Status
Stängd för vidare inlägg.
@urkella @Miao Vad konstigt! (I mina öron). Vet ni om det finns andra raser som har liknande krav på någon egenskap för att få reggas?

Jag tycker det är fantastiskt att rasen har ett minimumkrav på bevisad arbetsförmåga som ska finnas för att få registrera avkommorna, och jag skulle varmt välkomna det inom alla arbetande raser, och verkligen inom min egen (aussie).

Tror att det bara är BC som har ett sånt krav, tyvärr. De andra har "bara" minimumhälsokrav som ska uppfyllas.

Jag tycker det är fantastiskt att rasen har ett minimumkrav på bevisad arbetsförmåga som ska finnas för att få registrera avkommorna, och jag skulle varmt välkomna det inom alla arbetande raser, och verkligen inom min egen (aussie).

Tror att det bara är BC som har ett sånt krav, tyvärr. De andra har "bara" minimumhälsokrav som ska uppfyllas.
Vad kan det bero på att det bara är BC?

@mandalaki man lär sig något nytt hela tiden :D bägge föräldrarna har iaf gjort hälsoundersökningar som HD, AD och ögonlysta. Mamman har B höfter och pappan A,båda har 0 på armbågarna och ua på ögon :). Har inte koll på hundraser så men har själv en häst ras som är lika knepig så :p

Flera bruksraser har krav på bruksmerit för att gå i avel. Schäfer har väl krav på MT också? Sen kan man diskutera vad det säger om hundens arbetsegenskaper. Och det är klart att hundarna får ju reggas även helt utan meritering.

Hm, nu blev jag tveksam... jag kan ha blandat ihop det med valphänvisningskrav. :o I min egen ras finns inga krav förutom MH och HD.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 431
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 923
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 456
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar