Valpar 2011

Sv: Valpar 2011

Ni som har kastrerat era hanhundar, vid vilken ålder har ni gjort det? Pratade med en stallkompis i helgen som hade hört olika från varenda veterinär i krokarna... Vår kille har dessutom en kula som inte trillat ner (och troligen inte lär göra det heller) så det krävs ju ett större ingrepp då.

Det beror ju lite på hur mycket man vill ha ut av det så att säga. En hane som man vill ha minimalt med könsdrift hos, minst möjliga dominans, minimera risker för könsbunden aggresivitet etc på skall fixas så tidigt som möjligt.

Så fort könsmognaden kommer så börjar allt detta att utvecklas (Mer eller mindre hos alla, vissa stannar som supermjuka individer med knapp könsdrift - men det är ju en chansning med varje hund). Hade jag införskaffat en hane som jag inte vill ha till avel hade kulorna rykt vid senast 6 mån ålder.

Här väntar vi på löpet.. Det dröjer ett tag till, men man börjar ju alltid vänta alldeles för tidigt för att tortera sig själv lite ;)

Blir sensommar-puppar, om allt går som planerat!

Kl
Nu börjar det närma sig :bump: Dag 54 idag så lite mer än en vecka kvar till beräknad valpning. Det börjar stonkas och stönas nu när man ska upp för trappor och upp i sängen och bilen :) Men hon är pigg och hänger ed på promenaderna så än sålänge så får hon följa med.
Har känt fosterrörelser och det är verkligen häftigt :love: nästan så att det går att känna hela valpen som sveper förbi mot handen!

28mars2011-019.jpg

drktig-thea-006_140439555.jpg

drktig-thea-005_140439907.jpg

:love:

Hur många tror ni att det är? :)

Just precis NU håller den otroligt vackra tiken :love: på att föda. En valp ute och det är en tik :D
Det är ju en tik jag ska ha! :bump:

Ett par nya filmer på den lille;

Bus med farbror Loke
http://www.youtube.com/watch?v=6BDCsDpQxfw

Leker med syrran
http://www.youtube.com/watch?v=Jcw9LqR-a4M

De senaste dagarna har bestått av mycket social träning och miljöträning (tåg, buss, hälsa på veterinären och vara på möte på jobbet) så vi har inte hunnit lära in så mycket nya grejer. Sedan tidigare är "dutta på fingret" klart, klossträning, framförgående, rutan, engagemangsövningar och burträning påbörjat. Han lär sig otroligt snabbt! Stor har han blivit också, han vägde ca 4 kg när jag hämtade honom, nu väger han 6!

Senast ändrad:

Hejhej!
Jag har hämtat hem en liten cavalier tik. Hon är helt underbar och hon bor med mig, min sambo och våran andra cavalier Minos.
Vi hämtade hem henne 19 Mars så vi har snart haft henne i två veckor. Det går verkligen fort! :)

Gå in på min blogg för där finns massa bilder på våran gobit!
http://hundenminos.blogg.se/

Alise är i 57: de dygnet, när jag var ute med henne förut kunde hon inte bajsa, ville gärna ut och gå och var pigg men hade helt plötsligt riktigt bråttom hem. Nu ligger hon i sin säng, darrar och är väldigt dämpad. Hon andas tungt men flåsar inte. Hon gnäller till ibland men slutar när man går till henne. Hon har inte ätit på hela dagen förutom nu så hon åt en halv skål. Dricker inte.
Tempen är på 37.1.

Är det redan dags?! Vad kan vara några mer tydliga tecken?

Sex små bebisar ligger nu och diar av en stolt men trött mamma.
Igår morse drog det igång och innan klockan elva på förmiddagen var alla ute. Förstföderska men ack så duktig!
Fyra golden-färgade och två svarta blev det.

200085_10150137667344542_573964541_6526300_3023864_n.jpg

:love:

Grattis!!

Du kanske har skrivit det tidigare, men vad är det för ras?

kl

vår valp kan nog inte kallas valp längre, han är så jäkla stor nu!

208542_10150527484335061_574120060_17937963_2237763_n.jpg

(precis på väg att attackera "storasyster".. ;))

Jag tackade JA!! till min valp idag! Det har sett lite mörkt ut gällande att skaffa den, men allt har löst sig, och jag kan med gott samvete ta emot den!
I augusti kommer en liten faraohundvalp flytta hem till mig (ja förhoppningsvis, om parningen funkar)!! En flicka på foder/bibehållen avelsrätt eller vad man nu kallar det nuförtiden :D

Jag är såååå happy!!! :banana:

Oj det var länge sen man hade valp hemma!
Men så här såg det ut då....
1.jpg

Nu är han 6 år gammal och vit om nosen =)
frost11-1.jpg

Här är hans 7 åriga halvbror :bump:
nonch4.jpg

dra1.jpg

Rasen är Cane corso.

Hur går det med din valp? Är hon dräktig än?

Här kommer lite bilder från i förrgår;

Räcker ut tungan åt Loke
cimg0566.jpg

Lite sötare på den här bilden ;)
cimg0577.jpg

Gruppbild (det som ser ut som en fettvalk på Loke är en knuta under huden som ser gigantisk ut i fel vinkel)
cimg0580.jpg

Rejs med Loke
cimg0581.jpg

cimg0584.jpg

Sand i hela huvudet
cimg0591.jpg

Senast ändrad:

Tack! Jag är såå glad just nu. Hoppas bara på att parningen går bra och att det kommer ut en flicka oxå. Men det ska väl inte vara något att oroa sig för :crazy::D
Kommer nog att lägga ut en massa bilder!

+Ramona, jag tror att det blir 5 st fördelning har jag inte ens funderat över :)

Idag är hon på dag 60 och tempen har sjunkit från 38.5 till 36.7 så nu känns det som att det börjar närma sig. Hon hade tydligen varit lite orolig inatt men nu på dagen så har det varit lugnt. Håll tummarna nu för att allt går som det ska!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 889
Senast: Digbil
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 063
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil