Status
Stängd för vidare inlägg.
Påminner om tiken som gick tom för oss. Sällan har väl en hund visat så många dräktighetstecken som hon gjorde i början. Men efter 4 veckor upphörde de och ul visade dessutom ju att hon var tom.
Hon kan ju ha tagit sig men absorberat dom...men jag tror aldrig hon blev dräktig. Hela löpet var ju så himla konstigt.
Fast egentligen skulle jag nog inte skrivit att det var över när hon blev skendräktig och haft sin fejkförlossning - men tröttheten försvann. Däremot kom mjölkbaren - och mjölkstockning och 40 grader i temp. Galet jobbigt. Hon blev senare kastrat just därför.

En seriös, tråkigare fråga men bra att veta.. Visst är det så att det händer då o då att valpar inte överlever sin första tid? Finns det någon särskild gräns för hur länge som är den vanskligaste perioden från att de föds till man bör veta att de "klarat sig" ?

En seriös, tråkigare fråga men bra att veta.. Visst är det så att det händer då o då att valpar inte överlever sin första tid? Finns det någon särskild gräns för hur länge som är den vanskligaste perioden från att de föds till man bör veta att de "klarat sig" ?
Oftast ser man redan första dygnet om någon är i farosonen. Sen kan givetvis allt hända men verkar alla valpar må som de ska de första dygnen är det sällan något går fel sen.

"Vår" olycka fortsätter.

Nu är de hos veterinären, sista kvarlevande tikvalpen blev dålig och visade sig ha en infektion, överförd från sin mor som troligtvis fått det i samband med operationen. Hela lägenheten måste saneras och de två hanarna är förmodligen smittade även dom.

Alltså fyfan. Vilket jävla helvete.

"Vår" olycka fortsätter.

Nu är de hos veterinären, sista kvarlevande tikvalpen blev dålig och visade sig ha en infektion, överförd från sin mor som troligtvis fått det i samband med operationen. Hela lägenheten måste saneras och de två hanarna är förmodligen smittade även dom.

Men fy så jobbigt - hoppas lilltjejen klarar sig med behandling :heart

"Vår" olycka fortsätter.

Men nej,nej, nej. Har allt som kan gå fel drabbat er? :(
Hur ser prognosen ut för de små puppisarna?
Håller tummar och tår.

Men fy så jobbigt - hoppas lilltjejen klarar sig med behandling :heart

Men nej,nej, nej. Har allt som kan gå fel drabbat er? :(
Hur ser prognosen ut för de små puppisarna?
Håller tummar och tår.

Stackars tikvalpen hade varbölder som spruckit. Hela lilla familjen har fått antibiotika, tikvalpen ska tillbaka imorrn igen för antibiotikaspruta. Provsvar först tors-fre men att det kommer från tiken är nog uppenbart.

Ni som fått snitta era tikar - är det inte rutin att tiken får antibiotika efteråt? :confused: Förra tiken som snittades fick antibiotika, vet också att när min gammeltik opererades fick även hon antibiotika i förebyggande syfte.

Stackars tikvalpen hade varbölder som spruckit. Hela lilla familjen har fått antibiotika, tikvalpen ska tillbaka imorrn igen för antibiotikaspruta. Provsvar först tors-fre men att det kommer från tiken är nog uppenbart.

Ni som fått snitta era tikar - är det inte rutin att tiken får antibiotika efteråt? :confused: Förra tiken som snittades fick antibiotika, vet också att när min gammeltik opererades fick även hon antibiotika i förebyggande syfte.

Vilken otur ni har haft:(

Har tack o lov bara haft 2 snitt,ett akut och då fick tiken antibiotika spruta innan hemgång,det andra var planerat då vi såg redan på röntgen att passagen skulle kunna bli trixi (jag gamblar inte med mina tikar o valpar) så hon fick inget alls.Det gick bra med båda.

Har tack o lov bara haft 2 snitt,ett akut och då fick tiken antibiotika spruta innan hemgång,det andra var planerat då vi såg redan på röntgen att passagen skulle kunna bli trixi (jag gamblar inte med mina tikar o valpar) så hon fick inget alls.Det gick bra med båda.

Den här tiken öppnades akut, förmodligen flera timmar senare än vad som borde ha gjorts (trots att de kom in tidigt). Fick även fostervatten i hela buken. Känns väldigt märkligt att antibiotika uteblev men hela vistelsen hos Jönköpings djursjukhus går tyvärr att ifrågasätta. Bojkott från vår sida i framtiden.

Den här tiken öppnades akut, förmodligen flera timmar senare än vad som borde ha gjorts (trots att de kom in tidigt). Fick även fostervatten i hela buken. Känns väldigt märkligt att antibiotika uteblev men hela vistelsen hos Jönköpings djursjukhus går tyvärr att ifrågasätta. Bojkott från vår sida i framtiden.

Fy så trist! Och vilka konsekvenser sedan.

Hur går det för dem?

Här funderar vi fortfarande på namn.
Ludde sår högst på listan just nu tätt följt av Alfons och Jussi.
Svårt det där!

Apropå namn. Efter en del funderande över lilla S namn så får hon behålla sitt dopnamn som tilltalsnamn. Dock i försvenskad variant. Att utala Shiloh (som den amerikanska staden) känns skumt och låter sådär. Vi kommer utala det Silo helt enkelt. Det är väldigt olikt alla andra namn här och det är nog en fördel.

Apropå namn. Efter en del funderande över lilla S namn så får hon behålla sitt dopnamn som tilltalsnamn. Dock i försvenskad variant. Att utala Shiloh (som den amerikanska staden) känns skumt och låter sådär. Vi kommer utala det Silo helt enkelt. Det är väldigt olikt alla andra namn här och det är nog en fördel.
Annars är ju Shilo snyggt på svenska tycker jag. Tänkte döpa killen till det först, uttalandes Kilo :) Silo är ju en sån där stor förvaringsbyggnad på gårdar, för säd osv, det är det enda jag ser framför mig :D

Fy så trist! Och vilka konsekvenser sedan.

Hur går det för dem?

Verkligen skittrist. De var hos veterinären idag igen och tömde ännu en böld på tikvalpen och gav henne en till antibiotikaspruta. Det ser iaf ljust ut nu. Nu väntar de bara på provsvar så de vet vilken typ av antibiotika de ska fortsätta med.

För den som vill bli ekonomiskt avskräckt från att ta en valpkull i framtiden kan jag säga att de nu har lagt ut närmare 45 000 kr i veterinärkostnader. :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 420
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 515
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?