Vad blir det för hund då? En Shiba Inu, eller vad är det du har på bilden?Det är helt galet att det bara gått en vecka sedan valparna föddes. Tiden har aldrig gått så långsamt förr
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad blir det för hund då? En Shiba Inu, eller vad är det du har på bilden?Det är helt galet att det bara gått en vecka sedan valparna föddes. Tiden har aldrig gått så långsamt förr
Nejdå, den där är bara en gammal avdankad meme, kolla här! Such wow!Vad blir det för hund då? En Shiba Inu, eller vad är det du har på bilden?
Jag ska lägga ut ny bild när det är en vecka kvar så kanske det stämmer till 100%Varför tänker jag direkt på denna...
Älskar schäfervalpar. Så sötaAlltså lilla Assar, söt som socker.... 17v idag som invigdes med att få hångla upp alla surgubbar på klubben till dagens ära.
Visa bifogad fil 68862
Läste inlägget på uppfödarens FB. Så tragisktTillbaka på ruta ett, hela kullen drabbades av herpesvirus och fick tas bort igår kväll! Tycker så synd om uppfödaren och tiken.
Ja verkligen!!Läste inlägget på uppfödarens FB. Så tragiskt
Otroligt tråkigt men blir lika uppgiven varenda gång - varför vaccinerar inte uppfödare mot herpes på rutin så man slipper sånt här?Tillbaka på ruta ett, hela kullen drabbades av herpesvirus och fick tas bort igår kväll! Tycker så synd om uppfödaren och tiken.
Verkar vara olika åsikter om det. Tittade på SKKs föreläsning förra veckan och där rekommenderade de att vaccinera enbart om man haft problem med herpes tidigare. Varför vet jag inte dock.Otroligt tråkigt men blir lika uppgiven varenda gång - varför vaccinerar inte uppfödare mot herpes på rutin så man slipper sånt här?
Jo jag har förstått det.Verkar vara olika åsikter om det. Tittade på SKKs föreläsning förra veckan och där rekommenderade de att vaccinera enbart om man haft problem med herpes tidigare. Varför vet jag inte dock.
Otroligt tråkigt men blir lika uppgiven varenda gång - varför vaccinerar inte uppfödare mot herpes på rutin så man slipper sånt här?
Nej, ingenting är ju en garanti - men det är ju större chans att de klarar sig med vaccin iaf.Vet en tik som var vaccinerad men där 80 % av kullen ändå fick herpes och dog, så det verkar inte helt 100%-igt, plus att det ju finns en risk med vaccineringen också som jag förstår det.
För att de flesta hundar redan har antikroppar mot herpes, prevalensen i Norden ligger mellan 70-100% hos vuxna hundar.Otroligt tråkigt men blir lika uppgiven varenda gång - varför vaccinerar inte uppfödare mot herpes på rutin så man slipper sånt här?
Tillbaka på ruta ett, hela kullen drabbades av herpesvirus och fick tas bort igår kväll! Tycker så synd om uppfödaren och tiken.
Jag tycker man hör för ofta om valpar som dör för att jag skulle våga chansa, de uppfödare jag umgås med säger det samma. Billig försäkring helt enkelt.För att de flesta hundar redan har antikroppar mot herpes, prevalensen i Norden ligger mellan 70-100% hos vuxna hundar.
Framförallt om hunden varit ute och träffat andra hundar, gått på kurs, utställning etc. Om tiken är ung och levt relativt isolerat kan det vara bra att vaccinera men en äldre tik har sannolikt redan antikroppar mot herpes då viruset finns överallt i samhället.
Vissa väljer ändå att vaccinera vid varje dräktighet för säkerhets skull, det skyddar inte helt mot smitta men minskar mortaliteten hos valparna.
I många andra länder finns det inte ens herpesvaccin, exempelvis USA.
Det bästa man kan göra är att se till att tik och valpar lever skyddat de första veckorna, inte har kontakt med andra hundar och framförallt att omgivningstemperaturen hålls hög de första två veckorna så att valparnas kroppstemperatur aldrig sjunker, ca 27 grader ska det vara där valparna är.
Det har också varit väldigt svårt att få tag på vaccin de senaste fem åren. Stundtals har det varit restnoterat mycket långa perioder).
Tack för att du alltid ger så informativa och välskrivna svar när det gäller veterinärrelaterade ämnen!För att de flesta hundar redan har antikroppar mot herpes, prevalensen i Norden ligger mellan 70-100% hos vuxna hundar.
Framförallt om hunden varit ute och träffat andra hundar, gått på kurs, utställning etc. Om tiken är ung och levt relativt isolerat kan det vara bra att vaccinera men en äldre tik har sannolikt redan antikroppar mot herpes då viruset finns överallt i samhället.
Vissa väljer ändå att vaccinera vid varje dräktighet för säkerhets skull, det skyddar inte helt mot smitta men minskar mortaliteten hos valparna.
I många andra länder finns det inte ens herpesvaccin, exempelvis USA.
Det bästa man kan göra är att se till att tik och valpar lever skyddat de första veckorna, inte har kontakt med andra hundar och framförallt att omgivningstemperaturen hålls hög de första två veckorna så att valparnas kroppstemperatur aldrig sjunker, ca 27 grader ska det vara där valparna är.
Det har också varit väldigt svårt att få tag på vaccin de senaste fem åren. Stundtals har det varit restnoterat mycket långa perioder).
Vad tråkigt! Personligen tycker jag tvärtom, jag hör sällan om någon som förlorat kullar pga herpes. Men vaccination finns och kan användas av den som vill (när den inte är restnoterad ).Jag tycker man hör för ofta om valpar som dör för att jag skulle våga chansa, de uppfödare jag umgås med säger det samma. Billig försäkring helt enkelt.
Jo, jag vet att det har varit svårt att få tag på och att man fått ringa runt.