Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte om jag tycker det. Är en labbe inte en labbe om den inte apporterar?
Njae skulle jag säga - om en labbe inte har den minsta lust att apportera så är det ju beviserligen inte en apporterande hund och du skulle ju förlora otroligt mycket av labbens egenskaper som gör den till den rasen den är. På individnivå är det såklart svårt att säga att det inte är en labbe (för det är den ju sett till stamtavla etc) men det blir ju ett problem för rasen om den egenskapen försvinner. Då är det helt plötsligt en annan typ av hund tänker jag? För det är ju inte enbart själva "hämta/lämna" som apportering handlar om utan det påverkar så mycket mer och definierar hur rasen är.

Likadant med BC (eller snarare ännu mer så) tänker jag mig.

Flera bruksraser har krav på bruksmerit för att gå i avel. Schäfer har väl krav på MT också? Sen kan man diskutera vad det säger om hundens arbetsegenskaper. Och det är klart att hundarna får ju reggas även helt utan meritering.
Nej schäfer har bara krav på HD B, ED:ua och känd mental status. MHt kan vara katastrof.....

Om en för en stund slutar se raser som en genetiskt likartad grupp, och istället betraktar dem som hundtyper så blir det mer logiskt. En av huvudorsakerna till rasbeskrivningar är att bevara en viss typ åt eftervärlden. Typen som besitter nödvändiga egenskaper för att hantera djur i flera olika situationer är en vallhund, typen som håller kvar inkräktare är en vakthund osv. Vallhunden har tagit oss lång tid att få fram, det är en för civilisationen oerhört viktig uppgift och det är en kombination av egenskaper som är komplex och lätt att avla sönder om den inte aktivt ses som ett prioriterat avelsmål. Det är väldigt få raser kvar numera som faktiskt fungerar som avelsbas för vallhundstypen, BC är den numerärt största och mest välkända. I sverige har vår rasklubb jobbat hårt för att bevara just den användbara vallhunden, och då är ett enkelt arbetsprov ett bra sätt att sätta en miniminivå. Kan hunden inte klara det så är den helt enkelt inte duglig att fungera i avelsbasen för framtidens boskapshundar. Ibland betyder det att vi missar fina hundar som kanske var lite svåra för sin förare, men det betyder också att vi slipper de groteska "utställningslinjerna". För mig betyder vallhundsprovet att vi möjliggör en framtida vallhund, även om vi i det här landet inte har en lång herdekultur som de har i tex Storbritannien. Där finns fler hundar i praktiskt arbete och avelsbasen är därför tryggare. Mängden hundar i tjänst i lantbruket här är väl betydligt färre än sporthundarna, så då måste vi arbetstesta för att få fram basmaterial!

Njae skulle jag säga - om en labbe inte har den minsta lust att apportera så är det ju beviserligen inte en apporterande hund och du skulle ju förlora otroligt mycket av labbens egenskaper som gör den till den rasen den är. På individnivå är det såklart svårt att säga att det inte är en labbe (för det är den ju sett till stamtavla etc) men det blir ju ett problem för rasen om den egenskapen försvinner. Då är det helt plötsligt en annan typ av hund tänker jag? För det är ju inte enbart själva "hämta/lämna" som apportering handlar om utan det påverkar så mycket mer och definierar hur rasen är.

Likadant med BC (eller snarare ännu mer så) tänker jag mig.
Ja alltså, jag argumenterar inte, bara frågar. Oavsett vad man tycker så går det tydligen att registrera labbe som labbe även om tanken att ens bära en pinne två meter aldrig slår den. Det var mer den skillnaden jag funderade över.

Om en för en stund slutar se raser som en genetiskt likartad grupp, och istället betraktar dem som hundtyper så blir det mer logiskt. En av huvudorsakerna till rasbeskrivningar är att bevara en viss typ åt eftervärlden. Typen som besitter nödvändiga egenskaper för att hantera djur i flera olika situationer är en vallhund, typen som håller kvar inkräktare är en vakthund osv. Vallhunden har tagit oss lång tid att få fram, det är en för civilisationen oerhört viktig uppgift och det är en kombination av egenskaper som är komplex och lätt att avla sönder om den inte aktivt ses som ett prioriterat avelsmål. Det är väldigt få raser kvar numera som faktiskt fungerar som avelsbas för vallhundstypen, BC är den numerärt största och mest välkända. I sverige har vår rasklubb jobbat hårt för att bevara just den användbara vallhunden, och då är ett enkelt arbetsprov ett bra sätt att sätta en miniminivå. Kan hunden inte klara det så är den helt enkelt inte duglig att fungera i avelsbasen för framtidens boskapshundar. Ibland betyder det att vi missar fina hundar som kanske var lite svåra för sin förare, men det betyder också att vi slipper de groteska "utställningslinjerna". För mig betyder vallhundsprovet att vi möjliggör en framtida vallhund, även om vi i det här landet inte har en lång herdekultur som de har i tex Storbritannien. Där finns fler hundar i praktiskt arbete och avelsbasen är därför tryggare. Mängden hundar i tjänst i lantbruket här är väl betydligt färre än sporthundarna, så då måste vi arbetstesta för att få fram basmaterial!
Så borde man väl kunna se de flesta typer av hundar ... Alltså att anlagen för deras speciella typ är så viktiga att de måste visa prov på dem.

Absolut! Tyvärr är de flesta rasklubbar mer inne på utseende än funktion och driver inte igenom arbetsprov.
Jag låg just i badkaret och funderade vidare ... :D

Jag är inte kritisk, bara vetgirig. Det här med kravet på vallhundsprov (som jag kollade på youtube förut :D) är säkert bra för de hundar som faktiskt registreras. Men alla de som inte gör det - riskerar inte den här uppdelningen förstärka tron på att det finns två typer av BC, de som vill/behöver valla och de som inte gör det, som funkar som en käck sällskapshund med trevligt utseende? Finns verkligen de två typerna, mår inte gruppen BC bättre av att få valla?

Och: hur skiljer man på anlag för vallning hos hunden och intresse för/kunskap hos ägaren? Vallning kräver ju träning?

Obs igen, jag är inte kritisk, bara undrande. Men bortse från mina frågor om de är för OT för den här tråden.

Har ni hört talas om att en valp är en sk "sköldis"? Jag tror att det har med någon slags komplikation vid födseln att göra. En hane ur kullen jag tittar på är en "sköldis" och går lite annorlunda med frambenen. Men detta ska tydligen vara helt ofarligt och växa bort med tiden. Någon som vet? Frågat uppfödaren i efterhand men har inte fått något riktigt svar.

Jag låg just i badkaret och funderade vidare ... :D

Jag är inte kritisk, bara vetgirig. Det här med kravet på vallhundsprov (som jag kollade på youtube förut :D) är säkert bra för de hundar som faktiskt registreras. Men alla de som inte gör det - riskerar inte den här uppdelningen förstärka tron på att det finns två typer av BC, de som vill/behöver valla och de som inte gör det, som funkar som en käck sällskapshund med trevligt utseende? Finns verkligen de två typerna, mår inte gruppen BC bättre av att få valla?

Och: hur skiljer man på anlag för vallning hos hunden och intresse för/kunskap hos ägaren? Vallning kräver ju träning?

Obs igen, jag är inte kritisk, bara undrande. Men bortse från mina frågor om de är för OT för den här tråden.

Det finns två typer av BC, eftersom det finns en stark intressegrupp som tror att de kan behålla alla egenskaper som hänger ihop med vallningen, om de avlar på färg/form/agility. Det finns alltså en väldigt stor mängd helt odugliga "BCs". Hundar som avlas på extremer ger risk för individer där inte allt "är som det ska", och den risken ökar när du inte ens arbetstestar dem. Många av de för vallningen nödvändiga egenskaperna kan bli katastrofala om de inte kombineras med andra egenskaper (reaktionssnabbhet är inte så lätt att hantera i en hund om det inte kombineras med impulskontroll, förarmjukhet svårt att kontrollera om det inte kombineras med drift, kontrollbehov omöjligt att hantera utan förighet osv) vilket gör att de oreggade hundarna ofta är ett litet helvete helt i sig själva. Sen finns det så klart trevliga oreggade hundar, och en del vidriga reggade.

Det är som i så mycket annat svårt att avgöra vad som är arv och miljö, men vissa egenskaper är svåra att kompensera för med träning. Sen om dessa egenskaper kommer fram med dagens VP, är en hett debatterad fråga ;)

En riktigt bra hund kräver förvånansvärt lite träning. Men de är rätt få. ;)

Problemet uppstår mest när uppfödare till "icke-vallande BCs" påstår att deras hundar minsann visst kan valla, och säljer en valp till nån som vill ha arbetshund och tror att "lite mindre vallning" betyder "vallar lite lugnare". Så är det ju inte... Det är inte alls ovanligt att första BCn är en oreggad eller från en brukskennel, och när föraren väl kommit in lite i hundägandet och vallningen så köper de en hund med bättre linjer istället ;)

För fårens skull ska verkligen inte de flesta BCs eller "BCs" valla. Vallningsdjuren förtjänar att arbetas av hundar som har bra förutsättningar! ;)

Nu har vi träffat vår valp. Den som var utsedd åt oss verkar passa toppen. Framåt social nyfiken och går på egna små utflykter och upptåg. Dom är bara 4 veckor så personligheterna kommer väl visa sig mer och mer men vi blev störtförtjusta i honom redan nu! Vi ska få köpa den som är mest framåt, vilket denna just nu är och säkert förblir.
Vi ska hälsa på igen när dom är ca 6 veckor.

Nu har vi träffat vår valp. Den som var utsedd åt oss verkar passa toppen. Framåt social nyfiken och går på egna små utflykter och upptåg. Dom är bara 4 veckor så personligheterna kommer väl visa sig mer och mer men vi blev störtförtjusta i honom redan nu! Vi ska hälsa på igen när dom är ca 6 veckor.

Okunniga ögon undrar om ras?

Har ni hört talas om att en valp är en sk "sköldis"? Jag tror att det har med någon slags komplikation vid födseln att göra. En hane ur kullen jag tittar på är en "sköldis" och går lite annorlunda med frambenen. Men detta ska tydligen vara helt ofarligt och växa bort med tiden. Någon som vet? Frågat uppfödaren i efterhand men har inte fått något riktigt svar.
Menar dom inte swimmers ? Det är ofta feta valpar som har svårt att komma upp på benen och ju längre dom ligger desto plattare blir bröstkorgen och benen spretar rätt ut åt sidorna, men det brukar rätta till sig - vissa kan behöva lite hjälp. Sköldis/sköldpadda har jag aldrig hört talas om.

Menar dom inte swimmers ? Det är ofta feta valpar som har svårt att komma upp på benen och ju längre dom ligger desto plattare blir bröstkorgen och benen spretar rätt ut åt sidorna, men det brukar rätta till sig - vissa kan behöva lite hjälp. Sköldis/sköldpadda har jag aldrig hört talas om.
Jo swimmer kan det mycket väl vara! Sköldis är nog bara ett smeknamn från deras sida, kommer nämnligen inte upp något om jag googlar. Men denna valp är inte fet utan tvärtom liten och nätt och far runt som en riktig illbatting... Det är minstingen i kullen och han jag är mest intresserad av, så jag är såklart nyfiken på detta :)

Många av de för vallningen nödvändiga egenskaperna kan bli katastrofala om de inte kombineras med andra egenskaper (reaktionssnabbhet är inte så lätt att hantera i en hund om det inte kombineras med impulskontroll, förarmjukhet svårt att kontrollera om det inte kombineras med drift, kontrollbehov omöjligt att hantera utan förighet osv) vilket gör att de oreggade hundarna ofta är ett litet helvete helt i sig själva. Sen finns det så klart trevliga oreggade hundar, och en del vidriga reggade.

Jäklar vilket avancerat pussel det där måste vara! :eek:
Sen om dessa egenskaper kommer fram med dagens VP, är en hett debatterad fråga ;)

Who would have thought ... ;)

För fårens skull ska verkligen inte de flesta BCs eller "BCs" valla. Vallningsdjuren förtjänar att arbetas av hundar som har bra förutsättningar! ;)

Det menade jag såklart inte heller, när jag tänker efter. Tänkte mer om det finns någon annan träning som uppfyller vallningsbehovet hos arbetsnarkomanerna.

Tack för intressant svar! :up:

Det är bara 2 veckor sen min tik parades men hon verkar ha gått in i nån dräktighets dimma redan. Inomhus vilar hon mest och vill vara nära mig och i helgen när vi var iväg på träningsläger fullständigt vägrade hon springa ut i uppletanderutan. Hon som normalt springer så fort att näsan inte alltid hänger med. Uppfödaren kollade henne och är ganska övertygad om att hon är dräktig så nu blir det en lång väntan.

Det är bara 2 veckor sen min tik parades men hon verkar ha gått in i nån dräktighets dimma redan. Inomhus vilar hon mest och vill vara nära mig och i helgen när vi var iväg på träningsläger fullständigt vägrade hon springa ut i uppletanderutan. Hon som normalt springer så fort att näsan inte alltid hänger med. Uppfödaren kollade henne och är ganska övertygad om att hon är dräktig så nu blir det en lång väntan.
Så blev min sista shar-pei.....både den gången hon var dräktig och senare efteråt när hon blev skendräktig. Dagen efter löpslut så var hon "dräktig" och var sååå seg i två månader tills det var dags för valpar (eller vid skendräktighet en 30 sekunders "förlossning" efter dessa två månader = extremt bäddande) och sen pigg igen :D

Så blev min sista shar-pei.....både den gången hon var dräktig och senare efteråt när hon blev skendräktig. Dagen efter löpslut så var hon "dräktig" och var sååå seg i två månader tills det var dags för valpar (eller vid skendräktighet en 30 sekunders "förlossning" efter dessa två månader = extremt bäddande) och sen pigg igen :D
Påminner om tiken som gick tom för oss. Sällan har väl en hund visat så många dräktighetstecken som hon gjorde i början. Men efter 4 veckor upphörde de och ul visade dessutom ju att hon var tom.
Hon kan ju ha tagit sig men absorberat dom...men jag tror aldrig hon blev dräktig. Hela löpet var ju så himla konstigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 431
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 923
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar