Idag är hon 12 veckor vaccineras i veckan och sen är det bara 3 veckor lååång väntan kvar
Gud så underbart! grön av avundsjuka!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag är hon 12 veckor vaccineras i veckan och sen är det bara 3 veckor lååång väntan kvar
Nej, ingenting är ju en garanti - men det är ju större chans att de klarar sig med vaccin iaf.
Vad är riskerna?
Jag vet hanhundsägare som inte vill para om tiken inte vaccineras och jag börjar känna lite samma om jag skulle få förfrågan, det är ju trots allt nästan alltid hanen som får skulden om det händer något.
Det bör inte vara vaccinrelaterat då det testats på dräktiga tikar och anses vara säkert utan påverkan på reproduktion eller foster. Däremot kan en herpesinfektion ge resorption eller abort beroende på när tiken blivit smittad.Jag tycker jag hört om risker att kullen resorberas i magen, men det vet nog @Malibu_Stacy mer om än jag gör.
Hörde om detta också så himla ledsamt!Tillbaka på ruta ett, hela kullen drabbades av herpesvirus och fick tas bort igår kväll! Tycker så synd om uppfödaren och tiken.
Jag vaccinerade idag, och inläggen från idag gjorde att jag kände mig oerhört mycket tryggare i beslutet.Hörde om detta också så himla ledsamt!
Jag trodde att de flesta uppfödare vaccinerade nu för tiden, särskilt de lite större som ändå tar några kullar per år.
Min uppfödare vaccinerar aldrig.. Samma ras som det inlägget som startade upp hela diskussionen. Min uppfödare åker Europa runt på utställningar i princip varje helg och har närmare 10 kullar per år, har aldrig hört att någon av hennes tikar har förlorat valpar i herpes. Inte har hon några värmelampor heller.Jag fick ju grav ångest nu.. min är inte vaccinerad.
Hon är dock fyra år och har varit på utställningar i halva Europa sen hon var valp så risken borde vara liten eller?
Ja, risken är liten! Se till att ha det varmt hos valparna, låg omgivningstemperatur (och därmed låg kroppstemperatur hos valparna) är den absolut viktigaste faktorn att ta hänsyn till de första två veckorna. De nyfödda har inte förmåga att reglera sin kroppstemperatur själv de flesta veckorna. Och självklart inte låta andra hundar hälsa på de nyfödda.Jag fick ju grav ångest nu.. min är inte vaccinerad.
Hon är dock fyra år och har varit på utställningar i halva Europa sen hon var valp så risken borde vara liten eller?
Tack! Ska tänka på det! Värmelampa är dock inget tiken skulle uppskatta. Men min uppfödare har koll så jag får lita på henne känner jag.Ja, risken är liten! Se till att ha det varmt hos valparna, låg omgivningstemperatur (och därmed låg kroppstemperatur hos valparna) är den absolut viktigaste faktorn att ta hänsyn till de första två veckorna. De nyfödda har inte förmåga att reglera sin kroppstemperatur själv de flesta veckorna. Och självklart inte låta andra hundar hälsa på de nyfödda.
Man måste inte ha värmelampa, men ha varmt i rummet där valparna är, undvika drag och vädring och självklart möjlighet för tiken att gå undan till svalare delar.Tack! Ska tänka på det! Värmelampa är dock inget tiken skulle uppskatta. Men min uppfödare har koll så jag får lita på henne känner jag.
De kommer bo på ovanvåningen där det brukar vara som varmast och undan från de andra hundarna så vi hoppas allt går bra!Man måste inte ha värmelampa, men ha varmt i rummet där valparna är, undvika drag och vädring och självklart möjlighet för tiken att gå undan till svalare delar.
Tillbaka på ruta ett, hela kullen drabbades av herpesvirus och fick tas bort igår kväll! Tycker så synd om uppfödaren och tiken.
Ja, verkligen hemskt! Men vad kul att du har en därifrån! Min förra, som dog förra året, kom också därifrån.Såg det också, så hemskt! (Har en herre från samma kennel...)
Ja du kan kolla serologi för CHV-1, finns även PCR-test vid misstanke om aktiv infektion.Jag funderar lite angående herpesvirus. Jag har jobbat med virusserologi på humansidan och där testas det ju för antikroppar, både IgG och IgM. Någon som vet om det även finns för hundar?
Tack för utförligt svar!Ja du kan kolla serologi för CHV-1, finns även PCR-test vid misstanke om aktiv infektion.
I USA rek test av avelsdjur för att se om de har antikroppar, är de negativa behöver försiktighetsåtgärder och isolering av tiken ske för att undvika smitta under dräktighet.
Det finns inget vaccin där.
De flesta hundar i sverige är seropositiva för CHV-1, och har en tik förlorat en kull valpar en gång kommer hon ha antikroppar för resten av livet och behöver därför inte vaccineras.
Ett alternativ till vaccination (som i många fall alltså inte behövs) är alltså att kolla antikroppar på sin tilltänkta avelstik innan parning. Har hon antikroppar krävs alltså ingen vaccination.