Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte om jag tycker det. Är en labbe inte en labbe om den inte apporterar?Fast det är väl bra? Det som gör en Border Collie till en Border Collie är väl att den ska kunna valla.
Jag vet inte om jag tycker det. Är en labbe inte en labbe om den inte apporterar?
Ja, det förstår jag. Men finns det fler raser med liknande villkor för registrering?De har väl helt enkelt dragit en gräns, en rejäl en, för vad man anser vara Border Collies man bör avla på!
Vad kan det bero på att det bara är BC?Jag tycker det är fantastiskt att rasen har ett minimumkrav på bevisad arbetsförmåga som ska finnas för att få registrera avkommorna, och jag skulle varmt välkomna det inom alla arbetande raser, och verkligen inom min egen (aussie).
Tror att det bara är BC som har ett sånt krav, tyvärr. De andra har "bara" minimumhälsokrav som ska uppfyllas.
@mandalaki man lär sig något nytt hela tiden bägge föräldrarna har iaf gjort hälsoundersökningar som HD, AD och ögonlysta. Mamman har B höfter och pappan A,båda har 0 på armbågarna och ua på ögon . Har inte koll på hundraser så men har själv en häst ras som är lika knepig så
Amerikansk Miniatyr häst. De måste slutmätas vid 3 års ålder. Tills dess får man bara temporära papper och är de över en viss höjd så kan man inte registrera dom i rasförbundet.
Vilken hästras är det?
Working kelpie har väl samma krav - eller har jag fel ?Ja, det förstår jag. Men finns det fler raser med liknande villkor för registrering?
Nu fick jag googla ... Jösses, den hade jag aldrig hört talas om!Amerikansk Miniatyr häst. De måste slutmätas vid 3 års ålder. Tills dess får man bara temporära papper och är de över en viss höjd så kan man inte registrera dom i rasförbundet.
Ja, föräldrarna måste ha godkänt vallhundsprov för att valparna ska gå att registrera. Vilket verkligen inte är någon större utmaning.Nu är jag okunnig men: hänger registrering i SKK ihop med om föräldrarna vill valla eller inte?
Det är ett privilegie vi har kämpat hårt för, att avelsdjur ska arbetsprövas. Du får heller inte ställa ut BC på nationella utställningar i sverige, bara internationella. BC är inte en showhund utan ska avlas på arbetsmeriter.
Jag vet inte om jag tycker det. Är en labbe inte en labbe om den inte apporterar?
Flera bruksraser har krav på bruksmerit för att gå i avel.
Vilka bruksraser har krav på arbetsmerit?Flera bruksraser har krav på bruksmerit för att gå i avel. Schäfer har väl krav på MT också? Sen kan man diskutera vad det säger om hundens arbetsegenskaper. Och det är klart att hundarna får ju reggas även helt utan meritering.
Källa på detFlera bruksraser har krav på bruksmerit för att gå i avel..