Självklart finns det inte en enstaka källa på det du efterfrågar.
Men det finns ju heller ingen källa på att privat verksamhet generellt sett är sämre.
Jag vågar gissa - och utgår från att du i dina åsikter precis som jag i mina, gissar - att enbart det faktum att privata verksamheter finns inom vård, skola och omsorg tyder på att privata utförare lyckas hitta vinstmarginal där de offentliga verksamheterna inte gör det.
Det jag, och som jag tolkar honom
@sjoberga försöker påstå är ju att det verkar finnas ett ganska stort svinn av skattepengar inom offentlig verksamhet.
Ett tecken på att det svinnet finns är ju att privata verksamheter klarar utföra uppdraget med - många gånger - samma ekonomiska ramar och ändå gå med vinst.
Att jag valde Värmland och vårdcentraler som exempel beror på att jag vet att det var samma ekonomiska ramar där.
Jag kan inte påstå något om hur det ser ut i exempelvis Stockholm, eftersom jag inte känner till finansieringen där - om det skiljer sig mellan privat och offentlig utförare, och i så fall till vems fördel.
Jag har hela tiden uttryckt mig i termer som att "det verkar" och liknande.
Jag säger inte att all verksamhet ska vara privat utförd. Jag vill däremot påstå att det inte är (behöver vara) av ondo med privata utförare också.
Och ja, jag ser att det verkar finnas ett ekonomiskt svinn inom offentlig verksamhet, som de privata utförarna lyckas omvandla till vinst i stället.
Det bästa vore ju självklart om de offentliga verksamheterna lyckades kapa svinnet och utföra verksamheten och att eventuellt överskott användes till att utveckla verksamheten.
Av något skäl verkar det dock inte fungera på det sättet. Vilket skälet är - säg det, den som vet!