Valpar 2011

Sv: Valpar 2011

Äventuellt ska min härliga hund bli pappa. Han har tuffat på sig bra (omplasering) och hjälper mig med rehabilitering av obalanserade hundar. Nu är han redo att uppfostra valpen. Tanken är att ha två hundar för rehabiliteringen går fortare när hunden gör jobbet tillsammans med människan. Hna är en lagomt dominant hane men utstålar lugn som hjälper andra. Ska bara hitta rätt hona som han bo hos oss under valptiden. Ju större flock ju snabbare balanseras hundar mentalt :D:cool:

MVH
Allvarligt, varför, varför, varför vill man bidra till att antalet oönskade blandraser ökar? Eller tänker du behålla alla valpar själv? Om du vill ha en stor flock är det väl bättre att ta in redan oönskade hundar, så gör du en god gärning också.

Angående Gino har du ju ingen aning om vilka sjukdomar/sjukdomsanlag han kan bära på. Har du kontrollerad AD/HD status eller för de rasbundna sjukdomar som finns inom de raser han innehåller. Tänker du testa tiken? Kanske göra ett MH, om han nu är så stabil att han skulle klara av det?

Sen när det gäller hans rädslor, självklart kan det ha berott på att han blivit illa behandlad. Men du kan inte veta att det bara beror på det, en bidragande orsak kan faktiskt vara dåliga gener. Nu tror du ju visserligen inte på gener utan att allt hänger på uppfostran, men i så fall kan du ju lika gärna köpa en valp och låta Gino vara del i uppfostringen den vägen?

Allvarligt, varför, varför, varför vill man bidra till att antalet oönskade blandraser ökar? Eller tänker du behålla alla valpar själv? Om du vill ha en stor flock är det väl bättre att ta in redan oönskade hundar, så gör du en god gärning också.

Angående Gino har du ju ingen aning om vilka sjukdomar/sjukdomsanlag han kan bära på. Har du kontrollerad AD/HD status eller för de rasbundna sjukdomar som finns inom de raser han innehåller. Tänker du testa tiken? Kanske göra ett MH, om han nu är så stabil att han skulle klara av det?

Sen när det gäller hans rädslor, självklart kan det ha berott på att han blivit illa behandlad. Men du kan inte veta att det bara beror på det, en bidragande orsak kan faktiskt vara dåliga gener. Nu tror du ju visserligen inte på gener utan att allt hänger på uppfostran, men i så fall kan du ju lika gärna köpa en valp och låta Gino vara del i uppfostringen den vägen?

Eh, känner du mig och min hund eller???! NÄ
Jag kan garantera dig att min hund inte har ADHD men jag tänker inte gå in på den diagnosen mer för då halshugger ni mig säkert som vanligt jag har redan gått på den niten :mad:
Jag väljer en tik med rätt energinivå oroa er inte för det ;)

Ehm, AD/HD är något helt annat än ADHD. Det kan vara en bra sak att veta om man har tänkt avla på sin hund.

Du kan aldrig veta om din hund har HD/AD om inte du röntgat den. Bara så du vet.

:rofl: om det skulle ses på rönken skulle många människor slippa sin diagnos och äta amfetamin. Som ja sa jag går inte in på vad jag tycker om adhd. NU ÄR DET NI SOM KAPAR TRÅDEN :cool:

:rofl: om det skulle ses på rönken skulle många människor slippa sin diagnos och äta amfetamin. Som ja sa jag går inte in på vad jag tycker om adhd. NU ÄR DET NI SOM KAPAR TRÅDEN :cool:

Är du seriös eller? :crazy:

HD = höftledsdysplasi
AD = armbågsdysplasi

Eh, känner du mig och min hund eller???! NÄ
Jag kan garantera dig att min hund inte har ADHD men jag tänker inte gå in på den diagnosen mer för då halshugger ni mig säkert som vanligt jag har redan gått på den niten :mad:
Jag väljer en tik med rätt energinivå oroa er inte för det ;)
Jag har inte påstått att din hund har ADHD så förstår inte ens varför du drar in det i diskussionen. Det finns andra sjukdomar som hundar kan bära på och eftersom han är en omplacering gissar jag att du har liten insikt i hans bakgrund, hans föräldrar, hans syskon och eftersom du inte skriver mig på näsan med motsatsen gissar jag också att du inte kontrollerat AD/HD eller något annat.

Den andra invändningen har inte ens med dig och Gino att göra, bara ett konstaterande att det finns massor med oönskade hundar. Varför inte ta hand om en av dessa till din flock istället för att producera nya?

Tillägg: Oj, jag förstod inte att du på allvar inte förstår termen AD/HD, om du inte ens är medveten om såna baskunskaper när det gäller sjukdomar hoppar jag du läser på innan du börjar avla. line_n har förklarat vad jag menade, det är vanlig sjukdom för båda Schäfer och Rottis.

Senast ändrad:

Nu slutar jag skriva mera jag är inte den ni tror glöm allt jag skrivit!!!!! Kommer aldrig att skriva här mera så lämna mig ifred och sluta tro att ni vet något om mig. mobbarforum :(

Men jisses!!! :rofl: HD/AD är höftledsstatus och armbågsledsstatus.. Du vet väl att de ska röntgas eftersom höftledsfel och armbågsledsfel är ärftliga. SKK har avelsprogram för både schäfer och rottis vad gäller de sjukdomarna. För övrigt ska man kolla syskon och föräldrars hälsa och mentala status också..

Nu slutar jag skriva mera jag är inte den ni tror glöm allt jag skrivit!!!!! Kommer aldrig att skriva här mera så lämna mig ifred och sluta tro att ni vet något om mig. mobbarforum :(
Exakt vad har jag gjort som är mobbing? Jag har inte gått till personangrepp, inte sagt något negativt om varken dig eller din hund faktiskt mer än att han är osäker (vilket är dina ord). Bara bett dig att tänka om när det gäller aveln och gett dig ett antal anledningar till att det är en dålig ide. Bland annat att du inte ens kontrollerat HD/AD status på honom trots att det är ett väldigt vanligt problem på större hundar inklusive de raser som din hund innehåller.

Du vill väl inte få fram valpar som blir sjuka, och nu menar jag inte psykiskt utan fysiskt sjuka?

Men det var nog det roligaste/sorgligaste jag läst här på länge!!

Om du nu ska
* avla på din hane
* är så väldigt kunnig inom hunderiet
* komma med diverse tips till samtliga mer el mindre kunniga personer på det här forumet

borde du då inte veta att ADHD och AD/HD är två vitt skilda saker??

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 512
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 865
Senast: Digbil
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 475
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka