Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi gick back 5000:- på tiken som gick tom....

De hade ju tänkt att behålla en hane eventuellt, och då går de ju back redan nu. Säljer de alla tre kanske de i slutändan har ett par tusenlappar i "vinst", på sin höjd... :cool:

Måste hojta på @Migo så jag trådkapar eftersom fler kanske är intresserade;

Jag har precis läst "Fårbondens dagbok; ett liv på den engelska landsbygden" av James Rebanks.

En skildring över livet som traditionell Fårbonde i högländerna. Jag gillade den:)

Vad försäkringen täcker har ännu inte hunnit redas ut. Men det är mycket pengar de inte lär få tillbaka.
Valde nu att uppgradera våran avelsförsäkring så även valparna är ordentligt försäkrade från dag ett. Vår gamla hade ett glapp på 6 veckor, dvs från de var 14 dagar fram till 8 veckor.
När jag läser om eran resa är jag glad att vi uppgraderade. Även om det inte täcker allt kanske så är det iaf en avsevärd skillnad.

Måste hojta på @Migo så jag trådkapar eftersom fler kanske är intresserade;

Jag har precis läst "Fårbondens dagbok; ett liv på den engelska landsbygden" av James Rebanks.

En skildring över livet som traditionell Fårbonde i högländerna. Jag gillade den:)

Jag såg en recension av den på fb, absolut något att köpa in! Tyckte du om den?

Jag såg en recension av den på fb, absolut något att köpa in! Tyckte du om den?

Ja:) den är inget litterärt mästerverk men den är fin. Den beskriver både bra och dåligt, inget liv på rosor men ett medvetet val. En släkthistoria om livet på en liten bondgård.

Ett utdrag:

"Nu är vi nästan hemma. Fåren känner det på sig. Några av de äldre tackorna har sökt sig längst fram. De sprider ut sig för att beta där vägen vidgas vid ett vattendrag. De vill inte gärna korsa det och hejdar sig på stranden. Jag skickar iväg Floss med en kort befallning, ”I väg”. Hon tränger sig fram mellan lammen och förbi tackorna och hoppar över bäcken. Jag ger Tan befallningen ”Ligg” och han ser till att bakdörren är stängd. Jag går förbi flocken och öppnar grinden i trä mot våra marker. Den hålls på plats med en bit rostig taggtråd som vridits om hårt. Jag lossar den och låter grinden svänga upp. De äldsta tackorna vet att de är tillbaka på gården, deras andra hem, och börjar hoppa över bäcken och sedan kliva ut på fältet. Efter fem minuter är de alla tillbaka på vår mark. De hittar sina lamm och ger sig iväg för att beta. Floss och Tan lägger sig ned i bäcken, vältrar sig i den så att bara huvudena sticker upp, flämtar med sina långa, rosa tungor. Blågröna trollsländor ilar fram och tillbaka ovanför dem"

Ja:) den är inget litterärt mästerverk men den är fin. Den beskriver både bra och dåligt, inget liv på rosor men ett medvetet val. En släkthistoria om livet på en liten bondgård.

Ett utdrag:

"Nu är vi nästan hemma. Fåren känner det på sig. Några av de äldre tackorna har sökt sig längst fram. De sprider ut sig för att beta där vägen vidgas vid ett vattendrag. De vill inte gärna korsa det och hejdar sig på stranden. Jag skickar iväg Floss med en kort befallning, ”I väg”. Hon tränger sig fram mellan lammen och förbi tackorna och hoppar över bäcken. Jag ger Tan befallningen ”Ligg” och han ser till att bakdörren är stängd. Jag går förbi flocken och öppnar grinden i trä mot våra marker. Den hålls på plats med en bit rostig taggtråd som vridits om hårt. Jag lossar den och låter grinden svänga upp. De äldsta tackorna vet att de är tillbaka på gården, deras andra hem, och börjar hoppa över bäcken och sedan kliva ut på fältet. Efter fem minuter är de alla tillbaka på vår mark. De hittar sina lamm och ger sig iväg för att beta. Floss och Tan lägger sig ned i bäcken, vältrar sig i den så att bara huvudena sticker upp, flämtar med sina långa, rosa tungor. Blågröna trollsländor ilar fram och tillbaka ovanför dem"
Ah, fårvardag <3

Valde nu att uppgradera våran avelsförsäkring så även valparna är ordentligt försäkrade från dag ett. Vår gamla hade ett glapp på 6 veckor, dvs från de var 14 dagar fram till 8 veckor.
När jag läser om eran resa är jag glad att vi uppgraderade. Även om det inte täcker allt kanske så är det iaf en avsevärd skillnad.

Sånt man kanske inte tänker på förrän man står där själv, tyvärr. Dessutom är det ju fralla det gäller så snittet ersätts ju åtminstone inte. Resten är lite av en gåta just nu. Men ändå, det är ganska mycket pengar att ligga ute med. Sånt här trycker jag på hela tiden, speciellt på de som vill ha foderhundar för att de inte har pengar att lägga ut för fullt valppris - då kommer du inte heller ha pengar den dagen olyckan är framme.

Du får ta det nästa gång ;)
Hmm kanske skulle fundera på det. Sambon har fått för sig att jag är den som väljer valp så får han välja namn, bara för jag gick med på hans namn val på Bobber (en motorcykel). Han tycker vi ska fortsätta på motorcykeltemat, så han har bestämt att vi ska döpa nästa valp till Fat Boy :wtf::wtf::wtf:. bara det är en anledning att skaffa tik fast jag inte vill ha det :D

Hmm kanske skulle fundera på det. Sambon har fått för sig att jag är den som väljer valp så får han välja namn, bara för jag gick med på hans namn val på Bobber (en motorcykel). Han tycker vi ska fortsätta på motorcykeltemat, så han har bestämt att vi ska döpa nästa valp till Fat Boy :wtf::wtf::wtf:. bara det är en anledning att skaffa tik fast jag inte vill ha det :D
Två kompisar till mig har döpt sina katter till Yammah och Kawwa. Gissa vad för cyklar de kör? ;)

Annars är ju Norton ett cool namn om ni vill fortsätta på hojtemat :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 420
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 515
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar