Såklart är det så, och de är farliga i längden. Men jag tror ändå inte att det fungerar att alla ska tycka något om det, som exemplet med benbrott som vissa inte tyckte var bra. Jag tycker att det är ett bra exempel eftersom att det läggs större ansvar på den sjuke/skadade/nedsatte att reda ut problemet själv i det ena exemplet än det andra. Båda behöver uppsöka vård, diagnosticeras och behandlas. Men du skuldbeläggs oftast inte av omgivningen om benbrottet visar sig vara mer komplicerat, med antydningar om att du borde ändra inställning till livet.Det är klart att det är en press, det är en fruktansvärd press att må dåligt också och hela tiden koncentrera sig på att överleva. Dom negativa tankarna och det självhat som kommer med dom är livsfarliga i längden.
Jag kan verkligen inte se när det är en dålig sak att få vara glad åt någonting i livet och jag förstår inte att man hellre då ska välja bort att se positivt på vad man åstadkommer i livet och fortsätta se på sig själv som värdelös.
Jag menar inte att det är en dålig sak att få vara glad åt någonting, jag tycker att det är en dålig sak när det blir en dubbel press på att inte se sig själv som värdelös. Inte bara att kämpa sig från känslan av att man själv är värdelös, utan även även omgivningens press gällande att man inte ska se sig själv som värdelös för att det är kontraproduktivt.