Ja
den är inget litterärt mästerverk men den är fin. Den beskriver både bra och dåligt, inget liv på rosor men ett medvetet val. En släkthistoria om livet på en liten bondgård.
Ett utdrag:
"Nu är vi nästan hemma. Fåren känner det på sig. Några av de äldre tackorna har sökt sig längst fram. De sprider ut sig för att beta där vägen vidgas vid ett vattendrag. De vill inte gärna korsa det och hejdar sig på stranden. Jag skickar iväg Floss med en kort befallning, ”I väg”. Hon tränger sig fram mellan lammen och förbi tackorna och hoppar över bäcken. Jag ger Tan befallningen ”Ligg” och han ser till att bakdörren är stängd. Jag går förbi flocken och öppnar grinden i trä mot våra marker. Den hålls på plats med en bit rostig taggtråd som vridits om hårt. Jag lossar den och låter grinden svänga upp. De äldsta tackorna vet att de är tillbaka på gården, deras andra hem, och börjar hoppa över bäcken och sedan kliva ut på fältet. Efter fem minuter är de alla tillbaka på vår mark. De hittar sina lamm och ger sig iväg för att beta. Floss och Tan lägger sig ned i bäcken, vältrar sig i den så att bara huvudena sticker upp, flämtar med sina långa, rosa tungor. Blågröna trollsländor ilar fram och tillbaka ovanför dem"