Det håller jag med dig om, och hur åstadkommer vi det?
Med modellen att det offentliga inte längre har både planering, inköp och utförande i organisationen utan istället blir kontorsarbetande upphandlare så blir följden att vi har mindre samlad kompetens inhouse. När färre personer ska ansvara för samma omfattning så får personerna ett bredare område att ansvara för, vilket naturligt leder till att de ansvariga sitter på mindre egen kompetens om varje enskilt område. Det ingår i modellen, att det är marknaden som ska stå för kompetensen, vilket har fördelar men också nackdelar. Bl a att det helt enkelt blir svårt för kontorsmänniskorna som blir kvar att vara ordentligt insatt i allt de är ansvariga för upphandlingen för. I en del små kommuner har man börjat samarbeta i just upphandlingsfrågor för att bli starkare tillsammans, men det är ett stort problem att man har svårt att vara duktig på allt. Med låg status i att jobba inom det offentliga och lägre löner än inom det privata så har man tyvärr inte så bra förutsättningar för att kunna anställa de mest kunniga och ambitiösa medarbetarna. Vad gör vi åt det?