Status
Stängd för vidare inlägg.
Hämtade hem lilla valpen i förmiddags. Hon får heta Vilja och är helt underbar :heart
Väldigt cool, rätt tuff och otroligt kontaktsökande! Ena vuxna hunden har tagit henne till sitt hjärta efter lite övertalning, och den andra hunden är övertygad om att hon är jätteäcklig och struntar totalt i henne. Hoppas det går över fort :crazy:

2zox11e.jpg

9l96wk.jpg

2n1swf6.jpg

Kan inte låta bli - ni kommer få stå ut med många magbilder närmaste 4 veckorna :p
Finns inget mysigare än bullar på jäsning :love:
Hehe, jag var lite rädd ett tag att det skulle bli magbilder och bullar på jäsning här med - Nikka blev rundare och rundare och även om jag haft KOLL på henne under löpet så har vi trots allt fyra fertila hanar... Det hade ju varit kul att gissa vem som var fadern, den enda lämpliga labben eller de två olämpliga, alternativt borderterriern :o.
Vete fasen faktiskt om inte terriern hade varit bästa kombon, sett till deras personligheter :p.
Tänk att man kan bli så lättad över att ens tik vid drygt fem års ålder får för sig att bli superskendräktig!

Jag har (fortfarande) funderingar på det här med sömnen för Valpus. Jag har "nattat" honom då och då under dagen, för han har inte fixat det på egen hand. Han har nu blivit mycket bättre på att själv känna när han behöver sova - förutom på kvällen. Hur mycket är det vanligt att en tolvveckorsvalp sover på natten?

Som det är nu blir han speedad runt 19-20 och det har jag tolkat som att han behöver sova. Så fort jag nattar honom, blir han lugn och somnar nästan på en gång. Han vaknar till då och då under natten men somnar om fort. Sedan vaknar han vid gryningen, ca fyra - halv fem. Är det okej, tror ni?

Jag har (fortfarande) funderingar på det här med sömnen för Valpus. Jag har "nattat" honom då och då under dagen, för han har inte fixat det på egen hand. Han har nu blivit mycket bättre på att själv känna när han behöver sova - förutom på kvällen. Hur mycket är det vanligt att en tolvveckorsvalp sover på natten?

Som det är nu blir han speedad runt 19-20 och det har jag tolkat som att han behöver sova. Så fort jag nattar honom, blir han lugn och somnar nästan på en gång. Han vaknar till då och då under natten men somnar om fort. Sedan vaknar han vid gryningen, ca fyra - halv fem. Är det okej, tror ni?

Låter helt normalt.

-PAXP-deijE.gif
13139285_1033673036681706_686075062223559569_n.jpg

13177957_1033673020015041_4301863001263704738_n.jpg

Lia fortsätter att vara en sån häftig liten valp. Hon har varit med i stallet och spanat på lite träningar och medan en vuxen hund satt och pep för att hon/han ville fram, var Lia knäpptyst och la sig t.o.m ner för att sova i skuggan. Igår hängde hon ute på landet hos goda vänner till oss i deras trädgård och fortsatte att komma på varje inkallning (trots spännande saker ikring) :love: Hon hatar att åka bil dock. Sitta i bur går bra, men själva åkandet... Det är pest och pina! Det blir bättre för varje gång dock så jag hoppas att det ger med sig.

Det som är mest jobbigt med att ha valp är alla runt omkring. Dels bor vi i stan och hästen min står i ett stort stall. Förstås vill ALLA fram och klappa och hälsa och "hon kan få leka med min hund". Tack, men nej tack :meh:

Det går så bra för oss med Vilja! Hon har varit lite risig i magen, men är väldigt pigg och glad. Så otroligt följsam och trygg. Äldsta hunden har verkligen börjat gilla henne, förutom när hon hänger i öron och svans.... :p

Känner mig lite orolig över vovve nr 2 dock. Han tycker fortfarande att Vilja är jättejobbig :( Idag så vågar han gå fram och nosa på henne, men om det är hon som närmar sig honom så flyger han upp i luften/springer iväg och vrålar. Ser allmänt olycklig ut, är rätt stressad och vill mest vara ute. Han har inte träffat så många valpar i sitt (5-åriga) liv, men han brukar alltid vara glad och trevlig mot andra hundar. För Viljas skull spelar det ingen roll, han är aldrig dum mot henne och hon tar inte åt sig det minsta (de hålls under ständig uppsikt såklart), men det är jobbigt att han knappt ska våga röra sig i huset när hon är vaken... Brukar sånt här lugna sig, är det ens normalt? :arghh: Vet att det bara har gått två dagar, men ändå....

311qf86.png

Det går så bra för oss med Vilja! Hon har varit lite risig i magen, men är väldigt pigg och glad. Så otroligt följsam och trygg. Äldsta hunden har verkligen börjat gilla henne, förutom när hon hänger i öron och svans.... :p

Känner mig lite orolig över vovve nr 2 dock. Han tycker fortfarande att Vilja är jättejobbig :( Idag så vågar han gå fram och nosa på henne, men om det är hon som närmar sig honom så flyger han upp i luften/springer iväg och vrålar. Ser allmänt olycklig ut, är rätt stressad och vill mest vara ute. Han har inte träffat så många valpar i sitt (5-åriga) liv, men han brukar alltid vara glad och trevlig mot andra hundar. För Viljas skull spelar det ingen roll, han är aldrig dum mot henne och hon tar inte åt sig det minsta (de hålls under ständig uppsikt såklart), men det är jobbigt att han knappt ska våga röra sig i huset när hon är vaken... Brukar sånt här lugna sig, är det ens normalt? :arghh: Vet att det bara har gått två dagar, men ändå....

311qf86.png

Två dagar är ingenting. Bara lugn, det ger sig säkert med tiden. Min gammeltant tycker valpar är otäcka saker och det dröjde nog nån månad innan hon gjorde någon form av lekinvit själv. De första dagarna gick hon iväg så fort valpen närmade sig och sa ifrån när han blev för närgången. Det går över.

Nu kan jag snart börja skriva här med :laugh:
Har idag varit och tittat på och lagt handpenning på min blivande kompis. Efter mycket letande hittade jag en valp där båda föräldrarna hade de egenskaper som jag sökt. Så slutade på en border collie. Fast som inte är reggad i SKK då ingen av föräldrarna visar intresse för att valla. Hälsade på hans mamma och syster från tidigare kull och de var båda super mysiga hundar. Min valp var tjockast i kullen och den som var mest vaken. Helt super mysig och massa bus. Så mitten på Juni hämtas han hem (första semesterdagen) lilla Chibo :love:
PSX_20160507_190356_zpsapyrqu5l.jpg

PSX_20160507_165850_zpswpst3nsw.jpg

Nu kan jag snart börja skriva här med :laugh:
Har idag varit och tittat på och lagt handpenning på min blivande kompis. Efter mycket letande hittade jag en valp där båda föräldrarna hade de egenskaper som jag sökt. Så slutade på en border collie. Fast som inte är reggad i SKK då ingen av föräldrarna visar intresse för att valla. Hälsade på hans mamma och syster från tidigare kull och de var båda super mysiga hundar. Min valp var tjockast i kullen och den som var mest vaken. Helt super mysig och massa bus. Så mitten på Juni hämtas han hem (första semesterdagen) lilla Chibo :love:
PSX_20160507_190356_zpsapyrqu5l.jpg

PSX_20160507_165850_zpswpst3nsw.jpg
Nu är jag okunnig men: hänger registrering i SKK ihop med om föräldrarna vill valla eller inte? :confused:

Nu är jag okunnig men: hänger registrering i SKK ihop med om föräldrarna vill valla eller inte? :confused:

Ja, för att BCs ska räknas som BC så krävs det att bägge föräldrarna har ett godkänt vallprov och alltså är godkända vallhundar, detta eftersom det är det utmärkande för BC, just deras vallegenskaper och förmåga/vilja att valla.

Sen ska det ju till flera hälsotester på avelsdjuren också för att vara seriös BC-avel, men det kan @Migo mycket mer om än jag

Har föräldrarna inte godkänt VP blir valparna oreggade och räknas som blandraser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 431
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar