tillhörande sanitetsutrustning, andelen behöriga lärare. Kunskapsnivå i klasserna, naturligtvis med hänsyn till exempelvis andel nytillkomna osv osv.
Administrationen som krävs för att upprätta en kontrollplan som beskriver hur många böcker av viss sort som ska finnas i biblioteket, hur gymnastiksalen ska vara utformad i storlek, ljus, luftkvalitet, materialval, utrustning, etc, för olika kvalitetsgrader skulle bli enorm. För att inte tala om uppföljningen. Och jag tror det skulle leda till protester om detaljstyrning. Och om 15 skolor hyr in sig till stadsbiblioteket istället för att ha eget bibliotek, får de full pott då i kvalitet på det mätetalet? Bättre än så i utbud för eleverna blir det knappast. Men vad var kvalitetsökningen från skolans sida? Idag när många privata skolor är ganska små så är det vanligt att inte ha eget bibliotek, matsal, skolsköterska och kurator, man hyr in sig på andra ställen och delar ut matkuponger för att uppfylla kraven. Vad är skolans kvalitetsbidrag då egentligen?
Även vilka böcker som ska användas som läromedel tror jag inte skulle accepteras som detaljstyrning. Andelen behöriga lärare går däremot att mäta, och det följs redan upp då det är lagstyrt vem som får göra vad.